Utebur
HEjsan
I går så räddade Pappa två friska råtter som mår bra men som skulle bli orm mat för att ägaren skulle flytta,
då sa min käre far att jag ville ha dom ,(älskar smådjur)
O ja, nu vart det typ bästmt tt jag får dom på mellan dagarna men hursom helst.
På sommarn har vi tänkt att vara i våran sommar stuga och då tänkte jag att ajjg skulle kunna bygga en utebur ganska stor,
Har nån ider eller bilder på sina uteburar så lägg upp det vore jätte snällt.

de är inte många som har uteburar till sina råttor, men om du vill bygga en så tänk på att ha litet mellanrum i gallret och eftersom att råttor gillar att gräva så borde du ha ett galler nere i jorden oxå så de inte kan gräva sig ut. sen så om de blir kallt på kvällarna eller regnar osv så måste de få komma in i erat hus.=)
Qui dormit, non peccat
Oj, jag skulle aldrig ha en utebur till mina råttor! Så lätt som dom har för att bli förkylda.

Mvh Stephanie 

Enligt lagen ska dem uppnå termisk komfort. Man är alltså skyldig att se till att dem själva kan uppsöka värme. Det står mer i L80 på jordbruksverkets sida

förresten, jag glömde att fråga, ska du bygga en utebur så de får vara ute under varma somardagar o springa lite eller tänker du ha dem ute hela tiden oavsett väder?
Qui dormit, non peccat
Många tar bara med sig råttorna på axeln eller i tröjan och går en promenad eller sitter och myser med dom. Vissa har dom då i koppel och andra har dom lösa. Fast jag brukar ha koppel på mina om dom ska springa själva på marken, är så lätt hänt att dom blir rädda för nånting och springer iväg.
Men visst, vissa råttor springer till matte/husse då. men för att vara på den säkra sidan så har jag koppel på dom. ^^
Skulle inte ha dom i en utebur.
Riktigt varma dagar brukar jag ställa en bur utan bottenlådan i gräset och låta dem vara där i någon timme… Men då får man hålla dem under uppsikt hela tiden!
Funderar att bygga ihop en träram, samt sätta galler runt hela och ha öppningbars lucka uppe. Sen släppa råttorna där, när man själv är utte.
Jag tänkte bara typ nån timme så dom får springa av sig lite utomhus, abolut inte att dom ska bo ute!
Jag förklarade nog lite dåligt där menade bara som en liten '' lekpark'' utomhus , och dom kommer självklart att ha sin bur inne att jag bara släpper ut dom där nån halvtimme eller så nån varm dag.
Absolut inte att du dom skulle bo ute .