sda grejen
tråden om SDA är låst. Troligen pga att det var mycket som spårade ur och mycket annat kom in.
Vi får sluta klandra folk nu och tillsamans istället komma fram till hur vi blir av med denna sk*t i sverige så gott som helt.
Alla tips ni kan komma på som kan hjälpa. Karantän. Krav, Sälj och transport. Möjlighet till hårdare mäss regler. Import koll/regler etc
Dela ut papper till zoo?. Skriva artikel till tidning?
Detta är allvarligt och vi måste hjälpas åt för att slippa en större epidemi.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
förklara lite om SDA är du snäll,har inte en aning om vad det är,jag har fattat att det handlar om djur,och är därför intresserad att få veta mera.

SDA är ett virus som är artspecifikt på råttor

ja på en del hundutställingar så måste man ju ha veterinärpapper på att hunden är frisk o att de inte finns nån smitta, kanske skulle kunna gå att få över på råttor oxå? fast lite trist om man har 10-15 råttor man tänkt ställa ut..
ärlighet tror jag skulle hjälpa mycket
Qui dormit, non peccat
#3: Fast SDA kan man ju inte fastställa förrän råttan är död…
Hur får man reda på om ens råtta har SDA? =)
här är en sida om de, det finns även andra tråda om vad de är osv
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

#4 Kan man visst, om labbet man skickar blod till vet hur man ska göra och det har gått tillräckligt lång tid för antikroppar att bildas. Men säkrast är helt klart en obduktion.

Det är ju lite tråkigt om man måste ha ihjäl sina råttor innan utställningen ;P
#8: Äh inte då, man kan ju få bonuspoäng för att råttorna är så lugna! ;)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#2 finns SDA på vilda råttor?

#10 Ja.

Varför inte införa en regel om minst 6 veckors karantän innan alla utställningar? Det skulle ju minska risken avsevärt att man drar med sig en massa som man inte vet om.
Älskar mina stora små vänner..

#0: "Vi får sluta klandra folk nu och tillsamans istället komma fram till hur vi blir av med denna sk*t i sverige så gott som helt."
Udmærket forslag, desværre er det utopisk.
Man kan aldrig helt slippe af med muligheden for SDA smitte og grundene til dette er flg.:
1) Visse folk holder informationer om smitte væk fra offentlighedens søgelys, nogle gør det fordi de er bange for at blive hængt ud, andre fordi det vil forhindre dem i at kunne udstille, andre igen fordi det vil sætte deres opdræt på stand-by i en længere periode.
2) Visse folk er fuldkommen ligeglad med karantæne regler og med at sætte nye dyr i karantæne og derved er en mulig smittevej skabt.
Det gælder såvel med dyr fra en dyrehandel som med dyr fra en opdrætter
3) Visse folk køber rotteunger selv om de kan se at ungerne er syge og får besked på at de bare skal have lidt kamille the så bliver de raske igen. Naivt? Ja bestemt.
4) SDA kender ikke grænser, og holder sig ikke til et specifikt land, SDA findes i alle lande hvor der er rotter, så enkelt er det, og også i Sverige.
#12: Er det ikke også utopisk at forestille sig at alle vil overholde en sådan karantæne?
Desværre vil der altid være nogle folk som er ligeglade med sine egne og andres dyrs velbefindende og disse udgør en direkte sundheds trussel især på udstillinger.

#13 Vad är då ditt förslag? Det känns lite som att du tycker att alla försök att komma till rätta med sjukdomar som SDA är lönlösa? Jag kanske missuppfattar dig men det verkar inte som att du tror att går att komma till rätta med sånt här över huvud taget? Berätta gärna hur du tycker man ska gå tillväga.
#12 och hur ska man kontrollera det?
och vart ska gränsen gå?
Om min råtta har varit snorig en vecka innan utställningen, ska den få ställas ut då?
Om jag har en råtta som börjar rossla fyra veckor innan utställningen, men slutar någon vecka efter, ska jag få ställa ut den då?
Jag tror faktiskt inte på att införa regler, för folk kommer ändå fuska och glömma bort. Nej informera istället och uppmana folk att ha karantän innan, men inte införa regler som är luddiga och ändå inte går att kontrollera tycker jag är onödigt.

#12 Ja det vore en super vettig lösning. Men för mig mfl skulle den inte hålla i praktiken. Det innebär nämligen att vi inte får ha kullar 12 veckor omkring en utställning. 6veckor före och 6 veckor efter. Det är tre månader. 1/4 dels år och då avlöser utställningarna även varandra.
Jag förstår tanken, att om alla satt i karantän 6 veckor innan skulle inte tiden efter behövas. Men det gör den ändå dels pga av bakteriespridning och dels för att det kommer alltid finnas någon som inte har dem där 6 veckorna förebyggande. Och så tror jag det skulle få många att kunna ljuga om hurvida dem haft det eller inte.
Som någon sa, man måste ta lite eget ansvar. Både för sig själv och andra. Och vi måste lätta upp stämpeln på virus. Annars blir det fortsatt som den här gången.

Man kan börja med eget ansvar. Inte ställa ut dom råttor som är förkylda/snoriga.

#17 Tyvärr har vi ju märkt att inte alla tänker så. Jag vet flera exempel där folk tagit djur till utställning trots sjuka burkamrater och att dem varit i kontakt med andra som har virus. Så frågan är vad man kan göra som inte handlar om att lita på folk. För det går uppenbarligen inte.
Jag tror också man ska bli bättre på att sprita händerna som utställare, det är många som tar i varandras råtttor och inte spritar sig. Det tror jag skulle löna sig.
Och många som inte frågar innan de tar i ens råtta. De senaste utställningarna har jag faktiskt inte velat att fok tar i mina råttor om de inte spritar sig först, just för att minska smittspridning.
Sen en annan sak som jag tänkt på, att domare och friskhetskontrollanter borde ha uppkavlade ärmar och inga armband eller klockar. För det går inte att sprita och där kan de fasta massa basilusker…
Är det ingen som kan skicka in en artikel till kanske tidningen? eller åtminstone försöka få med månadens srs häft. Försöka nå ut till folk lite mer än bara internet.
Typ ha med lite om smittor, sda, åtgärden, bra att tänka på innan och efter kontakt med andra djur/mässor.

#20??? Det har redan varit artikel och information i husråttan och ärligt har SRS nästan inga medlemmar om man ser till antalet råttägare?
Och seriöst, vad spelar det för roll när inte ens dem som både är medlemmar och aktiva på forum bryr sig? Det kommer alltid finnas några som inte tar saken på allvar.

*hmm insåg i efterhand att du säkert menade ngn dagstidning… 
Jepp menade dags tidning som förste exempel ;-).. känner väldigt mycket folk som inte använder internet. skulle vara bra om man nådde ut till alla.

#16 Ja, det är sant. Blir nog krångligt..
Men man kanske kan ha det som en liten rekommendation?
Visst, är det någon som ändå kommer med en smittad råtta så förstörs ju allt ändå. Men det kanske kan vara just Annas råtta som karantänades som stoppar en smittspridning. Man kanske hoppar över att åka på träff veckan innan eller efter utställning. Kan vara en bra regel att försöka sprida. Alltså, har du möjligheten att karantäna så gör det! Men självklart så måste man kunna ha undantag, särskilt med tanke på hur ofta det är utställningar. Musutställningar är inte lika ofta så där skulle det säkert kunna funka. Fast det behövs inte för svemus sköter det där så bra redan!
Vi har inte heller lika stora problem med sjukdomar i musvärlden.
Karantän över huvudtaget är kanske något som det borde pratas om mer. Och att minska risken för smittspridning. Man kan försöka ha det i huvudet bara.
Kanske kan man även försöka hålla kurser om olika sjukdomar med dokumenterande bilder. Det kan ju ingå i friskkontrollkurser(det kanske redan gör det?) De som råkar ut för sjukdomar kan ju försöka hjälpa till genom att ta bilder och dokumentera.
Jag är för övrigt en naiv människa som försöker tro gott om folk. Även om jag vet att undantaget finns så kan varenda liten människa hjälpa till på sitt eget sätt. Det är för övrigt råttvärldens största problem. Alla tror ont om varann.
Ju mer vi drar upp detta med karantän. Sprider mer info etc så kanske det blir lite mer koll. Går ju aldrig att ha hundra koll då folk missar. Men kanske bättre än vad det är idag.
Bästa vore om man kunde på något sätt få med denna info om hur viktig karantänen är in på zoo.

#26 Ja, håller helt med!