Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 488 ggr
mia90
0

Lite orolig

Jag börjar bli lite orolig över hur mina två honor kommer överrens. 

De har levt tillsammans i lite mer än en vecka och ändå sen de introducerades har de busat med varandra. Själva introduktionen gick bra, de verkade inte bry sig så mycket om varandra utan var mest nyfikna på den nya platsen. Jag har varit lite bekymrad över busandet men läst nog med trådar här på RiF för att veta att det inte är nåt farligt om de busar lite, de är ju i princip bebisar fortfarande, men la märke till ett litet märke på den enas svans. Jag vet inte var ifrån det kommer men är orolig över att hon blivit biten.

Min fråga är iaf är det vanligt att de busar så här och borde jag oroa mig över att det bara verkar va ena råttan som tar initiativet och attt det mest låter som den andra råkar illa ut?

hus-musen
0

du beskriver inte deras busande särskilt mycket, du får nog skriva lite mera utförligt! som jag ser det så så länge de inte kommer blod o de inte har sår på kroppen så låt dem vara=)

Qui dormit, non peccat

KAGE
0

Ett litet bitmärke på svansen är inte hela världen.
Ungar testar gränser och är väldigt aktiva, och de måste självklart bestämma vilken som ska ha högst rang.. och det är inget som gärna blir beslutat på en gång :P

/Karoline.

mia90
0

Det kommer inget blog. Jag har iaf inte sett att de bitit så det börjat blöda. När de busar är den mest den yngre honan, Nano, som springer efter den lite äldre, Tesla, och sedan, ja, hoppar på henne. Oftast så ger Tesla upp direkt och fortsätter inte men Nano är på igen och igen. Ibland kan det börja inne i huset med vad som ser ut som antingen ett försök att bita henne i nacken eller slickar rent i Teslas päls..

Det jag såg på svansen skulle kunna vara ett sår men jag kan inte avgöra det.

Och värst av allt, jag vet att många sagt det innan, det låter så hemskt!

hus-musen
0

haha jo de är mycket pip o skrammel när småbäbisar busar runt o leker med varandraSkrattande men de är bara att vänja dig, jag tycker inte att de låter som nått konstigt beteende=) så länge de inte har sår o de inte är blodiga så låt dem hållas! de har mycket energi överlag o de måste ju få göra upp sin rang oxå=)

de du kan göra är att pyssla mycket med dem o låta dem springa ute med dig så kanske de rasar av sig den värsta energin=)

Qui dormit, non peccat

mia90
0

Jo Tesla brukar få komma ut men Nano blir så stressad på den öppna, oskyddade ytan. Jag får alltid fiska upp henne från bakom buren när det är dags att gå in igen =P. Å andra sidan är det alltid Nano som klättrar runt på mina axlar. Det är mycket tryggare när man har ett tjockt lager av hår som man kan gömma sig under.

Borde jag oroa mig över att Nano reagerar starkt på rörelser runt om kring och plötsliga läten? (som när jag försöker prata med henne)

Liseeen
0

#5 jag har en råtta som är likadan , rädd för läten och sprallig som också försöker busa med den ädre och min äldre har fått sår. :\

min råtta är från djuraffär  (fick av min morfar i julklapp) så jag har inte fått välja ut henne men hon är alltså rädd för plötsliga ljud och saker som kommer plötsligt.

men man kan inte sluta älska dom endå (; dom är ju världens gullegrisar<3 men jag håller med om att man blir lite orolig.

mia90
0

Min äldre är den som är från butik =P, också present, men hon är hur lugn och tålig som helst. Lilla bus-Nano är från uppfödare.

Liseeen
0

#7 okej båda mina är från butik och dencäldre är hur lugn som hälst :)

KAGE
0

"Nano, som springer efter den lite äldre, Tesla, och sedan, ja, hoppar på henne. Oftast så ger Tesla upp direkt och fortsätter inte men Nano är på igen och igen."

Nano vill visa vem som bestämmer
Tesla visar sig undergiven när hon ligger på rygg helt stilla
Nano tycker kanske inte att Tesla visar tillräckligt med respekt, eller så har hon bara mer energi än hon kan göra av med och tar ut det på Tesla i samband med lek. Hon vill behålla sin position som ledaren.

/Karoline.