Tänderna?
Ja idag fick jag lite smått panik , råttornas tänder är extremt långa , ska det verkligen vara så , blir lite orolig för en annan i kullen hade problem med tänderna och fick avlivas .
Jag har inte tänk på det så , men så reagerade jag idag .
Och vet någon vad det går på för en hälsoundersökning på två råttor ?
Tacksam för svar
Vad jag vet så fixar råttor det där med "ned slipning" av tänderna själva.. Själv har jag aldrig haft det problemet än iaf. Men om du är orolig kanske du kan gå till vetrinären, tror att en koll kanske går på 300 kr (kanske bara för en råtta). Har behövt gå en enda gång till vetrinären med en råtta, annars har jag haft turen att ha friska råttor =)
Lycka till coh hoppas att det löser sig!=)
#0: Titta efter om dom har magrat av nånting, har du våg så väg dom ofta för att se viktförändringar. Tappar dom vikt så har dom problem med att äta pga tänderna, då kan dom behöva få dom klippta. Matt och glanslös päls och allmän trötthet är också teckenpå näringsbrist.
Är råttorna i bra hull och är friska, pigga och glada så är det i alla fall inget akut veterinärbesök som krävs. Är du orolig så ge dom hård mat, som hundkex och liknande som dom kan slipa tänderna på lite extra.
Veterinärbesök varierar väldigt mycket på var man bor och till vilken veterinär, det bästa är att ringa "din" veterinär och höra. :)
#1: Ibland kan ju råttorna ha medfödda fel på tänderna eller munnen i övrigt, så att tänderna inte slipas ned som dom ska. Då kan man behöva klippa dom regelbundet för att dom inte ska bli för långa.
Jag klippte min gammla råttas tänder en gång hos veterinären.

Jag och mamma pratade lite, råttorna ser i normalgvikt ut , ska väga dom idag . Jag ser att dom äter så förmodligen är det inte något som stör eftersom dom äter precis som vanligt och känns normala i kroppsbyggnaden , ska väga så får vi se .
Tack för svaren det uppskattar jag verkligen :)

Dom väger 250g båda två och är 4 månader

Råttors tänder ser ganska långa ut. Jämför råttorna med varandra. Har alla ungefär lika långa tänder och de äter normalt så är det nog ingen fara.

Jag kollade dom idag och Daimiis är mycket längre än Nemis , men hon äter lika bra och väger normalt så det är nog ingen fara , får hålla koll så hon inte går ner eller så , för då kanske man ska besöka vetrinär och klippa dom .
Hur går det till när dom klipper tänderna :S och hur mkt kostar det så man har lite koll på läget ifall det blir aktuellt