Planerad kull
Vi planerar en kull och tänkte kolla intresset bland er. Det här blir våran första råttkull och vi är så förväntansfulla.
Mamman är Black husky roan (som bleknade väldigt tidigt), hon har ingen stamtavla, men är snart ett år gammal. Vi har aldrig märkt något fel på varken henne eller hennes två systrar som bor hos oss också. Vi tog över henne och hennes systrar av en bekant som inte hade tid för dom, förmodligen är hon en zoo råtta.
Hon är mycket framåt, nyfiken och ska alltid ut först och hälsa på matte och husse. När hon är trött kan hon ligga still i fickan, annars är hon nyfiken och kärleksfull men ändå lugn. Man kan ta med henne i jackan på bussen och hälsa på nya människor utan problem.
Hon har vart med i två introduceringar och klarade det hur bra som helst.
Hon väger ca 380 gram.
Pappan är Fawn dumbo rex och har stamtavla. Han är född 7 jan 08. Han är lugn i tempramentet och man kan bära honom hur man vill utan att han sprattlar, han är även lugn mot sin bror som han bor tillsammans med och börjar aldrig något bråk. Han älskar att ligga i tröjan och mysa, även hos främmande människor. Han charmar alla.
Han väger ca 600 gram.
Vi bor i ösmo, ca 5 mil söder om Stockholm. Pendeltåg och buss finns nära för er som inte åker bil.
ca 200 kronor tänkte vi ta för en råtta, så att ni verkligen visar att råttorna inte är något impulsköp!
Mejl/msn: Candy_B@live.se, Graff_king@msn.com
Tel Candy efter klockan 16: 073-728 96 50
Tel Niclas dygnet runt: 073-580 25 54

är det honans första kull? isåfall är hon snart för gammal om hon närmar sig 1 år.
Qui dormit, non peccat
En trevlig notering är ju att man inte märker "felen" förrns de är över 1 år heller.
Jag tror du skriver i fel forum. Här är alla viktigpettrar ;)
/Karoline.
Ja det är hennes första kull.Men hon är inte ett år en så vad är det för problem då? jag vet själv att man ska ta honan ur avel när hon är 1 år gammal.
/Niclas
Egentligen inget problem, bara random upplysning :P
Hur kom ni på idén att ta kull?
Blir de reggade?
/Karoline.
Vi har diskuterat det i ungefär ett år och nu fick vi äntligen tummen ur baken.och tänkte börja sätta igång:) fixade precis klart buren pirrigt som satan hehe.
Ja dom kommer bli reggade som det ser ut just nu iaf
/Niclas
Alltid kul med bebbar men är det verkligen så smart att para en zooråtta? Då vet man ingenting om släktingarna osv.. =/
Att para en zooråtta/djuraffärs råtta är jag helt emot och tycker verkligen INTE att du ska göra de
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Pappan hade stamtavla?
Kommer ifrån vart?
Och mamman, vet du inte var hon kommer ifrån? Hur vet ni då födelsedatum? Här spelar en månad gigantisk roll. Tänk på att det dröjer tre veckor innan hon föder efter parning också, och när hon föder så kan bäckenet redan låst sig och hon samt alla ungar kan dö.
Det låter som om hon kan vara för gammal för att få en kull ja, tyvärr. En hona bör helst paras innan 10 månaders ålder för att inte riskera att hennes bäcken har stelnat. Har det det så riskerar du att både honan och ungarna dör, för att honan inte klarar av att föda dem. SRS rekommendationer är vid senast 1 års ålder, men tänk på att risken blir större ju äldre hon är.
#3 Honan behöver inte tas ur avel vid 1 års ålder, hon kan få kullar senare än så också. Men bara om hon har haft en kull tidigare. Då bör man inte para henne efter 15 månaders ålder.

Mvh Stephanie 

#3 jag tänkte mera på att en förstagångsföderska bör ha sin kull när hon är runt 7 månader, ju äldre hon är desto större risk är det att bäckenet låser sig.. de var bara välmenande oro från min sida! de finns ju inget som säger att precis den dag hon fyller 1 så låser sig bäckenet, de komer ju gradvis..
Qui dormit, non peccat
men det beror ju på när honan fått sin första kull väll om en hona får en kull som 2 månader kan hon väll inte få en efter 1 år?!

#12 vad menar du?
Qui dormit, non peccat
om en hona har fått ungar när hon var 2 månader och sedan när hon är 1 år och blir dräktig så går det väll inte bra?

#14 jo varför skulle de inte göra det? de är första kullen före 1 år som är viktig, sen avlar man inte på honor efter 1½ års ålder.
Qui dormit, non peccat
¨sessan blev halvt tjuvparad när hon var liten ju så skulle hon klara en ny kull? hon var bara 3,5 månader ungefär när hon fick sin kull.
(tänker absolut inte ta en kull undrara bara)
Halvt tjuvparad? Födde hon ungarna? Och hur gammal är hon nu?
Jag tycker det är taskigt att ta kullar på båda för gamla och för unga råttor.

halvt tjuvparad? antingen blev hon parad eller inte. har hon fått en kull o inte är så mycket över 1 år så kan hon klara en till.
Qui dormit, non peccat
ja jag fick ju henne från en kompis och hon hade aft henne med en hane.. ja det var liksom inte jag som ville ha ungarna men det var kul att ha dom men det var inte jag som beställde dom .
Ursäkta mig, men du verkar inte veta vad du pratar om eller vad du ger dig in på. Go home.
/Karoline.
har du läst länknarna som jag skicade till dig hagisen
#20 Sa du till Idisen eller hagisen?
#22: Idisen95 :P
/Karoline.
#32 Hehe jasså okej
Men hon e bara 10 år tror jag x)
Nej.. 13 tillochmed 
Vilka diskutioner det blev här, det plingar i min mejl hela tiden!
Pappan kommer från Zickan och är en underbar råtta. I stamtavlan står det att pappan var Silverfawn och mamman s-blue, har även hälsat på dom men jag är inte sådär proffs på genetik -än.
Och du har pratat med Zickan hoppas jag? :)
#27 vi sitter och diskuterar på msn just nu.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okay… Tänkte att det är trevligt att upplysa uppfödaren om vad man har för planer samt låta denne få ha sina invändningar om nåt dåligt dykt upp i släkten.

Kan alla ta och andas nu och kanske komma med korrekt information. Och inte fylla en hel tråd med osanna skrönor 
Tänk om ni kunde skaffa er liten egen information och inte lyssna blint på allt som sagts er… då kanske ni skulle lära er något också.. och tänk om.. ni kanske kunde lära någon annan något vettigt då. Istället för att sitta som ett koppel skällande bandhundar

#7 Dem råttor du ska köpa från mig har zoobakgrund. Och jag har flera "zoo"-råttor jag avlar på. Varför stödjer du min avel då? Om det nu är så fel?
*hoppsan den här tråden trippade mig visst på dubbelmoral nerven* Förlåt om jag låter sur, jag är bara så jäkla trött på besserwissrar. Råttfolk är fan hjärntvättade 
Jisses vad tråden spårar ut :-P.
Jag har pratat med den personen som köpte hanen och inte den personen som skrev tråden. Förstod det som att en kompis till ägaren utav hanen ville låna för en kull.
Jag har lagt upp vad som finns i släkten, vad som uppkommit på far och mor sidan, hur syskon är.
Vad som kan hända med honan och hur sjukt mycket det kostar med kejsarsnitt. etc.
Rekomenderar starkt att inge kull tas. Största anledningen är att det känns dumt att riskera honans liv och att farfar också var zooråtta vilket ger mer risker att onödigheter dyker upp.
Men de flesta har avlat på zoo råttor eller råtta ifrån zoo råtta etc. Om inte iaf köpt en med en sådan bakgrund.
Håller fullt med nicciz.
De har en hel del fakta och bollen ligger hos dom. pga åldern på honan hoppas jag på att det inte blir någon kull. Bättre att isf välja en yngre tjej.
#31 skrev bara vad jag tyckte
#29 Det var meningen att komma en smajlis där, men min dator är ju som den är ett tag framöver…
#33 haha.. hörru, dubbelmoral ;-).
låter som du har plan att köpa eller har köpt råtta av nicciz med zoo bakgrund. det är ju också ett visst sätt att stödja det ;-)
Jag skulle rekomendera att tråden låstes och trådskaparen funderar på det jag sade samt läser på lite mer. Jag finns kvar på msn vid frågor.
Sedan ta diskusionen ang avel på zooråttor i den nye tråden som kage startade.

låser tråden=)
Qui dormit, non peccat