Råttor blir mat?
hej, råttor som inte blir sålda på djuraffärer blir väll inte mat till ormar eller något va? :O jag och min kompis funderade på det häromdagen!
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
Skulle inte förvåna mig om det är så på vissa zooaffärer.
Men det är nog från affär till affär! Ni får fråga dem!
Många eller ja en del som säljs blir tyvärr också mat :/
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Ormmatsdjuren är ju alltid billigare än de djuren som säljs som sällskap, så vitt jag vet har de oftast olika uppfödningar, en för foder och en för sällskap. Inavelsdjur säljs ej som sällskap utan till reptilföda, säger iallafall de zooaffärer jag har pratat med. Privatpersoner lämnar ibland in djur de inte vill ha ex inavelsdjur och de går direkt till reptilföda.

men gud, jag ska ha prao på en djuraffär till våren, och då ska jag ta reda på det där!
- Ellen

Hade genom min skola praktik hos zoogrossisten Åkello för några år sedan, där vet jag att råttorna som föddes upp blev både till sällskap och föda, samma sak med mössen, hamstrarna osv. Hälften av kullen kunde dom ta, lägga i en påse, gasa lite och lägga ner i frysen, resten av kullsyskonen blev sällskapsdjur.
Jag kan nog tänka mig att många osålda råttungar blir foder. Det finns ju alltid större ormar som behöver större måltider så att säga.
i djuraffären hemma så e de halva priset på djur som går till foder oavsett om det e en råtta, mus eller gerbil. då väljer de själva ut individerna från burarna, nån mus med krokig svans eller nåt går ju först. dessa djur är inte från särskilda linjer.

men gud vad hemskt!
- Ellen
Inte speciellt hemskt. Du är väl inte vegetarian ;-) Har du hund/katt/råtta eller nått så har du väl även gett dom andra djur? :-P
Finns en massa liknande trådar. Men varför är det endast söta djur som man bryr sig om att de blir orm mat. När man sedan äter sjukt mycket kött själv där man sällan ens tänker på att köpa ekologiskt!
Varför kan ingen skriva stackars gris som vi äter på julbordet?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#8, Haha nejdå, men ajjg tänker ofta att man borde det, för att det är så hemskt, men gott! ;) ja, men jag menade liksom levande, att dom fick försöka försvara sig också.. fast ingen kunde väll läsa mina tankar och så ;) haha
- Ellen
#9 ah du menade så.
Rätt få personer som ger levande till sina ormar. Ett är för det är sjukt mycket dyrare och krångligare. Men som alla djur och människor finns det petighet. Vissa ormar kan svälta sig till döds om de inte får levande. Går att tvångsmata med att trycka in död föda i munen och sedan trycka ned i halsen. Men det är en rätt stor risk för folk som inte vet vad de gör. Kan skada ormen rejält om man gör fel.
Oftast när man köper levande djur på zoo så har ormen varit van att äta levande och vägrar dött. Eller så vill man ha till uppfödning av orm mat och det finns även folk som köper levande för att avliva och ge dött. Endast för att ormen är kyndig på maten. Vissa ormar som är svåra på död föda kan börja att vänjas av ifrån levande med att få ny avlivat som man ruskar på.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#10, jaha, men jag tänkte på djuraffärer, att dom bara slängde in dom som inte blev sålda, så gör dom väll inte, eller?
- Ellen