Rossel... =(
Det här klyver mig itu… =( Min underbara Pajas rosslar igen =( Han har gått igenom en operation när han bara var en två-tre månader, vet inte exakt vad som hände då men ögat fick opereras bort, troligtvis en olyckshändelse med burkompisen. Då han hade svaga lungor enligt vetten såvar de inte stor chans att han skulle överleva narkosen, 50-50 % chans sade dom. Men han överlevde men fick på köpet en jobbig hosta och ett hemskt rossel, vetten satte baytril kur för de och för de nyopererade "ögat" och sade att de skulle vara en speciell råtta om han överlevde, men dom vela förska och han överlevde mot alla odds. Sedan när han var ca 6 månaader så blev de rossel dags igen fast inte alls lika hemskt som första gången, jag hörde bara lite denna gång å de for direkt t torsby med han och burkompisen, rosslet försvann efter tio dagar med den där vidriga äckel medicinen ja satt och tvinga i dem… för ca två månader sedan så hörde jag de där j***a rosslet igen och jag ringde vett, hon tyckte jag skulle testa "huskurer" och de gjorde jag och de försvann… Nu när jag skulle ge dem mat hörde jag det igen, inte lika illa som första gången men värre än andra gången…. =( Han rosslar igen och jag känner mig så elak som pressar honom, men han är en sådan underbar och pigg råtta för övrigt så jag vet inte om jag ska sätta in en trdje dos medicin och hopppas på tredje gångnen gillt eller om jag ska låta han somna in…. Det är så hemskt det här, älskar den råttan, han är speciell med sin pussmanni och sitt lilla sätt.
Ursäkta om det bliev långt, glad om du orkade ända hit… Behöver råd… Vet. eller somna? Hemskt att ens tänka på det hela =(=(=(
Vad är snällast emot Pajas som ändå är pigg och alert? Han burkompis verkar inte acc andra råttor och skulle nog gå under om Pajas lämnade honom.

om han blir frisk av hemmakurer, sätt honom på en sådan då! rooiboste med honung och vitlök är bra=) värme är oxå bra och hög luftfuktighet=)
du måste ju se hur råttan mår, lider han mycket så bör han få somna in. så länge han är pigg o äter bra så kan han väl få leva? de är en bedömningsfråga som bara du kan ställa dig sj.. har du lust att fortsätta medecinera honom hela hans liv? alltid svårt men gör det som du känner är bäst!=)
Qui dormit, non peccat
Jo men tänkte om de är fler som hamnat i samma sit. Mamma tycker självklart att de är bäst att avliva han för hon gillar inte att jag åker till vetten med "bara en liten ynklig råtta med snuva". Sj är jag beredd att betala om han bli frisk, men skullle de inte hjälpa med en tredje medecinering så kanske de är bäst för honom att ge upp…
Sedan vet jag inte hur mycket jag kan lita på vetten i torsby heller, om dom vet sin sak eller ej.
Vet att de finns en duktig rått.vet. som man kan ringa och rådfråga gratis men minns inte vad inlägget hette. för dom jag varit hos gav baytril även fast han fick de första gången.

jodå de finns råttor som har immunförsvar så de bli lättare sjuka. de är inte så ovanligt! men oftast kan man förhindra att medecin behövs om man gör olika hemmakurer, som att man ger rooiboste, vitlök o honung, ökar luftfuktigheten osv=)
Qui dormit, non peccat
Finns de ngt sätt att öka luftfuktigheten på, de står ute i lillastugan och det är ett el element där som står rätt så nära pojkarnas bur, inte för näramen så de kan komma närmare värmen om de vill eller ifrån den, men de finns ingen dusch att slå på elr liknande, fungerar de om man typ ställer in vatten vi elementet som får dunsta??? Kanske jag är ute och cyklar nu. Sedan de där med honung te å vitlök, ska de vara några spec. mängder eller typ en kopp te med en klick honung å typ en halv klyfta vitlök?

ja man kan lägga våta handdukar på elementet eller ställa en skål med vatten nära elementet eller köpa en maskin.
nja inga speciella mängder direkt, men det ska vara rooiboste ingen annan sorts te! sen ska inte teet vara för varmt heller får då ger honungen ingen effekt. angående vitlökern så beror de på hur stark den är och hur stark råttorna dricker.. du får pröva dig fram, kansk een halv klyfta till att börja med=)
Qui dormit, non peccat
Ja roiboos te vet jag att de ska vara =) och de älskar dem för övrigt också. Testade med honung och bara lite lite vitlök till att börja med så de inte blir för starkt för deras magar och den ena älskar de om de kommer ur min hand, den andra han tvärvägrar och rynkar bara nosen åt det, ingen hit för honom. Men han smakar väl tillslut. Såvida de inte blir stopp i flaskan, testade att ha i flaskan nu så märks de imrgon, dom har en med vatten också så vanligt vatten får dom i sig ändå =) Tacksam för tipsen är jag =)