hjälp
Om hon inte har träffat någon hane så ska hon inte ha bebisar… då kanske hon bara blivit skendräktig av att ha en annan dräktig hona i huset
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Har samma lustiga sak hemma. Ichi san ser ut att ha haft ungar nu i över 5 mån. Men får aldrig nått och är inte parad.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
men det går inte för jag har ingen annan dräktig hona

har du några hanar? nån kanske har smitit ut en sväng o gökat lite? hon ser ju helt klart dräktig ut.. men har honinte träffat nån så är hon antagligen skendräktig=)
Qui dormit, non peccat
jag har 00000 hanar men min granne på landet har det men jag tror inte dom har träffats
Ok, idisen jag ber dig. Kolla vad du skrivit innan du skickar för jag kan inte för mitt liv förstå vad du skriver.
Och i din andra tråd pratar du ju om att det är bebisar på G med en blå hona… så jag trodde automatiskt att hon bodde hos dig
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
asså kolla igen det är gosedjur
det hade du inte lagt in när jag skrev.
nej jag vet gorde det nyss kolla
nyss vägde jag tösen och hon vägde ca 350-375 g igår vägde hon ju 323-330
det är en 100grams våg som visar typ 5 streck mellar vart 100 gram
hon väger ungefär 350g
tror ni att hon är gravid?
Har hon inte träffat en hane så ska hon inte vara det… om hon inte är Jungfru Maria råttan… Bra timing isf. :)
men jag vet inte en avloppsråtta kan ju ha klättrat upp från avloppet isåfall om hon har träffat en hane vi säjer det tror ni att hon är med bebisar?
Har du haft henne sen hon var liten? Eller fick du henne nyligen? Har någon av dina kompisar kill råttor och fått passat henne?
#14 det är nog inte så troligt
jag har haft henne sen liten bebis
#14 nej jag vet men vi låssas att hon var parad i lördags/söndags och så undrar jag om det ser ut som om hon är med bebisar?
Alltså, snälla du. Om du inte har råttor i ditt hus/din lägenhet och din hona varit i det huset/den lägenheten de senaste veckorna är det fullständigt omöjligt att hon är dräktig.
#17 varför låtsas ni det? :S :P
som kickan säger, om hon inte har varit i kontakt med nån hane så kan hon omöjligt vara dräktig, du har väl haft sexualkunskap? :)
jag vet inte om mamma har varit iväg till någon med henne men ser det ut som att hon har varit dräcktig i ca 5 dagar?

brukar din mamma åka iväg med din råtta utan att du vet det? till någon som har hanråttor? :s
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
Idisen, på det du skriver verkar det nästan som om du har låtit henne få träffa en hane för ett tag sedan.
Det går inte att avgöra via en bild huruvida din råtta är dräktig. Enda sättet är att väga henne och se om du ser en jämn viktökning från dag till dag.
Håller med 22.. du har nog låtit henne träffat en hane men vill inte säga det..
Jag vill inte verka taskig eller nåt.. säger inte att du är en dum person men det skulle vara bättre om du sa som det e
Kanske mer som skulle hjälpa då 
Om du vet eller misstänker att din hona träffat en hane är det ju såklart bäst att säga det, så vi kan bedöma saken därefter! :)
har hon inte träffat en hane så är hon inte gravid:) så hon har säkert bara ätit för mycket;)
Min blogg: SweGizmo.se
jag misstänker att mamma har låtit henne träffat en hane för jag ville ju ha en kompis till henne i julklapp och då karnske hon har parat henne för att jag ska få det eller nått får se på annandag jul
Haha me? xD Märker inte du när hon tar ditt djur? 
#27 O det där vill du folk ska tro på?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#27: Kan du inte bara fråga henne om hon gjort det då?
för det första har jag skillda föräldrar så hon kan ha gort det!
varför ska jag fråga jag får ju ändå reda på det snart och gort är gort om mamma har parat henne!
Jag tror inte hon är så osmart! Man tar inte någon annans djur och sätter ihop dom med en hane bara sådär! Nej nej och nej! Du visste om det..
#31 det går ju kulla

de låter som att de är du sj som parat henne o ni inte vill säga det. eller så är din mamma väldigt oinsatt om hon gör en parning utan ditt medgivande.
Qui dormit, non peccat
nej hon har inte sagt nått jag misstänker det för att hon har blivit tjockare och brösten syns mer och hon har gått upp i vikt
Nu tycker jag inte att vi ska vara otrevliga det skapar en dålig stämning tycker jag 
Det är otrevligt att ljuga tycker jag 
Nej.. jag kanske är för påhoppig nu?? Märker inte sånt själv nämligen.. x(
Jag skulle aldrig någonsin misstänka mina föräldrar för att ha gjort något sådant. Om mina råttor blev dräktiga (och jag bara hade tjejer) skulle jag hellre tro på något slags mirakel.
Antar att de flesta känner så… Och därför blir vi lite misstänksamma. Är det någonting som får dig att tro att hon gjort det? (mer än att råttan verkar dräktig).
Och jo, jag tycker du ska fråga för om hon gjort det tycker jag du ska förklara att det är väldigt oansvarigt av henne och att hon i så fall får ta hand om bebisarna, det är ett otroligt stort arbete att ha en råttkull och att då utsätta sin dotter för det… Nej, det är inte genomtänkt.
#36 tycker inte du ska ta för givet att hon ljuger :)
okej det karnske bara är jag som är lätt irriterad men jag svär på mitt liv att jag inte ljuger varför skulle jag det?ni tycker säkert att det låter som om att jag har parat henne men Nej det har jag inte!
#36: Det är minst lika otrevligt att anta att någon ljuger, som du gör nu!
#40: Eftersom du antagligen läst hur påhoppade många andra "oerfarna" råttägare blivit som tagit kullar… Det är ganska vanligt att folk låtsas att de har tjuvparningskullar trots att de tagit kullen själv, just för att slippa påhopp!
Men därmed betyder ju inte det att just du ljuger. Men läs gärna mitt inlägg i #38 :)
#40 det bästa är nog endå att du frågar din mamma om hon verkligen kan ha gjort det. För om så är fallet så måste du ju redan nu ge honan mer vitaminrik mat och väga henne varje dag och verkligen ha koll på henne, efterom du inte vet heller när den ev. parningen skedde!
Fåga din mamma i första hand tycker jag, har hon gjort det så är det bra om hon erkänner det så fort som möjligt.
Annars får vi bara hoppas att honan ätit gott. ;)
Det låter väll knäppt att ens förelder verkar ha gort det men jag ljuger inte. Finns det något som jag kan göra för att ni ska tro på mig?!
Jag önskade mig en kompis till Sessan och då så tänkte väll mamma hmm.. om jag parar henne med en hane så får vi ju råttungar och då kan ida få någon som kompis till sessan. Jag tycker ju att det är jätte roligt med råttor och sånt men jag vet inte men jag tror att mamma tänkte så.
#43 Sorry men jag tror ej på dig..
Ta fundera på sagan om Fåraherden och Vargen..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#41 Jag vet tänkte på det sen.. därför skrev jag inlägg #37.. Förlåt idisen95 om jag var för påhoppig..
#43: Jag har inte sagt att jag inte tror på dig! Jag tycker bara den där grejen med din mamma är lite långsökt, hur du kan komma på den grejen helt sådär utan anledning. Tror inte de flesta föräldrar resonerar så, det är väl snarare så att barn brukar behöva tjata på sina föräldrar för att ens skaffa ett djur.
Och att dessutom inte säga någonting till dig, så att du tar hand om en råtta som är dräktig utan att veta om det. Det är riktigt konstigt gjort.
#45 det gör inget
men jag har inte parat henne jag har ju sagt att jag har önskat mig en råttkompis och mamma tycker väll att det är kul och spännande att ta en kull och samtidigt får jag ju en råttkompis. och ni får tro som ni vill men jag lovar att jag inte ljuger även om et låter konstigt och förut när jag hade tråden "råttungar på G" så hade jag ju sagt till mamma att det skulle vara kul md en kull.
#47: Fråga din mamma då? Om hon är dräktig bör du få veta det NU så att du kan ge henne extra näringrik mat och ordna hennes bur så att hon kan boa.
Har hon inte träffat en hane är hon helt enkelt inte dräktig, utan bara tjock.
#48 ja jag vill fråga henne men ändå inte för det känns lite konstigt att fråga det men jag kommer ge henne det hon behöver även om jag inte frågar.
#49: Jag är ledsen men att du inte vill fråga känns väldigt misstänkt om du talar sanning. Det är ju viktigt att veta för att kunna gör det bästa för din hona, om hon bara håller på att bli tjock är ju mer mat det sista hon behöver samma sak om hon är skendräktig.
Jag vet att det låter knäppt att jag inte vill men jag skäms om jag frågar men det är ju för hennes bästa och så, så jag ska försöka att få ett bra läge att fråga och jag berättar så fort jag vet men i hälgen kommer jag itne ha tillgång till en dator 
Förklara bara för henne att du måste veta för Sessans hälsas skull. Om du matar upp henne nu och det visar sig att hon inte var dräktig kan hon bli skadligt överviktig…
Om du bara frågar din mamma kan du med säkerhet veta, och sedan ta hand om Sessan på bästa sätt!
Om hon dessutom blev parad i helgen så syns det inte än. Vem känner din mamma som har råttor då, om du nu tror det.
Jag tror inte på det för fem öre, låter väldigt konstigt faktiskt.
Hur gammal är din råtta, bor hon ensam?
hon är född 25 januari 08 min mammas bästa väninna har en hanråtta hon bor ensam och det vet jag att hon inte mår bra av så jag önskade mig en kompis i julklapp och då har min mamma troligtvis parat henne.
#52 men om jag ger samma mängd som hon brukar få men bara att den är nyttigare.

Är din mamma riktigt riktig egentligen?
#55 hur menar du? Jag har en mamma och hon är riktig och jag talar sanning och det jag tror
När försvann hanen du hade??
jättelänge sen innan sommaren och det är han som vi "känner
nu ligger min lilla prinsessa och sover brvid mig och drömmer sött<3
Jag fattar inte det här du skrev: Min mammas bästa vännina har en hanråtta hon bor ensam?…
Ärligt talat tycker jag det vore oansvarigt av din mamma att bara ta en kull sådär om det nu är så. Vet hon mycket om råttor, läst på om avel?
Vart kommer din hona ifrån?

Du luras inte lika mycket nu som du gjorde i din bebistråd..? ^^
Herregud.. i min syn är det f*n värre om min mamma hade parat en råtta utan mitt tillstånd eller kollat med mig först.
Skulle honha gjort en sådan sak så skulle risken till att jag slutade prata med helt komma.
Det tog mig två månader att ens prata med en kompis som var orsaken till siste tjuvparningen jag hade för 2-3 år sedan.
Men på sättet du skriver det och allt annat du skrivit så låter det mer som om du är orsaken till att hon är gravid. Isf bättre att erkänna det rakt ut även om folk kan flyga på en på denna sajt så är det sjukt illa att ljuga.
Bättre stå för sanningen och få bättre hjälp.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#64 jag ljuger inte
och hon har börgat bädda det gör hon aldrig annars
#62 hon är från en djuraffär och mamma har läst böcker om råttor som jag har lånat så inte så mkt men om det blir ungar så kommer jag ta hand om domäven om det borde vara min mamma som ska det.

Jag tycker verkligen att du ska fråga din mamma om hon har parat sessan! Även om du kanske skäms och tycker det är pinsamt så måste du fråga för Sessans bästa. Hoppas allt löser sig och hoppas att sessan inte är gravid.

du måste ju fråga så att du kan göra det bästa för en blivande mamma!
- Ellen
Idisen, eftersom du ännu inte frågat din mamma så tror jag att det inte är som du säger. jag tror du har parat henne själv:/ är det så så erkänn det, dumt gjort, men gjort är gjort tyvärr. nu är det viktiga att mamman får det bra och att du tar ansvar för ungarna som kommer.
Min blogg: SweGizmo.se
okej jag ska fråga och ännu en gång jag ljuger inte varför ska jag ljuga för massor med personer som lärt mig miljoner saker om råttor!

Om din mamma är hemma nu så tycker jag att du ska fråga henne :) Säg bara: Mamma, Sessan har blivit jättetjock och det ser ut som att hon är med ungar. Vet du något om det?
Ne hon jobbar inatt så hon kommer imorgon bitti bra tps på att säja det :D tack bim

#71 okej, det var så lite så! :)
#72 ja
jag har frågat och hon sa ja men hon kan ju också ha blivit skendräktig… hon har gort ett stort bo och har lite hård mage när börgar magen vara hård?
#73: Så hon har tagit din hona till en hane?
Ja hur skulle hon annars ha gort det?
mycket dumt gjort av din mamma!
Ja men nu hoppas vi på skendräktighet
när brukar magen bli hård hon sträckte på sig när jag kändee förut svårt att få bild på henne
Visseligen har jag inte håll på med råttor särskillt länge, kanske 2 år om man räknar in den tiden jag spenderade att läsa allt jag fann om dem. Men nu, måste säga, förlåt uttrycket, va fan tänker ni på ? :o Det är inte bara att slänga in en råtta av hon kön och en annan av hankön.
Har ni verkligen läst på ? Har ni någon uppfödare som ni kan få hjälp av? Har hon fått extra mat innan parningen ? Vet du något om era parnings objekt föräldrar, samt längt bak i tiden? Vet ni allmän fakta om avel, ex. hur länge en hona är dräktig ? Har ni förberet en bebis bur? Vet ni verligen hur mycket det kostar att föda upp en kull ? Det hade garanterat varit billigare att köpa en kompis till henne via en uppfödare.
Man slutar aldrig förvånas. Egentligen borde det vara förbjudet att avla utan kunskap. Slutar bara illa.
#78 två av honorna är det ända jag vet hur dom är men dom är friska och är helt normala, jag kan i stor sätt allt om "grunderna" honan är dräktig i 21-25 dagar efter det uppstår det komplikationer och mamman ska ha bra mat näringsrik och jag har en bebisbur. Det cvar inte jag som parade henne det var mamma jag visste inget! Jag bor ganska närna mymlan om det skulle behövas.
Hoppas att du kommer kulla? Någon som kan be om Idisen's nummer och ringa och skälla ut hennes mamma?
Man gör inte så, speciellt inte med en inte så gammal hane från zoo med en hona från zoo.
Idisen, sååå mycket kan gå fel, har du samlar pengar till råttorna om hon skulle behöva åka till veterinären?
Och Idisen du ska inte vara så säker på att du får bort alla ungar sen.. Har du plats för "12" ungar? När dom växer upp och så..
Hm, måste bara fråga er, vad hade ni satt för maxålders gräns på en hona som skall ha första kull ?
Är det inte efter 1 år man inte bör para ?
Om det nu blir ungar, jag hoppas du kullar av.
Jo.. inte innan 6 månader (?) Och inte efter 1år..

Idisen, vart bor du någonstans?
#83 Just det :)! Det var nog något sånt.
Jag skulle inte avla på en råtta yngre än 6 månader helst, om det inte var något akut, typ att ens kompis från skåne kom upp till lappland när honan var fem och en halv månad, och hälsade på med en perfekt hane på över ett och ett halvt år och hon inte kommer på ett år igen (om ni förstår liknelsen).
Men absolut inte över ett år för en förstföderska. Personligen (igen) skulle jag inte avla på en förstföderska som är äldre än 10 månader.
Bäckenet låser sig vid runt ett års ålder (lite osäker hur det står till där, med förstföderskor resp. honor som haft ungar) och honan och alla ungar dör vid förlossningen, troligtvis.
Vet inte många fall då förstföderskor över ett år överlevde förlossningen med alla bebisar.
Idisen, har du plats för två stora flockar på ca 7-8 individer var? Har du råd med det? Om råttorna får skabb, t.ex. och alla råttor behöver behandling, har du råd för 15 råttorsbehandling?
Isåfall, nu har jag fått två svar på frågan. Iallafall, honan har ju då ganska stor risk vid födslen. Ish.
Vi hade en lycklig mushane på rymmen, han lyckades ta sig ur sin bur och in i en äldre honas bur (hon var inte så försjust i andra så hon bodde själv). Yes, hon blev dräktig. Hon klarade genom dräktigheten, men inte födslen, första ungen kom ut men inte de andra. En fastnade! Självklart, fick vi ut ungen åt henne, men vi såg direkt att hon inte skulle klara det. Hon blev direkt avlivad. Ush fy! Blir nästan lite gråt färdig när jag tänker på det. Skulle aldrig tillåta det, om någon skulle vilja para sin hona i den ålder, de plågas!
#86, det är sant som du säger om bäcknet låser sig och är mycket mer skört vid äldre ålder. Den är inte bäcknet lika "töjbart" om ni förstår vad jag menar. Läser faktist om det kapitelet i skolan nu. Hm, skall läsa vidare om det, kommer med mer information, när jag har min djursjukvårds bok, den ligger i mitt skolskåp (a).
Juste du måste ju ha två olika burar oxå.. ha underlag och allt.. allting blir dubbelt! 
Jag har 2 burar och 1 till ska jag få och en lånar jag ut sen 1 transport underlag är väll bara att fråga gannar om dom har några tidningar som man kan få om det tar slut och vetrenär har vi tillgång till mat och sånt jag tror vi kan ta hand om de flesta eventuellt kulla bort (låter hämskt :'() hon är 10 månader ungefär

#89 Var bor du?
stockholm

#91 Okej, jag tänkte att du kanske bodde nära mig eftersom du skrev nånstans att du bodde nära mymlan, men då vet jag 
#92 okej men mitt landställe är rimbo
Här kommer en text om avel som jag har skrivit:
Råttor är höjdare på att föröka sig dom kan få upp till 21 ungar i en kull men det brukar vara 7-15 ungar men det kan bara födas tex 2 men då är det något som är fel en råtta bör minst få 6 ungar i en kull. Parningen tar bara några sekunder men om man vill vara säker på ungar kan dom gå tillsammans några dagar. En hona löper var 5 dag först så förlöper hon sen höglöper hon det är då som hon kan bli dräktig och sen efterlöper hon. Råttor blir könsmogna vid 6 veckors ålder men bör ej paras då honor ska minst vara 6 månader och hanar minst 1 år för att veta om dom är sjuka. Råtthonor är dräcktiga i 21-25 dagar om en hona går längre så uppstår det komplikationer.
ungarna föds nakna blinda och döva, om morrhåren är lockiga är ungen rexad annars är ungen slät. Efter 3 dagar kan man se om ungen är ljus eller mörk, om ungen har svarta tecken på kroppen kommer den få det men den kan blekas av om den är roan. Ungefär efter 1 vecka får ungarna lite päls men är fortfarande blinda och döva öronen harvecklat ut en liten bit men dom r fortfarande döva. Efter 2 veckor öppnar ungarna ögonen och dom har ocksåp börgat kravla runt i buren även om dom är blinda. Dom har slät päls men den kommer bli fluffig efter några dagar för dom kommer inte vara stilla ofta. vid 5 veckors ålder ska dom tidigast lämna mamman men dom ska minst väga 80 gram då. En hona kan vara skendräcktig det märker man om hon tillexempel går upp 15 gram en dag och 25 gram nästa dag om hon går upp 15 gram varje dag så är hon dräktig och den 21 dagen hon är dräcktig så kan mankänna att det är små saker i magen som åker omkring hon har även hård mage om inte då är det inga ungar om honan går över tiden för att ungarna är döda är det stor risk att honan dör av likförgiftning men hon kan få en spruta som räddar henne. Att ta ungar på en hona tar 8-9 veckor och kostar mycket man måste köpa mera mat och honan ska få näringsrik mat före under och efter graviditeten och honan ska minst väga 300 gram och gärna mer före parningen hanen bör minst väga 500 gram och gärna mer. man ska veta att om man parar en hona så förkortar man hennes liv. Hanen och honan måste vara friska och ha bra kondis dom ska mer än gärna vara lugna i häng alltså bör dom vara tama. Man ska ha en låg bur när man har ungar om man har dom i en voljär så kan mamman ta upp dom på ett hyllplan och om dom ramlar ner så kan dom dö, när ungarna är 3 veckor kan man ha dom i en vanlig bur så att dom kan få prova på att klättra. När ungarna är 6 veckor måste hanarna sättas i en egen bur annars kommer man upptäcka efter ca 3 veckor att det är fullt med ungar i buren och vem vill det?!

När kommer ungarna? Vet ni om hon är skendräktig än?
Hoppas att det går bra iaf!
den 3-7 januari men troligast 3 eller 4 januari. Vi tror att hon är dräktig men inte säkert

Ok önska din råtta lycka till från mig
oki hon tackar genom att krypa ut ur sitt kartonghus

#100 Om man ska kunna se något så måste du antingen använda blixt eller tända lampor så att det blir ljust… som det är nu så ser man ju bara spökreflexer runt henne… man kan inte avgöra något från en sådan bild. :)
#101 ok ska ta en ny bild men när blir magen hård?
Bättre bild ja :) Tack!
när blir magen hård?

en bebismage blir ju inte "hård" vad jag vet..hur menar du?
Qui dormit, non peccat
många säjer ju att magen blir hård om honan är dräktig men om hon inte är det är magen mjuk, fast det karske bara är dom sista dagarna…
Har magen vuxit ytterligare sen den senaste bilden 25/12?
På den bilden såg hon inte dräktig ut men ibland blir magen rund först den sista veckan.
ja den har vuxit men hon sträker på sig på bilderna hon är tjockare än vade det ser ut

hur går det?
- Ellen
Det blev inget hon var skendräktig glad vill inte ha massor med bebisar, orkar inte
Vad bra att det inte blev nåt!
mm så glads för hennes skulle drömde att hon dog
Okej..