Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2633 ggr
Theres
0

Dunabur

Jag har funderat lite på det här med dunaburar…
Vad är det för fel på dem egentligen?
Råttorna jag har bodde i dunabur i djuraffären.
Så min fråga är… kan man ha en dunabur till sina råttor, eller får man smisk då?

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

de är på tok för låga för att en råtta ska tycka att livt e kul där.

Elipowe
0

Inga klätter möjligheter. ;(!

Inga möjligheter att sätta in hängmattor.

Tänk vad tråkigt om vi människor sprang runt i ett hus med 1,9 m i tak ? De hade kännts trångt. Ungefär så blir det för en råtta.

Ladyinred
0

samt så har råttorna väldigt svårt att se genom plasten så de blir väldigt isolerade. Jag har en stor duna som jag använder vid särskilda tillfällen. en bra att ha bur- men inget permanent.

Theres
0

Fast man kan hänga en hängmatta i dem =) Det gjorde jag för två år sedan minns jag =)

golf.ifokus.se

saknareytyp
0

Kan och kan visst kan man ha en sådan bur men stackars råttan / råttorna..

Som #2 skrev ingen klätter möjlighet, svårt att hänga upp redakap som råttorna kan ha som sysselsättning då dom inte är ute och springer..!

Råttor är som sagt aktiva djur och bör då ha en relativt stor bur med klätterutrymme m.m

Theres
0

Jag kan erkänna att jag just nu har en dunabur, för råttorna har praktiskt taget ätit upp två bottnar till min gallerbur.
Men har en idé om att öppna luckan till dunaburen och sätta gallret till gallerburen ovanpå och spänna fast den med ståltråd eller något. Så får de en fin gallerövervåning.

golf.ifokus.se

ElinLi
0

enligt mig så är att ha råttor i dunabur djurplågeri! Då råttor älskar att klättra

Love-
0

Jag anser att man ändas kan ha dunabur när man ha en kull tills dem öppnar sina ögon

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Stephanie
0

Jag håller nog med #8 här. En duna till råttor fungerar bara - BARA!!!!! - som sjuk- eller bebisbur. Jag kan verkliegn inte förstå hur man ens kan tänka tanken?

Råttor älskar att klättra. En hängmatta räcker inte för det. Och hur råttorna bodde på djuraffären säger väl allt… Sen när blev djuraffärer en bra förebild?

Nej, råttor ska man aldrig ha i något annat än en gallerbur eller en annan bur med BRA klättermöjligheter!

Jämför det med att ha en iller i en marsvinsbur.. De skulle inte trivas de heller.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Theres
0

Jag kan inte sätta en gallerbur på min dunabur, för det får inte plats =/

golf.ifokus.se

AlexTheMouse
0

Enligt min uppfattining verkar det som att du mest tänker på vad som är praktiskt för dig, du säger att råttorna har gnagit sönder dina tidigare gallerburar. Men då får man vara lite kreativ, du kan ju tex bygga en bokhyllebur, om du lackar in den ordenkligt. Att inte hålla sig till lagmåtten för en råttbur är oansvarligt.Tänk dig själv om du skulle bo i ett litet, litet rum med lågt tak.

Usch, rena djurplågeriet enligt mig.

Du verkar inte tänka på vad som är bäst för dina råttor. Att köpa en stor och klättervänlig bur är väl det minsta man kan begära om du vill djurets bästa. Visst jag håller med om att en del djuräffarer har dunaburar till råttor men det betyder inte att det är rätt. Djuraffärer är oftast inte att lita på och de vet oftast inte någonting om vad de ska äta, vad man ska ha för strö, eller i detta fallet vad man ska ha för slags bur. Listan kan göras lång…

Du kanske inte tror att råttorna lider av att bo i en dunabur, men tro mig dom kommer att tröttna väldigt snabbt. Råttor är väldigt aktiva djur, klättrar mycket osv så att hålla dom instängda i en dunabur är inget att föredra framför en stor klättervänlig bur som råttorna kommer att trivas och må bra i, och det är väl det viktigaste, inte sant?

Theres
0

Men herregud, lugna ner dig människa.
De har gallerburar också, bara det att jag får inte ha dem inne, och gallerburen får inte plats där ute.
De sitter bredvid mig i en gallerbur nu… inne, fast jag inte får… men så länge de är ute på natten så.

golf.ifokus.se

Elipowe
0

#11 *Buggar* Skrattande

AlexTheMouse
0

Lugna ner mig? Vem säger att jag är arg, eller vad du än har fått för dig? Sa bara min åsikt, och det är det forum är till för, att vi ska ge råd till varandra och säga sina egna åsikter om saker och ting. I och med att jag hatar dunaburar reagerade jag eftersom de flesta djuraffärerna anväder sådana så är du ju inte direkt ett gott exempel som råttägare om du gör samma sak med dina råttor, det var därför jag blev lite upprörd eftersom jag sitter och tycker synd om råttorna i de förbaskade djuraffärerna som inte kan ta ansvar och kolla upp hur lagmåtten ser ut, samt vilken bur som är mest lämpad för råttor.

Blev bara lite paff när du påstår att det skulle vara minst lika bra för djuret att bo i en dunabur och att dunaburar skulle vara lika bra som en stor, klättervänlig gallerbur…

Theres
0

Jag har inte sagt något om att dunaburar är minst lika bra… Jag sa bara att de bodde i dem i djuraffärer… och frågade om man får smink som man har en dunabur…

Tänk de som köper råttor från djuraffärer och aldrig hittar till Rif… hur ska de någonsin veta att dunaburar är fy skämms om de bara lär sig om råttor genom djuraffären?

golf.ifokus.se

AlexTheMouse
0

Förresten tycker jag inte alls att det var något fel i det jag skrev. Gav ju dig både råd och tips. Ska man klankas ner för det? ville bara vara till hjälp och berätta hur du kan åtgärda problemen osv och varför, enligt mig man inte ska ha dunaburar till sina råttor. Men det kanske jag inte borde gjort eftersom jag i sin tur gjorde dig upprörd av det jag skrev…

Theres
0

Det kändes mer som att du anklagade mig för djurplågeri faktiskt.

golf.ifokus.se

AlexTheMouse
0

Nej, det har du rätt i. Men det jag menade var ju att efter någon hade sagt att dunaburar inte är att rekommendera eftersom att de inte är klättervänliga så gjorde du en invändning med att man kan hänga upp hängmattor, och visst det kan man göra men mycket mer kan man inte göra (syftar på inredningen) Men du gör som du vill. I've got your point! det är inte alls lätt i början, det är därför man ska ta reda på tillräckligt mycket fakta om råttor innan man skaffar dom.

AlexTheMouse
0

# 17 Nej, det tycker jag inte. Jag kan inte ställa mig in i den frågan egentligen eftersom jag varken känner dig eller har sett med egna ögon hur dina råttor mår. Tyckte mest synd om råttorna. Inlägget handlade inte om hur dålig du var utan om vad för slags burar som är lämpliga/olämpliga för just råttor.

Theres
0

Ja, det var för att någon sa att man inte kunde hänga upp hängmattor, och då skulle jag bara inflika med att man visst kan hänga upp det =)

golf.ifokus.se

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och det är inte precis början… har haft råttor sen jag var 12, och jag är 21 nu… bara det att botten till gallerburarna äts upp på 2-3 dagar i detta hushållet…

golf.ifokus.se

Love-
0

MAn e aldrig för gammal för att lära sig nya saker och man kan skaffa metallbotten lite svårare att gnaga igenom den.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

AlexTheMouse
0

Jaha, okej då förstår jag men nog om detta nu för jag vill inte bli ovän med någon här, det är det sista jag är ute efter. Men kort och gott. Saker som hur en idealisk råttbur bör se ut borde man åtminstone veta innan man skaffar några råttor. Men även det är bara min åsikt. Är säker på att du är en bra tjej som vill dina råttors bästa nu efter lite diskusionshets Flört

AlexTheMouse
0

Ja, förstod att du är råttvan. Jag syftade bara på alla andra som inte vet något om hur en råttbur bör se ut.

Den där buren är enligt mig en bra råttbur, smart att du har fäst ett extra galler uppepå!

Theres
0

Helst skulle jag vilja köpa en stor voljär och ha dem i, men som sagt så får jag inte ha dem inne. "Shyyy, säg inte till någon att jag har dem inne atm".

golf.ifokus.se

Stephanie
0

Varför får du inte ha dom inne?

AlexTheMouse
0

Jo, jag har också funtat på en voljär. Men jag har bara 2 råttor än så länge, plus att jag nyligen köpte en rätt dyr gallerbur. Haha, nejdå klart jag inte tjallar, btw varför får du inte ha dom inne?

Chippers
0

Många har redan svarat, och jag kan bara hålla med. Råttor boendes i en låg tråkig dunabur, kan inte ha ett kul liv. Råttor älskar ju som sagt att klättra. Jag har en Lagos med metallbotten, köp någon liknande, den äts inte upp kan jag lova xD

Råttor vill ju hellre ha en bur som är hög än en bur som är låg och större på bredden. Dessutom är råttor väldigt sociala djur, dom vill ju se ut vad som händer osv =)

Theres
0

Det började då när jag var 12 och köpte en mus… den hade jag inne och det var väl okej i guess… men sen fick hon ungar, åt upp 3 stycken och dog, fick lämna ungarna i djuräffären hos en surrogatmamma, och under tiden köpte jag min första råtta. Hon luktade ju betydligt mer än musen, så det blev en evig klagan från mamma och pappa. Sen fick jag en till råtta av en kompis när jag fyllde år, så hon slapp sitta ensam. Se hämtade jag hem musungarna när de var tillräckligt stora… och där satt jag med 2 råttor och 8 möss som tydligen inte alls luktade gott. Mössen var såklar både honor och hanar, så fick dela på dem. Sen råkade jag få lite fler råttor, både honor och hanar, och lite fler möss. 4 burar får inte plats i mitt rum, så det blev garaget. Sen byggde vi en utebur. Testade att ha min iller inne, men det gick ju tydligen inte heller för han luktade ju ännu mer, så de har ett eget illerhus…

golf.ifokus.se

Stephanie
0

Ok, det var illern jag funderade lite över. Eftersom de ju luktar en del Tungan ute

Theres
0

Så fort jag tar in illrarna bara en stund så börjar de skrika på mig om att det luktar =/

golf.ifokus.se

Chippers
0

#32 Jisses vilken sötnos =) Hur är det att ha illrar? Är dom inte typ som.. små hundvalpar? =P

Stephanie
0

Äsch… De måste vänja näsan lite bara Tungan ute

Chippers
0

#32 Då menar jag till sättet, typ busfrön som ska bita på allt :)

Theres
0

Jodå, de är jättebusiga =) Men de sover en hel del också… och de biter inte på saker… de är inga gnagare :P Men de hoppar ganska mycket :P

golf.ifokus.se

Chippers
0

#35 Nä, men illervalpar gör väl det iaf? :P

Haha, vilken rolig bild!! xD

Theres
0

Ja, en del illervalpar kanske… men inte mina :P Inte mycket mina har bitit på =)

golf.ifokus.se

Chippers
0

#37 Okej :)

gulzebra
0

Hör av dig till en plåtslagare istället så kan du köpa plåtbotten till gallerburen.

Buren i #21, är inte det små hamsterburar? O.o Har sett flera bilder på nedre modellen och den är verkligen inte stor nog åt råttor… Är det den som får söndertuggad botten så förstår jag råttorna fullt ut, sådär smått ska de verkligen inte bo.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Theres
0

#39 Hur liten tror du den är egentligen? Förvånad

golf.ifokus.se

Liseeen
0

jag brukar också se burar i affärer men dom jag såg va jättesmå som det max rymms 5-6 möss i och i den var det 14 råtthonor O.O men efter ett tag  (när flera jag känner och jag klagat på dom) så böt dom till en stor bur med 5 våningar med mycket klättermöjlighet men som otur va så fick dom slå igen stället för att dom gick i konkurs :\ efter att många klagat blev det lite bättre men jag kan inte påstå att det är bra på djuraffärer.

jag svarar att man får smisk om man har det ^^