Starr?
Ar starr vanligt hos unga råttor? Om inte, vad orsakar det och kan man få bukt med det?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Vilken typ av starr? Grön el grå?
Jag vet inte gällande råttor, men människor. Grön (glaucom) gör att trycket i ögat ökar, det vidgas som om man blåser upp en ballong, nerverna är inte elastiska så de lossar. Människobarn kan födas med detta, de opereras så trycket lättar.
Grå (katarakt) är en grumling av linsen, proteiner som sätter sig i linsen och gör den grumlig. Det är ju en åldersförändring. Botas genom att man helt enkelt tar bort linsen, på människor byts den ut till en lins av plast.
På råttor finns det ingen behandling för starr vad jag känner till.
Råttan blir till slut blind på det ögat.

*putt*
Mia//

Jag har en mus med gråstarr. Hon påverkas inte så värst av det eftersom hon nosar och känner sig fram. Men man märker det ibland när man viftar hastigt med händerna och alla andra mössen sticker iväg utom hon.
Men hon håller sig borta från bordskanten och så ändå, konstigt nog. Men hon använder nog morrhåren väldigt mycket för att känna sig fram.
Förresten, vilken typ av starr är det man kan få av solljus/solarieljus om man inte skyddar ögonen?
Älskar mina stora små vänner..