HJÄLP :/
Vore det grymt fel att avliva mina råttor?
Den ena är (precis som många av henens syskon) ganska paranoid. Att bli upplyft är värre än döden, och alla ljud och rörelse kan vara livshotande. När någon är på G är det bäst att trycka in sig i ett hörn.
Den andra är helt normal, men väldigt osäker, och kommer från samma kull.
Den tredje är totalt underbar men jättegammal, så hon lär inte hänga kvar länge till, så att säga..
What to do?
Note att jag smått tappat intresset, och det är väldigt taskigt mot dem. Klarar inte av att ta mig nog tid för dem :/
Jag kan ju inte ta bort "den konstiga", för då blir "den normala" ensam. Och att ta bort ett djur över huvud taget känns grymt fel. Men jag vet inte om någon skulle palla med henne?
/Karoline.

ja den som är så extremt osäker o rädd mår nog bätte av att vara avlivad om jag säger som så.. måste vara jobbigt för den stackaren i o med stressen som blir.. den andra som bara är lite osäker så kan hon säket fungera bra i en flock med andra råttor om du vill omplacera henne=)
Qui dormit, non peccat
Det som kan hända är ju att den osäkra blir ännu mer osäker av att förlora sin syster. Eller så är det systern som stressar henne och det går åt andra hållet…

blir den andra mera stressad o osäker så kanske de är bäst att låta henne vandra samma väg.. beror ju lite på om den osäkra får träffa nya råttor innan, då ser du ju om de går bra när systern inte är med=)
Qui dormit, non peccat
Ah.. kanske är bäst :/
Känns så himla taskigt att avliva >< men hon har verkligen inte "alla koppar inne" om man säger så.. När jag dessutom vet att många av syskonen från samma kull beter sig likadant så kan det inte bero på mig =/
Tror ni att det går att sätta ihop henne med en ny kompis då? Tänk om det inte går 8(
De två är född i sommras..
Gammelråttan är snart 2 år..
/Karoline.
Jag skulle kunna klämma in en hona och se om hon klarar andra råttor, fast det känns lite fullt just nu, på nåt sätt…
Jag har ju tre snälla tjejer, varav en gammal tant, och en GP i samma bur. Får snart hem en liten tjej också.
Sen så ska jag ju börja med min hanflock…
Fast jag kan ju ha uppemot 10 råttor i min bur, och bara råttan funkar med mina råttor så kan hon ju få leva, på det sättet. Men om hon är helt apatisk efter en flytt och inte kan leva för fem öre med mina råttor så kan hon ju inte leva alls, om man inte ska ha henne själv, men det är inte rättvist…