Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 584 ggr
dorkey
0

Xanders slöhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi Xander i min äldsta lillasysters famn.

En liten fråga till er kunniga.

Xander verkar väldigt slö, väldigt seeeeg och vill inte riktigt springa omkring som alla andra. Bara om man tvingar honom, annars vill han bara mysa i nacken eller i famnen.

Och om han väl springer på t.ex. sängen så är det inga som helst problem med kroppen, muskler, hållning.

Självklart är det ju ett plus att han är en lugn, sansad råtta. Men han är verkligen lite för seg. Som att han vore sjuk, bara det att.. Han är helt frisk.

Jag lyssnade på andningen och den var hur fin som helst. Inga nysningar, inget snor, inget konstigt med pälsen, ingenting. Han är helt och hållet frisk.

Det är inte heller ålder då han bara är… Oj, har inte papprerna här… Omkring 8 månader gammal. (WOW har det gått så fort?! :S)

Kan detta ha med fetma att göra? :$

sockerrattan
0

Det kan bli problem med fetma… precis som för hans halvsyster Helia…

Mia//

dorkey
0

Hmm.. Jobbigt.

Hur bantar man bara en råtta av fem? :S

hus-musen
0

man tar ut honom medans de andra äter, de kanske går bra? eller ger inte onödigt fet mat och godis=)

Qui dormit, non peccat

dorkey
0

När jag ger mina råttor mat så får det vara i buren tills de ätit upp, dvs till dagen efter då jag diskar den och ger dem ny mat.

Och skulle jag ta ut Xander så han får äta avskilt måste det nog vara i en helt annan bur isåfall, och sen beror det ju på hur trygg han känner sig då han inte är van illerdoften.

Så han kanske inte vågar äta utanför buren tills han vant sig med dofterna.