Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1454 ggr
ladysurprise
0

Starta djuraffär

Jag har nu en lägre tid funderat på att gå en utbildning inom smådjur (Komvux efter som jag är 20)(om de nu behövs) och sen starta egen djuraffär.. Jag älskar dom små djuren  o vill att köprna ska få rätt info om djuret dom köper tex när jag köpte mina råttor så sa dom inget om att man skulle ha 2 de läste jag mig till här.. Dom djuraffärena jag har runt mig är väldigt dåliga på att ge ut rätt info om djuren. Dom har inga aktiviteter alls i burana jag mår  dåligt när jag tittar på mösen som springer o springer o springer i hjulet. Och sen att dom tränger i max antal djur i burana.

saknareytyp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte två av mina råttor i en djuraffär.. Och tycker inte dom verkar ha koll på någonting tyvärr..!

En av råttorna fick jag till och med lämna tbk pgr. av att det var det motsatta könet mot vad jag skulle ha.. saker som sådant och att råttor är flockdjur och ska minst vara två stycken tycker jag att dom om någonting borde veta..!

Så bättre djuraffärer skulle inte skada..!

ladysurprise
0

vad tror ni krävs för utbildningar med mera för att kuna starta djur affär.. Räker de med egna erfarenheter eller måste man gå utbildning?

jag har sökt efter komvux kurser men jag hittade ingen. Ska ju hälst va när där jag bor eller distans.. jag bor utanför växjö

Elipowe
0

Det finns olika kurser de kräver att man har tagit inom någon förening. Kommer inte ihåg namnet. Tror jag har det uppskrivet någonstans. Iallafall, enda jag vet är att det ingår i min utbildning ;)!

Lancia
0

Ska du starta en djuaffär måste du, eller någon av dina anställda ha ett zoocertifikat. Det måste hela tiden finnas någon i affären som har ett zoocert. Det är en utbildning som kostar en hel del pengar om man inte läst den på gymnasiet.

Elipowe
0

#4 Så var det :)!

Minns att vår lärare pratade om det, om jag minns rätt så var det väldigt dyrt :o!

ladysurprise
0

#3 tror du man kan gå till sudie vägledaren på skolan o be henne om hjälp med att tareda på vilka kurser man måste gå?

ladysurprise
0

Då var nod den ideen körd..

Lancia
0

#6, ja det kan du nog men jag är ganska säker på att zoocertifikatet är det enda du enligt lag behöver ha, och det får man ta via jordbruksverket om jag inte missminner mig. Sen är det väl bra om man har läst företagsekonomi eller nåt liknande också

Elipowe
0

#6 jag kan nog kolla upp det ;)! Men, det får bli om 2 veckor då, om jag inte hittar det på nätet. :)

Elipowe
0

Har hittat det! Man måste läsa kurserna Djurkunskap - grund och Sällskapsdjur. Man måste ha minst godkänt.

ladysurprise
0

#9 vore snällt om du kunde göra de..

ladysurprise
0

#10 om man läser dom får man de där zoocertifikatet då eller hur fixar man de?

Elipowe
0

#12 Man kontaktar jordbruksverket sedan tror jag man får sitt certifikat :)! Inte helt säker.

Sen är det bra om man har kunskap om hur ett företags skall drivas. Kanske en kurs i småföretagande ?

maggangbg
0

du måste bara ha gått kurs om du ska ha djur i dutiken

ladysurprise
0

#12 jo en sån borde man nog gå så man vet hur man ska driva de..

maggangbg
0

är det inte bättre att först förbättra de djuraffärer som finns, i stället för att öppna en till?

ladysurprise
0

#16 tror de skulle bli svårt. många tycker inte om att de kommer in någon "beserviser" o ska ändra på saker o ting. någon som komer o tror att han/hon kan en massa saker

maggangbg
0

men det är ju det jag säger. jag har några kontakter som vill veta era synpunkter. läs tråden förbättra djuraffärer.

Stephanie
0

Maggan: Vi är MÅNGA som försökt förbättra MÅNGA djuraffärer. Och så lätt är det verkligen inte. Nu är det jättebra om du har några kontakter som vill förbättra, men det är bara några också.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lancia
0

När jag fick möjligheten att läsa zoocert via min gymnasieutbildning har jag för mig att det snackades om att vi fått världens chans för att kusen annars skulle kosta ca 50 000 att gå osv om man tog den privat. Djurkunskap grund och sällskapsdjur läste vi i ettan respektive tvåan och vi fick INTE zoocert enbart på det utan var tvugna att gå ytterligare en 100poängskurs som hette just Zoocertifikat.

ladysurprise
0

#20 jädrar vad dyrt.. Får strta upp födning eller nåt

mizzive
0

Vi har läst zoorf så ett sådant intyg har jag. Vad jag har förstått så är det det som behövs?

gulzebra
0

Vad jag vet är det väl inte bara det heller utan man ska väl ha gått en kurs för varje "djurgrupp" man har i butiken också… Typ en gnagarkurs, en fågelkurs, en fiskkurs, en reptilkurs osv..?

http://www.zoorf.org/ borde ha info om det iaf.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram