Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1162 ggr
TienMu
0

Mossa

Nån som har mossa som bomaterial till sina råttor?

hus-musen
0

nope, har inte ork att frysa och sen hetta upp mossan! men de kanske skulle vara skoj=)

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

hmm…anledningen att ja undrar är för att min vetrinär sa till mig att hon tyckte att ja skulle lägga in mossa åt dem..

hus-musen
0

#2 okej.. sa hon varför? hon måste ju ha haft en anledning liksom=)

visst man kan ha mossa om man vill men då får man ju frysa o sen hetta upp så de mesta ohyran o bakterian dör som kan ligga i mossan.jag tycker att de är för mycket jobb, men jag har sett folk som gjort de till sina mös=) lite lättare kanske med tanke på att burarna är mindre! men om du tänker plocka in mossa så kolla upp så du itne tar in nån fridlyst mossa=) o ta inte all mossa från samma ställe så mossa i regel växer väldigt långsamt=)

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

ne ja sa till henne att är de inte mycke ohyra å sånt som d e kan få om man bara lägger in mossa åt dem…då sa hon att råttor tål de,att de är naturligt för dem….anledningen att ja va till vetrinärn va pgav rinnande ögon å då sa hon att de kunde va allergi å tyckte därför att ja borde ha naturliga material i buren i stället för fleece tyg å frote å sånt….vetrinären i fråga är Ywon i uppsala….väldigt bra å omtyckt råttvetrinär….men just där blev ja fundersam….

hus-musen
0

#4 jadu hon är ju duktig oftast men hon har ju haft fler ideer som jag inte alls förstått. som hennes råttpellets tex.

vad jag vet så kan man inte vara allergisk mot fleece, så den teorin förstår jag inte. många allergiker som inte tål ull och dun använder fleece för att de är de enda som fungerar.

sen angående mossan, visst de är fullt naturligt för råttor att springa runt på mossan i det vilda, men de är inte samma sak med våra bortklemade tama råttor.  de är inte så skoj med löss o loppor tycker jag iaf. bakteriefloran kan vara skadlig för råttor, eftersom de iten är vana vid den=)

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

jo hennes foderblandning fick hon mej å köpa, med insektssmak å de gilla dom rackarna! :) men den va dyr för så lite,tog ju slut direkt. Å angående mossa så är de inget jag tänker använda, för just som du säger våra råttor är  ju inte vildråttor. Ville bara kolla om de kanske va nån annan här som använde de. :)

hus-musen
0

#6 ah okej=) jo de är väl inte så vanligt till råttor, men till möss har jag sett att folk använder mossa som sagtGlad

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Finns det kanske någon mossa som växer lite högre upp som inte vilda råttor och möss kommer åt, funderar jag på? Eller kan man kanske ta granris eller något?

Hö kan du ju också prova osm bomaterial. Köp en stoor säck och karantäna och se till att det finns nya säckar hela tiden som är färdiga att använda.

Annars kan du ta in mossa, sätta i en jordfylld kruka på ute eller på balkongen och hålla fuktigt i 6 veckor så kan du sätta in det sen. Har ofta haft mossa i mina blomkrukor på balkongen och det funkar jättebra. Men funkar ju inte att ha som bomaterial eftersom man får ta in det så sällan. Mina har dock tyckt om när jag tar in saker utifrån. Det finns massvis med spännande små insekter som lever i mossan som de kan äta osv.

Men fleece tycker jag är skitbra. Tror inte man kan skylla på fleecen att de är förkylda. Tycker att den absolut största förkylningsboven är drag. Eller att det är för tätt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se