billjud?
hej
när jag lyssnar på mina råttors bröstkorg hör jag ungefär som ett tickande ljud..jag vet inte om det är hjärtat som slår och låter så eller om det är det här som alla kallar billjud eller kaffekokarljud..är lite orolig, har läst massor om mycoplasma och är lite hypokindriker :P
båda är jättepigga..
ska jag ta dom till en veterinär och få dom kollade? dom är bara 8 veckor..kan dom få mycoplasma när dom är så unga?
vad kostar en veterinärkoll för två råttor? har bara haft hund och så innan och vet att för att kolla hunden blir man nästan ruinerad..
tacksam för svar! :)
Hmm jag vet inte så mycket om råttor och dess åkommor men jag var hos veterinären förra veckan (stockholm Ahlbergs) och han tog 300kr för en undersökning. Hoppas allt går bra.
Biljud i luftvägarna kan bero på mykoplasma, andra luftvägsinfektioner, dammig miljö, lortig miljö (mycket ammoniak i buren t ex).. Lite svårt att veta.
Var kommer tåtorna ifrån? Vad har du för burströ? Hur ofta gör du rent hela buren, byter hängmattor (om du har några) m.m.? Är råttorna snoriga, har dom rinniga ögon?
Ta inte illa upp för att jag ställer de här frågorna, men för att få reda på lite mer om anledningen till att det piper i luftvägarna så är det bra med lite bakgrund. Jag försöker inte antyda att du inte tar hand om dina råttor på bästa sätt. Tvärt om så är du ansvarsfull som oroar dig för dina råttor och är beredd på att ta dom till veterinär om/när det behövs! =)
Vad en undersökning kostar är lite olika för olika ställen. Här i Hofors kostar det t ex 250 kr för en undersökning, och ska man sen ha medicin så blir det lite mer.

här kostar en undersökning 350kr men sedan tillkommer ju ev medicin o så.
jag har rivet tidningspapper på botten av buren, hade vanligt sågspån innan, men bytte snabbt! :)
på plankorna (hyllplanen) har jag fleece tyg 2 till varje som jag byter ut och tvättar ca. 1 ggr i veckan
jag gör rent buren 1-2 gånger i veckan och skrubbar då plankorna som dom brukar ligga på, brukar bli rätt skitiga..dom har en toalåda men bajsar bara i den..kisset hamnar lite här och var..:S
jag köpte råttorna av en tjej i köping..hon hade båda föräldrarna och båda två var väldigt friska..har tyvärr inga papper på dom..men allt såg ok ut iaf..rinnande ögon/öron har dom inte..dom kliar sig hela tiden men har inga sår eller ohyra..
#4 åhh fy vilken sinnessjukt söt råtta!!! va heter den färgen? :P
Jaaaa så söt :)
tack! :D
jag vet faktiskt inte..jag undrar det själv..är inte så kunnig på det här med färger och tekningar..hans bror är jag inte heller säker på vad han är..jag tror han är en am bk missmarked..men vissa säger att han är en striped nånting..:S
skulle bli glad om någon visste vad dom va :P
här är brorsan ;)