graviditets död
En bekant har haft väldigt mycket otur i år. Många hon försökt avlat på har dött gravida. Första honan blev väldigt slö under några dagar. Men sedan hur pigg som. Men hittades efter ett tag död i buren.
Har nu hänt med fler av hennes honor. Hon har varit vid vetten men de vet inte heller varför. Hade det varit samma hane eller sånt så kanske felet låg där.
Men det är olika honor och olika hanor till varje gång.
Några tips?. Jag kunde inte besvara hennes fråga men kanske någon här inne som vet bättre?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mitt tips är att sluta avla hel enkelt.
Det låter ju inte bra… har någon av honorna blivit inlämnad för obduktion?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

isåfall borde hon hon lämna in på obduktion så de kan kolla om de finns nått virus eller bakterier som dödar mammorna.
Qui dormit, non peccat
vet inte om de har blivit lämnade för obduktion.Ena linjen är ifrån Ai som mymlan även avlat med så det känns inte som om det är genetiskt iaf. vet att hon har avlat på zoo råttor men inte endast.
finns det nått virus ,bakterie som kan göra en sådan sak?..
Vad finns det för ting som kan orsaka sånt?
#4 Om du är misstänkt det härrör från Ai varför köpte du då en avkomma där Ai är mormor till.
Här har inga ungar dött OCH skulle ngn unge dö ur kullen så kommer jag vilja se Obduktions papper på det.
Jag tror även Absinthe som är Ai uppfödare även hon vill veta.
Sedan vad som kan orsaka det vet jag ej..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
öh?.. jag skrev att jag inte tror det är genetiskt då ena linjen är det många som avlar på utan problem. Samt att det inte gäller bara en linje utan flera.
Är inte jag som haft problem. En person jag sålt en av mina ungar till frågade om jag visste vad det kunde vara. Men jag har inte en blekaste aning så jag frågar andra.
Här hemma har jag haft en hona som dött någonsin i födslo problem sedan jag började med råttor.
vet inte om hon varit hos vetten och obduserad eller planerar detta. har inte så mycket kontakt med henne. lovade att kolla runt och se om ja hittade svar

0# Hvor store har hunnerne været vægt mæssigt, har de haft tendens til at være overvægtige?
Har nogen haft diabetes?
Hvordan er de blevet ernæret under drægtigheds perioderne?
#6 Menade inte deras obduktion. Jag menade Om ngn av de ungar jag fött upp nu och i framtiden skulle dö så kommer jag vilja se ett obduktionspapper på vad de dog av.
#9 ja det vet jag men det handlade ju inte om dina ungar alls. handlar om förre ägaren till ai som jag inte vill hänga ut. hon har haft lite otur med två av de senaste gravida honorna som mysko dött.
ena vars släkt ifrån ai andra helt obesläktat.
Ende var att jag lovade att se om det kan finnas någon orsak till varför. jag vet inte hur de bor men jag antar bra. hon har inte så många råttor att ta hand om.
Jag ville bara veta om det fanns nått som 4 olika djur kan ha gemensamt som är helt obesläktade med varandra.
Tja, hemmet, maten och miljön, eftersom det är hos samma ägare. Jag skulle söka utanfr individerna…

Finns en del virusar som orsakar havandeskapsförgiftning och ofta gör att gravida honor dör.
Hon bör nog undersöka sin besättning för det låter ju troligt att hon fått in något sådant på sina djur…för 4 honor på raken är ingen slump.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
#10 Kanske lät elak/hård i det jag skrev, ber om ursäkt för det.

finns ju en hel del virus och bakerier som kan orsaka sånna dödsfall, så de är nog bäst om hon lämnar in på obduktion! svårt att gissa när de finns så otroligt mycket att läsa om det..
Qui dormit, non peccat

#12 Jag kanske missat något, men är inte hundra på att det är virus eller bakterier som orsakar havandeskapsförgiftning. Däremot så gör dem så honorna absorberar och det kan leda till havandeskapsförgiftning. Virusen och bakterierna det rör sig om är
Virus: SDA, Sendai, Parvo
Bakterier: Pasteurella, Bordatella, Streptokocker, Car och myco
Jag för alla tipsen. Det Nicciz skrev låter oroväckande. Skickar över allt som skrivits i tråden och hoppas att hon gör något åt det.
#12 ursäkta om jag var lite otydlig. 4 djur. alltså 2 honor med två olika hanor.

Da ingen af mine spørgsmål i indlæg #8 åbenbart besvares vælger jeg at holde min viden for mig selv og undlade at hjælpe med yderligere indlæg i dette emne.
#18 jag kan tyvärr inte besvara de frågorna exakt. Honorna har inte varit över 400gram.
Inge diabetes är antecknat.
Sista meningen kunde jag inte översätta. Menar du undernärd? Eller något med kosten?. Kan inte direkt svara på det heller.
Vet att de får både Torrfoder och vanlig mat men inte exakt vad.