Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 410 ggr
9crimes
0

utan undersökning?

Min ena rått-tös har börjat rossla :( I börjar vad det bara underliga små ljud då och då, som hicka ungefär. Så jag tänkte då att jag skulle avvakta lite med att uppsöka veterinär. Men nu har ljuden förvärrats och jag är 100% säker på att det är rossel. Men nu undrar jag, finns det någon möjlighet att medicinera med typ Baytril utan att uppsöka veterinär? Hon är så fruktansvärt lätt-uppstressad. Om det är nödvändigt åker jag ju självklart iväg med henne, ingen tvekan om saken. Vill bara skona henne från en massa veterinärfingrar och läskiga dofter..

Hoppas ingen missuppfattar inlägget, jag vill inget annat än att hjälpa henne! Jag har ju sett hur vissa går till attack innan trådskaparen ens har en chans att förklara sig.. Om ni är oklara över något skulle jag uppskatta om ni frågade istället för att blir upprörda Skäms

Allamej
0

Problemet är ju att veterinärer inte får skriva ut medicin utan att ha träffat djuret, samma som med människor.

Du skulle ju kunna fråga om vet. kan göra hembesök. Annars tror jag att du måste in för att få receptet.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

du måste träffa en veterinär för att få ut receptbelagd medecin, det är det jag på. vissa undantag är ppiller till katt men de hjälper ju inte dig! vissa veterinärer gör hembesök menn de kan bli en dyr historia.. men annars så lägg henne i en handduk och ha henne under tröjan så går de nog bra om du åker iväg=)

Qui dormit, non peccat

9crimes
0

Okej, tack! Ska ringa vetten imorrn och boka en tid! Finns det något man kan göra så länge som kanske lindrar symptomen lite? Hon ser inte ut att lida direkt, men det låter ju så hemskt :( Någon som vet hur mycket en undersökning brukar gå på ungefär? Vet att det kan variera en del, men i snitt..

KickanW
0

Rooibos-te med honung kan lindra i halsen lite… Och sen är det bra med fukt. Lägg varma, blöta handdukar runt buren eller om du har en liten bur, låt den stå över badkaret med varmt vatten i.

Allamej
0

Höj luftfuktigheten och ha henne varmt. Ge henne rooibos té med lite vitlök och honung.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

9crimes
0

Tyvärr hatar hon både té och honung, men jag ska definitivt prova handukarna! Tack för tipsen!

Ratica
0

#0 Der findes fødeemner med antibiotiske og anti virale egenskaber.

Antibiotic/antiviral
Some foods have some antibiotic properties such as bananas, plums, prunes, garlic, courgettes and raspberries, while others have some anti-viral properties such as cranberries, strawberries, plums and prunes. These foods should never be used as a substitute for proper medical care.

Kilde: Shunamite Rats

9crimes
0

Tack för hjälpen :) Var hos vetten i onsdags. Hon hade myco, så jag skulle medicinera båda med bactrim, då den andra visade lite förkylningssymptom. Bäst att ta det säkra före det osäkra..
Någon som har erfarenhet av Bactrim? Är det effektivt?