Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 674 ggr
[kalelo]
0

Råttbebisfrågor...

Hej,

Jag har den 1 december fått hem mina allra första råttbebisar [har bara haft vuxna råttor tidigare] och har några frågor. Coockie är väldigt framåt, medans Dumbo är lite tillbakadragen i jämförelse med sin livliga syster.

1. Vad kan jag göra för att få Dumbo mer framåt och trygg? Både i sin omgivning och med mig. Det enda jag har tänkt på är att ta ut Dumbo enskillt för att ge henne en större chans att lära känna mig på egen hand. Finns det något mer jag kan göra?

2. Coockie slänger sig alltid på luckan så fort jag närmar mig buren, men det har Dumbo slutat med att göra. Vad ska jag göra för att få Dumbo så intresserad av mig igen? Jag kan ju inte ge dem godis varje gång så att hon ska komma ju, för då blir de ju tjocka.

3. Hur lär jag råttorna vad de heter så att de reagerar på sitt namn, och kommer när man kallar på dem?

Tacksam för svar!

souvenier
0

*putt*

detta skulle jag också vilja ha tips på!

http://elinalgotsson.blogg.se

zrcoowl
0

1. Det är bra att hantera henne mycket. Ha med henne i luvan när du är hemma och låt henne hänga med på det du gör. Låt henne komma fram till dig i buren istället för att du plockar ut  henne direkt.

När jag hade två ganska skyga råttor matade jag dem alltid ur hande i början med många olika godsaker. När jag hade gjort det ett tag kastade det sig upp mot gallret så fort jag gick förbi. Man får nästan testa sig fram och se vad som fungerar på sin egen råtta.

2. Istället för godis kan du ju ge henne andra goda saker som t.ex. sallad, majs, ärtor och saker i den stilen.

hus-musen
0
  1. alla råttor är olika, de är inte alla som är lika framåt. men om du vill att hon ska lära känna dig så bär runt på henne och handskas mycket med henne. godis behöver inte vara superonyttigt, en bit kyckling, majs eller ärta kan fungera lika bra som godis. prova att sitta med henne ensam på en öppen plats utan en massa saker så hon måste fokusera på dig.
  2. jadu, du får nog helt enkelt vänta tills du har vunnit hennes förtroende, samt tänka på att alla råttor inte är likadana.vissa är mer nyfikna som sagt. mina pojkar slänger sig ibland på buren när jag kommer, ibland ligger de o sover o orkar inte komma upp o kika=) beror lite på hur mycket jag har handskas med dem, har jag  haft dem ute mycket så är de mest glada över att vara inne o sova!
  3. mina råttor reagerar inte alltid på namnet men de reagerar på tonfall. vissa råttor lär sig snabbt, andra lär sig aldrig. råttor kan man träna på samma sätt som med hundar… så med klicker o godis kommer man långt, samt så ser man vilka ljud råttan reagerar på=)

Qui dormit, non peccat

[kalelo]
0

#2 Jag är hemma största delen av dagen, men kan inte ha med dem överallt eftersom jag är dagmatte till en liten valp också. Både råttorna och valpen måste ju få chans på sig att vänja sig vid varandra först. Jag har dem ute kortare stunder flera gånger om dagen däremot, minst 2-3ggr/dag. Perfekt när man sitter en liten stund vid datorn, för då lägger sig oftast valpen under skrivbordet och tar det lugnt.