Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 585 ggr
Linda
0

Tvätta..

..Råttsvansar..

-När jag hade råttor så tvättade jag svansarna ganska ofta med lactasyd, gnuggade lätt med en mjuk babby borste för att de inte skulle fjälla.

-Gör ni det med?

Ninja
0

Jag tvättar faktiskt aldrig mina råttors svansar. Bara när hela råttorna badas, men det händer så sällan.. Men de två svarta ser man ju inget smuts på ändå så det gör ju inget ;) Minken däremot har ljus svans, men den är inte så lortig.
När jag väl tvättar svansarna så använder jag samma milda shampo som till resten av råttorna, men jag ska nog köpa galltvål snart så jag kan få bort det gula i pälsbotten på dom.

AnnaL
0

Ska galltvål vara bra till det? Jag fingrade på en sådan häromdagen men vågade inte köpa för jag visste inte om de tålde det så att säga.

Ipod_Mini
0

Galltvål är bra! :) I alla fall till att tvätta buren med ^^

Ninja
0

#2: Jepp, galltvål är bra, speciellt om man har ljusa råttor med putsfläckar eller som i mitt fall hanar med gul pälsbotten. =)

em4404
0

vart får man tag på galltvål?

Rullan
0

http://www.galltval.com/ 

Under försäljningsställen finns en lååång lista på ställen som säljer galltvål.

em4404
0

Tackar ;)

sweet_heart83
0

Jag har två råttor med ljusa svansar, dock är dom mer gulbruna nu än rosa… har precis försökt få bort smutsen genom att gnida papper med babyolja på…fick det som tips. det tog inte bort nån smuts men lyckades såklart få lite i pälsen på den ena råttan som nu surt sitter och försöker få bort oljan….. hur ska jag få bort smutsen?

Jennithea
0

Jag har två nakenråttor och de är fläckvis lite gula i huden som jag tror är "smuts" har fått tipset från veterinären att tvätta med diskmedel då råttor inte har samma ph värde i huden som vi människor och därför ska inte diskmedel vara farligt för deras hud. Men det tar lite emot :) så antingen är jag inte tillräckligt noggrann eller så fungerar det inte så pass som jag vill att det ska göra, till saken hör att de verkligen hatar att bli badade så det känns som om jag har en mycket begränsad tid för att "tvåla" in dem. Lustigt nog gick jag in här idag för att starta en tråd eller be någon skriva en artikel om hur man badar råttor just för att jag inte funnit någon info om det här, men nu finns det en tråd om ämnet. Hmm vad svårt jag har att formulera mig kort men här kommer lite ytterligare frågor:

Hur gör ni när ni tvålar in? Ska man använda någon svamp, för jag upplever det som att det inte räcker att "gnugga" med fingrarna.

Fick tipset att hålla dem under en kran (kroppen då), finns det andra tips?

Hur varmt skall vattnet vara för att det ska vara som behagligast?

Har nog ett antal frågor till som jag inte kommer på i skrivande stund. Vore toppen om någon kunde dela med sig av sin kunskap till en mindre vetande.

zimzon
0

Jag tvättar bara svansarna samtidigt som jag tvättar hela råttorna. Och det är max 3 ggr per år. Det är inte bra att tvätta för ofta då huden torkas ut och svansen är väldigt känslig. Smörjer man inte in den noga så kan den bli torr och se kan tappa fjällen på svansen.