Ekollon??
Tänkte bara fråga: Kan man ge Ekollon till råttorna?
Någon som vet?
Har läst att det skulle vara giftigt för hästar men hittar inget om råttor.
Jag undrar samma om kastanjer

Ekollon är giftiga för de flesta gnagare, så jag tror att de är giftiga för råttor också.
Kastanjer har jag hört ska vara giftiga, men jag är inte säker.

oki bara undrade…
är du säker zimzon? hur yttrar det sig i så fall?

Jag vet bara vad jag har lärt mig, jag har alltså inga bevis för det. Men jag vet att en kompis gerbiler dog av ekollon. Och eftersom att andra djur har visat att de inte tål det så borde inte heller råttor göra det (eller jag skulle iaf aldrig testa med mina råttor). Och så har vi även fått lära oss i skolan (naturbruksgymnasie) att vi inte får ge djuren ek för att det är giftigt.
Hästkastanjer är giftiga, inte äkta kastanjer. http://www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp?ArticleID=11179&CategoryID=6231&pDisplayType=
Ek är tydligen inte helt nyttigt det heller: http://www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp?ArticleID=11122&CategoryID=6231&pDisplayType=0
hästar kan bli beroende av ekollon, gröna ekollon är giftigt, det vet jag, men ingenstans hittar jag information om att råttor och möss inte tål ekollon… jag har gett mina möss och råttor ekollon (bruna) - dock inte mer än en var lite då och då… och inte trott att det var ett dugg farligt då ju ekorrar äter det
(det mesta jag plockar ute till djuren sköljs av noga och får ligga ett par veckor innan jag ger dem det så det är ju fullt möjligt att ekollon är mindre giftiga då - när de är bruna, som de blir efter ett par veckor, och inte gröna - fast det är ju bara en gissning)

Jo, det skulle ju kunna vara så. Men jag själv skulle aldrig vilja chansa och ge mina råttor något som jag inte vet är helt ofarligt.
Dessutom kan man ju inte utgå från att råttor och möss tål det för att ekorrar gör det. Visst, de är väl alla gnagare men det behöver ju inte betyda att de kan äta samma saker.
Jag tycker att det är bättre att ta det säkra före det osäkra, för de mår nog bra även om de inte får äta ekollon, så att chansa tycker jag är onödigt.
nä, det är klart man inte vill ta en risk… jag visste bara inte att det fanns någon… jag tror ju trots allt faktiskt att möss och råttor till stor del vet vad som är giftigt och ogiftigt för dem

Det är många som tror som du, att djuren kan skilja själva på vad som är giftigt och ätligt. Men jag tror inte att djur i fångenskap alltid är så bra på det.
I det vilda lär de sig av sina flockmedlemmar och sina föräldrar, om en råtta i flocken blir sjuk av en växt så äter de andra inte den. Dessutom har de så mycket att välja mellan så det blir nog enklare för dem.
I fångenskap lär de sig inte det på samma sätt, för att oftast så utsätts de aldrig för giftiga saker. De har heller inte alltid så mycket annat att välja mellan, så då kanske de äter det giftiga iaf för att det inte fanns något annat att äta på.
ja, så mycket har vi inte förändrat råttorna under de 150 år vi avlat på dem…