Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 409 ggr
empan-hampus
0

Geléhallon?

Är geléhallon farligt för råttor? Mina får nämligen smaka.. men jag vågar inte ge riktigt.. liksom tänk om dom dör x)

TacoBelle
0

De dör inte men det är varken bra eller nyttigt med människogodis. Fast någon liten smakbit någon enstaka gång är ju okej.

Terato
0

OM de skulle sno ett geléhallon så är det nog inte rent farligt.

Men jag brukar ta ifrån dem sånt. Det innehåller väldigt mkt färgämnen och konstiga smakämnen och det blir ju så koncentrerat för en liten råtta. Näe, de behöver absolut inte äta sånt. Socker kan dessutom sätta sprätt på blodsockret på ett negativt sätt och det kan leda till diabetes.

De uppskattar så mycket annat precis lika mycket! Ge dem lite majs eller pumpafrön. Det är väldigt uppskattat och dessutom nyttigt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

gelehallon är ju hemsk sega så  jag skulle vara rädd att de fastnar i halsen! mina pojkar är iaf så glupska att de ibland glömmer att tuggaObestämd

sen är de fulla med socker så de är extremt onyttiga, o råttorna har inget behov av sockerbomber.. så jag hade inte gett dem=)

Qui dormit, non peccat

Terato
0

#3 Sant! De kanske liksom sväljer dem jättefort. Tillan svalde ett tuggummi en gång och satte i halsen och hulkade men jag stack in fingrarna och lyckades dra ut hela. Ursh, det var läskigt.

teratos.r8or.se

empan-hampus
0

Aha okej Glad Då vet jag iallafall att dom inte dör av en smakbit. Det där med choklad.. är det bara det att dom kan bli sterila? Alltså jag förstår ju att det kan gå illa i för stora mängder, men i små mängder..

Terato
0

Har hört att det kan ha en nedsättande effekt på hanar så att de inte producerar lika mycket spermier. Det gör ju att de inte blir lika fertila, så ja, visst kan det vara så. Vet dock inte om det finns några medicinska bevis.

teratos.r8or.se

hus-musen
0

choklad gör väl så att pälsen blir ful och matt oxå?

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Jasså? Stämmer det på människor med? (chokladokraten blir lite orolig)

teratos.r8or.se

KickanW
0

#7 och #8: Vilken tur att det är mitt mål, då kan jag fortsätta äta choklad med gott samvete! :P Men choklad ger väl människor dålig hy, så det vore inte så konstigt…

Terato
0

Haha, är ditt mål att få fult och matt hår? :P

teratos.r8or.se

KickanW
0

#9: Det blir det bra trassel av! Tänk, Sara!

Terato
0

Haha, just det. Du gillar ju trassel. Själv håller man på och kammar och kammar och kladdar med balsam och hårinpackningar och shit. Fast det är säkert inte lättare att vara åt andra hållet heller! :P

*getting OT*

Hmm..

Geléhallon var det ja..

Det är ju gott, för övrigt.

teratos.r8or.se

empan-hampus
0

Hahah tokiga ni är x) Nejdå Flört Det är bara kul när trådarna blir lite roliga ibland Skrattande

Men ja mina råttor får alltid smaka när jag äter choklad och dom bara älskar det! Tungan ute

Terato
0

På nåt sätt känns ju choklad mindre "farligt" att ge än gelégodig bara för att det oftast inte innehåller lika mkt skumheter. Men vissa påstår att det är rent utav giftigt. Vet inte om det ligger något i det men ändå.. Det kanske är ännu värre?

teratos.r8or.se

hus-musen
0

choklad är giftigt för de innehåller ämnet teobromin, ju mörkare choklad desto farligare. de är svårt för hundar, katter, råttor o andra djur att bryta ner det ämnet så de blir förgiftade. 20mg per kg räknas som dödligt har jag för mig. råttor verkar vara bättre på at kunna bryta ner ämnet men jag chansar inte. sen har jag hört att råtthanar kan bli sterila men det vet jag inte om de stämmer. ful o matt päls kan de få iaf.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Ursh, då ska de inte få nå choklad här hemma i alla fall. Känner igen det där ämnet nu när jag läser.

teratos.r8or.se

empan-hampus
0

Åh jasså.. mina råttor som får choklad ganska ofta Skäms Konstigt att det inte hänt nåt med dom på 1år.. Men då får jag sluta med det då..