"Uppfödar bur"
Hej!
Tänkte bara fråga vilen/vilka burar ni tycker man ska ha när man får en kull med bebisar. Skicka görna bilder m.m.
(inte för att jag ska ha en kull nu men vill bara veta)
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Första två veckorna bör det vara såpass stor att mamman kan stimuleras lite. När ungarna rör sig är en så stor bur som möjligt bra. typ
Jag kör på en stor hamsterbur eller kaninbur de första 2-3 veckorna sedan får de flytta till eget större eller in till flocken. Beroende på hur mamman är mot andra.
Använd tusentals olika modeller och sällan samma som jag använde sist.
Allt mellan stora hamsterburar till voljärer för upp till 15 råttor har används till en kull.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

För höga burar ska man väl passa sig för dock, eftersom det finns fallrisk för bebisarna. Men mycket längd är ju bra.
Viktigt att komma åt överallt.
Huset är viktigt! Det ska vara lättåtkomligt, lagom stort osv.
Har aldrig haft en råttkull men muskullar så därifrån baserar jag det här på!
Älskar mina stora små vänner..
Jag har ett terrarie som det är mycket höjd på, men som inte används, för varken råttmamman eller bebisarna kommer upp längre än på hustaket. Så i början så kör jag med ett lågt hemmabyggt hus med avtagbart lock, två lika stora ingångar och en matskål precis utanför. Sen när dom öppnat ögonen så byter jag till ett större hus, lite högre med ett fönster och en stor ingång, så bebbarna får lite utsikt i mitt rum. I början fattar dom inte hur man kommer upp på hustaket - dvs upp till utgången, men sen minsann.. När en kommer på det, så hängs det på luckan 24/7 :D
Luckan, btw, är en öppning på hela långsidan, om man tar bort skjutdörrarna så det är jättelätt att städa.

Smart!
Jag skulle vilja ha en sån där Samo-bur som man kan bygga på. Då kan man ju bestämma hur hög buren ska var vid de olika stadierna av ungarnas uppväxt.
Älskar mina stora små vänner..