Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 5737 ggr
Chippers
0

Råttor utomhus året runt?

Hej!
Bara nyfiken (eftersom att jag själv inte är säker), kan råttor bo utomhus året runt? Även vintertid? Om man har bra burar och så? Vet ju att dom är väldigt känsliga för drag, kallt osv, och har lätta för att bli förkylda. Hur funkar det då om dom bor ute? Blir dom "tåligare" osv om dom vänjs sakta vid att vara ute sommartid?

Vore intressant att veta =) och om någon medlem här har sina råttor ute, vill jag mer än gärna se bilder! :)

TienMu
1

Det finns de som har råttor ute året runt…..tror inte att det är farligt om de är vana vid det, men när dom väl är vana vid att bo ute kan man inte ta in dem i värme hursomhellst eftersom de är känsliga mot snabba temperaturskillnader. Jag skulle nog inte ha mina ute då ja gärna vill ha dom nära mej :)

Chippers
0

#1 Okej, tack. Då vet jag =) Jag skulle heller inte vilja ha mina råttor ute. Men jag trodde inte att dom kunde bo utomhus, man lär sig något nytt varje dag *ler* =P Vill fortfarande se bilder hos dom som faktiskt har sina råttor ute :)

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har mina ute… men ser det inte direkt som ute då buren är isolerad och har värmefläkt och temperaturen ständigt ligger på +15 - +20 grader.

golf.ifokus.se

Theres
0

Haha, shit vad liten buren såg ut på den bilden… men den är absolut inte liten =) Har illrarna ute också… i lekstugan/illerhuset… den ser också grymt liten ut här… men det är taget på avstånd.

golf.ifokus.se

Chippers
0

#3 Jo, det är en annan sak då. Men kul att se ändå. =) Hur många råttor bor där då? Bor dom i burar där inne alltså?

Theres
0

Just nu bor det 2 råttor och 2 möss där inne., de har halva buren var.

Har som mest har 4 burar där i samtidigt, varav 2 råttburar, en för honor, en för hanar, och två musburar, en för honor och en för hanar. Har även haft en bur med 2 stycken degu…

Hamstrar har jag aldrig haft där ute… de har bott inne…
Haft iofs haft råttor, möss och illrar inne också, men det luktar så mycket så jag bara får höra massa klagan från övriga familjemedlemmar :P

Ska se om jag hittar någon bild på buren öppen =)

golf.ifokus.se

Theres
0

Hittade bilder nu… de är 8 år gamla ungefär… Tog kort på korten med kameran… så ursäkta att det ser lite rörigt ut :P

Här är högersidan av buren innan den isolerades.

golf.ifokus.se

Allamej
0

#7 Men blir det inte väldans mörkt där?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Theres
0

Här är Kouvo tror jag =) Väldigt liten bur… men han sov bara i den… han var mest ute och sprang med mig på baksidan =)

golf.ifokus.se

Theres
0

#8 Har du någonsin stött på en råtta som inte gillar mörker? =)

Vänstersidan av buren… Kiara sitter mitt i blixten… hon var min första råtta =)

golf.ifokus.se

Theres
0

Izor, Zucko och Zeke… (hoho, jag kommer ihåg namnen fast det var en miljon år sedan :P)

golf.ifokus.se

Theres
0

Isolering på plats… deguburen här.

golf.ifokus.se

Theres
0

Kiara när hon är gammal… hon var svartvit när hon var liten… sedan blev hon gammal och grå.

golf.ifokus.se

Theres
0

Chicko eller Degas… de såg likadana ut…

golf.ifokus.se

Theres
0

Ett stycken musbur

golf.ifokus.se

Theres
0

Här bodde de i garaget… Kiara, Sacha och Kina på bilden.

golf.ifokus.se

Theres
0

Och även dessa bodde i garaget vid detta tillfället.
Nicolina och Splintia… Nicolina var en natalmus. Tjockisen som knappt syns för blixten är Zmulan. Och det som är orange bakom henne är Caramell =)

golf.ifokus.se

zickan
0

Jag hittade en annons på blocket i går som jag svarade på nyfiken som man är. Visade sig vara min granne som jag kan se ifrån vardagsrummet :-D
Var inne hos dom i går. De har sina råttor i garaget i två duna burar med massa tidningspapper.
Ena honan hade ungar som hon födde och som växt upp ute i garaget. De var fullt friska. Inge rossel eller snörvel. Pälsen var riktigt glansig och tät.

Själv så kom jag ju hem med två st. Gjorde precis som dom och satte ut råttorna i garaget i samma modell på bur..
Men ja. Tog nån timme sedan var de inne och får stanna inne. För orolig att de ska frysa  även om de inte verkar göra det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

enligt lag får man inte ha råttor i temperaturer som går under minussträcket. så sålänge det är nån pluss grad så är det okej bara de har bra med bomaterial och sånt.

Elipowe
0

"19 § Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort."

Klistrar in ;)

Ladyinred
0

ungefär samma som jag skrev :P

zickan
1

Skulle funka att ha dom i mitt garage året runt men jag tycker synd om dom. Kaninen går där inne löst. Hennes vatten har inte frusit så det kan inte vara så kallt där inne.

Ladyinred
0

men kaniner har väl andra regler än gnagare va? så många som har utomhusburar…

Chippers
1

#20 Jo, jag vet om den regeln. Men många bryter mot den, och har både marsvin och råttor ute.

Ladyinred
0

#24 ute som i utomhus eller menar du i ett kallgarage eller gillestuga typ?

Chippers
0

#25 Utomhus eller nånstans där det iaf är oisolerat eller är lika kallt som utomhus. Fast jag överdrev lite kanske, är nog inte många som bryter den regeln, men det finns en del som gör det.

Chippers
0

#23 Japp, kaniner får ju vinterpäls så dom klarar sig toppen. Dessutom tillhör inte kaniner gnagare, utan hardjur :)

Ladyinred
0

jo jag vet o de har med tanduppsättningen att göra. undrade bara om regeln även gällde dom.

Chippers
0

#27 Okej, nej det gör den inte. =)

Ladyinred
0

vet om endel i reptilbranchen som håller sina foderdjur i väldigt kalla miljöer för att de luktar illa och inte vill ha dom innomhus. Har man inte möjlighet att ha djuren innomhus så låtbli och köp av sånna som kan det istället!

Chippers
0

#30 Men att ha råttor utomhus för sällskap då? T.ex om man blivit allergisk? Kan det vara en bra lösning då? :)

Ladyinred
0

jag tror inte några djur trivs när det är riktigt kallt, finns ju en anledning till att vi får in möss och råttor i husen på vintern.

Chippers
0

#32 Det är min åsikt också.

linn-nanna
1

Jag har mina 21 råttor och 4 marsvin utomhus (Chippers: Jag sålde 2 igår, det är inte 2 som dött. Tänkte bara skriva det eftersom du visste att jag hade 23st)

Alla mår väldigt bra! Aldrig varit sjuka. Eller dött pga kylan. Inte ens förkylda har dem varit. Råttor är känsliga mot drag och fukt, men dem tål kyla väldigt bra. Har 3 burar uppe på verandan, 2 vanliga gallerburar och en dunabur till småtjejerna. Ute på gården har jag en stor gallerbur (1,60 hög). Den står mot garaget där jag har byggt ett tak av pressening, så det inte ska regna eller snöa in. Den enda skillnaden jag har, jämfört med råttor jag har haft inne, är att dem får extra bomaterial och filtar över burarna. I dem mindre 2-våningsburarna öppe på altan har jag bomaterial upp till hälften av den undre delen av buren. Först lägger jag tidningspapper på golvet och sedan kutterspån. Sen så ställer jag några hus av trä eller kartong på botten och så lägger jag över massor med ihop knögglat tidningspapper, vanligt hushållspapper, en massa halm och ibland även tyg. Så då har dem någonstans att sova och värma sig på. I övrigt är det nog som vanligt i burarna, bara tt man får lägga tidningspapper på alla golvplan av galler så det inte blir kallt.

I buren ute på gården sover dem uppe i taket i en plastkorg, eller hylla eller vad det nu är… Det är den som är med på bilden. Även i den ligger en massa bo material (samma som i burarna på altan). Sen har jag täckt in hela taket och väggarna längst upp med tidningpapper och en matta, så att det inte ska blåsa in där dem sover. Hade även plast över en gång men det blev bara mer fukt/is (beroende på graderna) inne i deras sovkorg, så det var inge bra. Dessutom drog dem in det i buren (man ser svarta sopsäcken på bilden som dem har dragit in) och bäddade med, men det tyckte inte jag var så bra…Tungan ute

linn-nanna
0

Mina råttor har bott ute sen i våras, man kan alltså inte bara sätta ut dem mitt i vintern och tro att dem ska må bra… Men det går att vänja dem. Men kan man ha sina djur inne så tycker väl jag att man ska ha det. Min sambo är allergisk så det går inte och jag skulle vägra att leva utan djur! Så som dem har det nu är bara tillfälligt. Om en månad flyytar jag till hus och ska då bygga ett djurhus till alla mina djur. Visserligen kommer det inte bli som inomhus grader men bättre skydd mot väder och vind.

Jag har fött upp 3 kullar nu i vinter, utomhus. I gallerburen ute på gården. Alla mår jättebra! Både mammor och bebisar. Håller nu på att sälja dem nu och dem är precis som vilka andra bebisar som helst, nyfikna och lekfullaGlad

linn-nanna
0

En av mina hanar i en av burarna uppe på altan.

linn-nanna
0

En liten nos som sticker ut ur dunaburen. MAn ser ju inte hur dem bor men bilde är så sötSkrattande

linn-nanna
0

Min älskade Nea i deras sovkorg i buren ute på gården. Här ser man lite av tidningspappret och mattan som ligger utanpå buren.

linn-nanna
0

Man måste fylla på och byta ut tidningspappret i sovplatsen varje dag. Som ni ser på bilden så har tidningspappret sjunkit ihop bra mycket(brukar vara ända upp till taket). Och om dem kissar eller om det blir fuktigt blir det ju väldigt kallt att sova i på natten. Det är lite mer jobb med att ha dem ute, så inte är det för skoj skull jag har dem ute…. Men jag älskar att pyssla med mina djur, men man ska veta vad man ger sig in i om man ska ha sina djur ute! Sen behöver man ju inte ha 21 st råttor och 4 marsvin….

Råttorna på bilden blev lite misstänksamma när jag stack in en kamera i sovplatsen, edt var lite läskigt. Det är bara Nea (i nedre högra hörnet) som tyckte det var väldigt intressant.

zickan
0

#34.. hum.. sålde två i går, bor i surahammar, råttorna ute i duna..
Du råkar inte ha föräldrar boendes i virsbo och träffade en tjej med grön tröja och svarta mjukisbyxor?..

Isf kan jag intyga att råttorna var fullt friska. Inge snörvel eller rossel. Jättefin tjock och glansig päls. Det var den fina pälsen som jag föll för direkt.  Jättebusiga goa ungar.

linn-nanna
0

Här är från småtjejernas bur. Ett trähus har dem i sin bur som dem sover i. Dem har precis flyttat från mamma här så det var lite läskigt till en början (första timmen kanskeGlad) men nu springer dem runt och undersöker allt och älskar att få komma ut och leka lite.

Ska ta mer bilder så att man ser helheten, hur det ser ut där dem bor. Nu är det så mörkt ute och min kamera tar inga bra bilder i mörkret. Men i morgon kommer det fler bilder för dem som är intresserade. Men som jag skrev tidigare, det är precis som vilka vanliga burar som helst. Bara extra viktigt att dem har något varmt ställe att krypa in i! Nu ska jag ut och kolla så alla mår bra, lägga in lite nytt bomaterial åt dem och koka vatten åt dem!

Chippers
0

linn-nanna: Tack för utförliga svar!
Som sagt så väntar jag på helbilder på deras burar, hur dom bor ute osv. Vad bra att du ska göra om lite sen, så att det blir bättre skydd för dom. Men jag tycker att dom ser ut att ha det bra på bilderna Skrattande Jätte söta förresten, speciellt #37. =)

Nej, att sätta ut sina råttor och marsvin bör man absolut inte göra om man kan ha dom inne. Och kan man inte det tycker jag ändå att man bör se över andra alternativ eftersom att det ändå inte är lagligt att ha dom ute vintertid, men det funkar för dig och det är ju bra Glad dom ser inte ut att vantrivas direkt :)

linn-nanna
0

#40 Vad trevligt att träffa dig härGlad Hoppas det går bra med dem små. Jag sålde två till igår, så innan du köpte mina två hade jag 25st :) Vad skönt att någon kan intyga att mina djur är friska!

Jag kunde inte låta bli att ta några bilder på burarna när jag var ut. Det var ju ändå lyse ute på altan, så så här ser det ut på altanen där vi bor nu.

linn-nanna
0

Lite stökigt, men ni ser något iallafall. Hö- och halmsäckarna står för nedre delarna av buren för att ge extra skydd.

Här är en bild på buren ute också. Står en massa i vägen, men även dem sopsäckarna står där för att det inte ska dra för mycket genom buren… Längst upp under mattan boar dem. Men springer runt i hela buren när dem inte sover. När det blåser lägger jag på en extra filt på hela buren så att det inte blir dragit. Men nu är det bara kallt och då hjälper inte det särskilt mycket.

linn-nanna
0

Pojkarnas burar…

Nicciz
0

Jag måste ju bara fråga… -Varför bor dem ute?

linn-nanna
0

#46 Som jag skrev tidigare så är min sambo allergisk, så jag kan inte ha mina inomhus.

zickan
0

Det är väl bättre att komma på en lösning som linn när man flyttar ihop med en kille som är allergisk. Mycket bättre än att sälja dom. De mår som sagt väldigt bra ändå.
Väldigt busiga. Svart hooded tjejen är lite försiktg medans svart roan stripe systern är lite mer vildare och frammåt. Men det är mycket som är nytt och fått flytta in i stora buren direkt.
Du får komma på besök nån dag ;-)

Chippers
0

#48 Klarar dom av att anpassa sig så fort, från att ha bott ute nu när det är riktigt kallt till att flytta in?

Chippers
0

"Det är väl bättre att komma på en lösning som linn när man flyttar ihop med en kille som är allergisk. Mycket bättre än att sälja dom."

Skulle någon i familjen bli allergisk skulle jag "tvinga" dom att ta tabletter xD  Jag skulle inte sätta ut mina smådjur för det och hoppas på att dom klarar av det. Och dessutom låta hunden bo i hundgård. Mina djur är familjemedlemmar och jag vill ha dom nära mig.

Visserligen skulle jag inte flytta ihop med någon kille som är allergisk heller (men det är jag!), fast djuren betyder ju allt för mig. Verkligen allt. Så dom kommer i första hand :)

Men alla tycker olika. :) Och ibland är ett bra alternativ att omplacera sina djur. Det är inte alltid dåligt. :)

Nicciz
0

Jag är bara så facinerad, jag tror absolut man kan vänja råttor o djur till att leva ute året om.. men för det tycker jag inte att det är rätt. Vindskyddet är taskigt och rovdjursskydd då? Och jag är av tron att lagar o rekommendationer finns av en anledning ;P tänker på dem små nakna nyfödda bebbarna… :( men facinerad är jag.. av massa anledningar.

zickan
0

Jag har 14-16 grader inne. Så jag hoppas dom kan anpassa sig. Jag har två ventiler öppna ovan fönstrarna i vardagsrummet där tjejerna bor. Så det kan vara lite svalare i det rummet.
Våra värmepannor håller på att bytas ut till nya så jag är lite snäll och snålar på värmen tills det är klart. Duschar man för länge annars så tar varmvattnet slut.
Men det ska vara fixat snart.

zickan
0

Ja och innan någon säger något. Såg att jag skrev fel igen. Skriver ju som jag pratar :-P
Det heter ett fönster flera fönstrar på gotland. Och inte flera fönster som på riksvenskan. Lärde mig att jag sade fel när jag var 19 och flyttat till sthlm. Men blir fortfarande fel ;-)

Chippers
0

#52 Okej =)

zickan
0

haha.. haft problem med passande namn.. Men kom just på. De ska få heta minus och pluss :-D

linn-nanna
0

#50 Jo det är ju bra om du skulle kunna tvinga din parter att ta tabletter. Men det fungerar ju inte i längden då kan han ju bli allvarligt sjuk… Dessutom har vi varit ihop i över 7 år och han var inte allergisk när vi träffades. Tänker ju inte direkt kasta ut honom för att han blev allergisk, inte heller tänker jag sälja mina djur så länge dem mår bra. Jag och min sambo älskar våra djur som om dem skulle vara våra egna barn! Då vill man ju inte gärna sälja dem bara för att dem inte kan bo inne… Jag hade självklart gjort det om jag såg att dem led av att bo ute.

Om ni bara visste hur avundsjuk jag är på er som kan ha era djur inne med er hela dagarna!

#51 Jag kan förstå att det ser ut som om vindskyddet inte räcker till, men tro mig, det blåser ingenting där inne hos dem, om det inte är storm ute… Skulle kunna ta bättre bilder för att bevisa det bättre. Men jag tror inte det spelar så stor roll om man inte har sett det med egna ögon. Buren sitter fast och alla luckor är låsta, så för rovdjur blir det svårt att ta sig in. Har rävar på gården var och varannan dag men det fungerar hur bra som helst. Ingen kommer åt dem! Inte blir djuren skrämda av dem heller. Ja, jag var också lite nervös för dem nyfödda i början, kollade till dem hela tiden. Men det har aldrig varit någon fara, dem har haft det jättevarmt hela tiden. 

Självklart finns regeln till av någon anledning. Om jag ska vara ärlig så visste jag inte att regeln fanns förrän förra veckan. Och eftersom mina djur mår så bra utomhus så hade jag aldrig kunnat tro att det fanns en sådan regel….

zickan: Vilka passande namn=) Jag kommer gärna och hälsar på någon gång!

Chippers
0

#56 Mitt inlägg var faktiskt inte riktat mot dig alls (uppfattade det som om du trodde det, då du började förklara att du inte kan göra si o så), jag pratade om hur jag skulle göra och ja, jag skulle "tvinga" min kille/någon i familjen att ta tabletter (iofs skulle jag inte bli ihop med någon allergiker heller). Men det är jag. =) 

Jag förstår att det är annorlunda för dig eftersom att han dessutom inte va allergisk från början. Men som sagt, pratade för mig. :)

Jag tror mycket väl att ni älskar era djur. Och jag är ledsen för eran skull att ni inte kan ha dom inne med er. Sen att ni satt ut alla djuren har jag inget mer att säga om, då jag tror alla vet min åsikt… (oavsett hur bra just era djur mår).

zickan
0

#50 haha.. du vet inte så mycket om allergi va?.. Man kan bli imun mot de där alelrgi medicinerna tills de inte hjälper alls. Inte ens mot hö snuva.
Visst kan man ta tabletter. Men då kan man räkna med att om man har så svårt allergi så kommer tabletterna ändå inte att hjälpa. Ja vet då min kompis bor med en allergiker som gått på medicinering under hela deras samboskap. dvs 4 år.
Medicinerna han får på recept slutade funka efter två år. Nu hjälper det inte ens mot hans pollen allergi.
Så nej det hjälper inte med tabletterna som man skulle kunna tro.

linn-nanna
0

#57 Jo jag förstår dig, tro mig det gör jag. Men jag är ingen djurplågare, som vissa har kallat mig för… Och som jag säger så skulle jag aldrig ha mina djur ute om dem mådde det minsta lilla dåligt. Mina djur mår till och med bättre av att vara ute. Vet inte om jag har haft tur med mina djur som jag har nu eller otur med mina som jag hade inne. För jag vet inte hur många gånger jag har varit till veterinären när mina djur bodde inne och nu när dem har flyttat ut, har jag aldrig behövt åka dit? Tur eller pga vädret, det vet jag inte…. Men som sagt jag förstår att ingen annan vill ha sina djur ute. Det skulle jag inte heller vilja ha om allt var annorlunda…

Chippers
0

#58 haha ha… jo jag vet en del om allergi.
Min vän är djurallergiker och min granne samt kusin är allergiker. Dessa tar alltid medicin innan dom kommer till mig. Det går finfint. T.o.m så har vännen en flickvän som har råttor och han sover där ofta, hon har haft råttor i många år. Det har hjälpt.

Jag förstår om det är en riktig svår allergi, men vart nånstans skrev jag om det? :) Är det svår allergi och tabletter inte hjälper så måste man ju göra något, självklart. Och i Linns fall visste hon inte om regeln och så fick djuren bo ute vilket i hennes fall tydligen verkar fungera Glad och då får hon väl ha så. Men i andras fall kan tabletter eller omplacering vara bäst. Eller ha dom åsiklt från personen som är allergiker =)

#59 Kan då inte se vart jag kallat dig djurplågare och det tror jag inte heller att du är. Glad Och jag förstår att du inte skulle ha dom ute om du såg att dom mådde dåligt. Men åtminstone marsvin visar sällan när dom mår dåligt. Dom försöker alltid dölja det på bästa sätt. Så där blir det rätt svårt. Men visst, dina kanske trivs och mår bra. Måste ju träffa de irl för att kunna döma hurvida bra dom trivs, och tyvärr blir det lite långt att åka :P

För mig (nu menar jag allmänt, inte riktat mot bara dig) vore det samma att ge marsvinen halm istället för hö att äta, bara för att jag inte tål hö. Visst det funkar säkert och dom dör inte, men det är inte rätt. Dom mår inte bra av det. Eller att ge råttor en hamsterbur/låg dunabur att bo i för att jag flyttat ihop med nån i en etta och det inte funkar med större, för det är ju "bättre att komma på en lösning än att sälja". Kassa jämförelser kanske, javisst, men så ser jag det (just nu iaf, allt kan ändras i framtiden :)).

Om man nu har råttor/marsvin/hamster utomhus bör man (enligt mig) som minst ha otroligt bra skydd åt dom, t.ex en bod eller nåt då. Och även kanske värmelampa, element ellet nåt. Glad

Att dom hållt sig friskare ute än inne vet jag inte vad det beror på. Jag skulle gissa på att det beror på djuren. Individerna samt skötseln. Tror inte det har nåt att göra med att dom bor ute.. men det vet ju inte jag heller.

Men nu ska jag inte tjata mer om vad jag tycker, känns som att jag bara upprepar mig hela tiden Flört sorry.

Mastoll
0

#53 - Jahaa! så det är gotland du kommer ifrån! När jag köpte Juni (Mint Dreams) av dig tyckte jag att du hade en gullig dialekt ^^

linn-nanna
0

#60 Nej DU kallade mig inte djurplågare….Och det är jag tacksam för!GladFör det är jag absolut inte! Jag vet att marsvin sällan visar att dem mår dåligt, men om man känner dem riktigt bra märker man om något inte står rätt till. Sen märker man ju om dem blir förkylda och så. Men som tur är så ska jag bara ha dem ute tillfälligt. Om en månad flyttar jag och så fort det går att bygga ett hus ute, så ska vi börja med djurhuset. Det är prioritet 1!, att få ett hem till djuren! Så länge ska dem bo i en mindre ladugård som står på gården, så det är lite bättre skydd än vad dem har nu…

Ladyinred
0

att skriva ut olaglig hantering av sina husdjur på ett djurforum är som att ringa och skicka djurskyddet på sig själv!

Chippers
0

#62 Det har du rätt i. Och det låter jättebra att dem snart ska få bättre skydd! Skrattande

zickan
0

#61 haha..jepp, gnasig gottlänning :-D. Var kul att höra ifrån er och hört hur det gått.