Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 785 ggr
utekaninen
0

allergisk?

Jag vill jätte gärna köpa råttor.Men min brosa OCH min pappa är allergisk mot pälsdjur.Så nu har jag två frågor:

1.Är det nån här som  har råtta fast en en familje medlem är allergisk?

2.Är marsvin och råttor släkt på nåt sätt?

Pappa är nämligen jätte allergisk

(förlåt för det dåliga grupp valet.Kom inte på nån som passade)

utekaninen
0

putt

Allamej
0

Ok, jag har ingen i min familj som är allergisk. Bor du hemma så kan det vara en god idé att låta bli att skaffa pälsdjur tills dess att du har eget boende.

Råttor och marsvin är inte släkt på fler sätt än att dom är däggdjur :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Elipowe
0

Allergi är väldigt personligt och olika från person till person. Min mamma tål inte hamstrar, mös och marsvin men hon tål att klappa mina råttor lite. Sen är det lite med doften från dem, det tål inte min mamma helt, hon får klåda. Så då får man prova sig fram med burmatrial, jag kör med toa-lätt.

silverorm
0

Råttor, speciellt hanar är väldigt allergiframkallande, min sambo klara med nöd o näppe våra djur, måste ha en luftrenare ståendes brevid som går dygnet om för att han ska klara dem, även burarnas hygien är viktig. Skulle rekommendera dig att vänta tills du flyttat hemifrån, synd vore ju om du skaffar djur som du sen måste göra dig av med!

Elipowe
0

Du kan ju åka utt till en uppfödare eller någon med råttor med din pappa och prova :D! Men ibland kan det va så att det tar ett tag innan man märker allergin, lite tråkigt att behöva göra sig av med dem då.

Ni kanske kan få låna två råttor av någon :) ?

Stephanie
0

Det bästa skulle ju vara om du kunde vara råttvakt åt någon Glad Det är svårt att säga om det funkar för er, eftersom allergi är så individuellt. Det enda som funkar är att helt enkelt testa och då passar det ju bra att vara råttvakt. Det dumma är att allergier även kan förvärras/förbättras, så även om det skulle fungera nu så finns risken att din pappas allergi blir värre senare.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

utekaninen
0

jätte bra svar alla tack så himla mycket!

skriv gärna fall du har nåt mer förslag jag kan göra

Elipowe
0

Ni kanske har ett föråd :)? Ni kan ju ha råttorna där, så länge det inte är för kallt och inte dragit!

KAGE
0

Min pappa är allergisk
och ragerar på råttorna.
Han är snuvig ofta och ibland måste han gå ut på altanen pga att han inte kan andas nå bra.

=/

/Karoline.

hus-musen
0
  1. beror alldeles på! är sj allergisk men råttor går rättså bra. pappa har astma o tål inte pälsdjur men råttor går bra för honom med. kan reagera lite på hanar men de räcker oftast med att tvätta händerna o ansiktet! allergi är väldigt olika så ta med din pappa till en uppfödare o låt han känna sig för där=)

2. nej marsvin och råttor är inte släkt.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

jag är typ lite allergisk mot råttor men det är bara om hon sticker in en klo eller råkar riva mej så får jag som små utstående röda pluppar ca 1 cm stora och dom kliar men det går bort om man tvättar sig

utekaninen
0

vet nån här var det finns nån uppfödare.Där man är välkommen att titta fall pappa och brosan e så allergiska så dom inte klarar av det.

Väldigt tacksam för alla svar!Skrattande

niffen
0

Vore ju klokt om du skrev var ni bor! Om ni inte är villiga att åka över halva sverige, dvs  ;)

utekaninen
0

#13 oj det glömde jag.Jag bor i nacka lite utanför stocholm

utekaninen
0

putt