kan man ge?
kan man ge råttor läsk att diricka?
jag tänkte när det är julafton att dom ska få läsk/julmust till dricka. 

Låter ganska onödigt med socker och kolsyra
dem kan få smaka men dem ska ju inte dricka det så som vi gör:/
Min blogg: SweGizmo.se
Nope… Dom är nog mest glad om dom får vatten. Det är inte för fem öre nyttigt och det är antingen för sött eller för mycket sötningmedel.
Gör det inte.
Om dom smakar en slick när dom är ute, fine, men ge dom inte det som dricka
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ja , smaka ja

nej de ska inte dricka julmust eller annan dricka.. den innehåller bara socker och är onyttig! en droppe kan de få men inte mer, de är bara onödigt.
Qui dormit, non peccat

ja , "smaka" kallas det

plus att dom inte har fått nåt
Ja smaka en eller två klunkar är helt okej. Jag erbjuder smakprov på det mesta i en tesked. Sedan inget mer.
Vill man ge lite gott till råttor så man kan laga lite te med en minimal mängd honung. Severas ljummen.
Tänk även på att risgrynsgröten innehåller mjölk. Vill du låta råttorna äta det så byt till laktos fri mjölk ;-)
Sedan är väldigt mycket på julbordet väldigt salt. Tänk lite på det också senare närmare mot julen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vill varna litegrann dock. Om man låter dem smaka på mycket godsaker med socker i (som faktiskt är en beroendeframkallande drog) riskerar man att skämma bort råttorna så att de blir väldigt kräsna gällande annan mat.
Ser absolut ingen anledning till att ge råttor en massa onyttiga sötsaker. De njuter inte alls på samma sätt som vi gör av det.

Håller med Kickan där. Människan njuter antagligen mer av att ge godsaken än vad råttan gör av att äta den. Man får inte bli egoistisk.
Sen får man inte glömma bort att råttor trots allt är råttor. De äter så gott som allt och de har inte alls samma krav som oss. Visst känns det lyxigt att kunna skämma bort dom med extra "fin" mat ibland, men nog tror jag att de blir lika glada för köttfärs som för oxfilé. Krasst sett.
Ska odm få extra så varför inte ge dem lite roibos? =3 MIna är som rediga små engelsmän och dricker det nästan mer än vatten när de väl får de. KOstade på mig HELA 25 spänn för ett hg. Lite honung i samt vitlök och de är glada =3
Är väl de jag kan komma på som "fest" mumma. Det är ju bra för dem med =3
Vart kan man köpa roibos te? :P köper man de i lösvikt då?
http://elinalgotsson.blogg.se

#12 Det finns i vanliga mataffärer, iaf på ICA där jag bor :) Finns både som lösvikt och i påse. Men kolla för säkerhets skull så att det är koffeinfritt för jag har för mig att det finns både och, men jag är osäker..
jag var ju så fjollig att jag gick till en teshop som jag fick i lösvikt. Men jag kan starkt rekomendera pås roibos! För vanliga tesilar funkar inte så bra om man vill dricka själv. Massa böss.. Så smått. Men som Emmma87 sa. De finns på de flesta affärer.
Se även till att de är utan svart te i! Inte bra för råttisar heller
inte för att det är samma djur men när jag är ute och reser med min gp råtta så brukar jag alltid köpa en Japp eller annan "candybar" som vi delar på under resan. Detta för att han ska förknippa resandet och den trånga buren med nåt otroligt kul för han älskar verkligen godis. Så det får han enbart under dessa omständigheter och han har inte blivit mer kräsen för det….

#15 hmmja när jag reser med mina så brukar de oxå få nått speciellt=) brukar nästan alltid köpa en magnumglass o de är enda gången de får smaka sånt onyttigt=) chokladen får de inte, utan när de är pyttelite glass kvar på pinnen så får de ta det som är kvar=) en liten muta!
Qui dormit, non peccat
chokladen är inte farligare för dom än nåt annat sött så de kan gott få det med :)

#17 ena blir dålig i magen av choklad, vet inte varför, så jag törs inte! inge kul att sitta på ett tåg i 4½ timme med en råtta som har diaree..en gång räcker=)
Qui dormit, non peccat
haha ja det luktar ju såååå mysigt med!

blä de stinker nått otrolig!! fattar inte hur en liten råtta kan lukta så mycket!
Qui dormit, non peccat
oftast som jag har märkt av det är om råttan inte är 100% handtam och stressbajsar på en.

jo jag funderade på det om det var en stressituation, men samma sak sker här hemma i lugn o ro..och råttisen är tam o lugn annars, kanske är för att de är rätt mycket socker i chokladen så han jagar upp sig sj?
Qui dormit, non peccat
nä, jag tror det är som du skrev från början, han är överkänslig. De kan ju precis som vi vara allergiska.

mm jo troligtvis! de är möjligt att han är överkänslig, men choklad är ju inget osm ingår i den vanliga kosten så de är ju lätt att undvika iaf
Qui dormit, non peccat
Att ge socker inför/under resan låter liteonödigt. För ett litet djur som inte är van så borde det ju bli värsta sockerchocken?
Chocklad är gift för hundar så det känns onödigt att ge det till råttorna..
Fast alla gör som de vill såklart 
Vad gäller julmat och godis i övrigt så tycker jag som Kickan och Ida, det är vi som ger de mänskliga egenskaper när vi tycker att "de också måste få lite godis".
Mina får nötter som godis och osaltade popcorn…då är det fest!
just min är i det vilda även då väldigt förtjust i söta frukter och annat som är gott, så det är bara en förlängning av det vilda beteendet att den fortfarande har en Sweet tooth. Huvudfödan är Sweetpotatoes..

#25 för min del så är det ett bra sätt att hålla mina pojkar lugna när de finns andra djur runt omkring. man ger dem något att sysselsätta sig med helt enkelt, då struntar de i att springa runt o försöka jävlas med grannhunden/katten.
de somnar efter att de gnagt färdigt vilket matte är mycket tacksam för=)
Qui dormit, non peccat
Men om det är för att muta kan ni lika gärna ge andra saker som är hemskt gott, men inte alls lika onyttigt. Leverpastej och majs är godis här t.ex. :)

Man lär sig som sagt en hel del här… När jag hade min första råtta för 12-13år sen fick hon äta både glass med chokladsås och svart te och ibland även kexchoklad. Tur att man lever och lär. Känns väldigt onödigt att ge dem massor sötsaker, finns ju så mycket annat gott att erbjuda

jovisst men en glasspinne är lättillgänglig o svalkar bra på sommaren.de är alltid stekhett i djurvagnen! nu på vintern blir de nog att dela en sallad eller en skink/kycklingsmörgås, beroende på om de är andra djur i kupeen, hatar folk som inte kan hålla koll på sina hundar så man plötsligt har dem i knäet..
Qui dormit, non peccat
ja och självklart är det för min skull med, jag tycker att det är roligt att ge :D

förlåt att jag inte har varit inne jag har haft fultup hela veckan
men nu har jag läst allt flera ggr.
o föresten tack för alla svar
jag är ju så konstig att jag GÄRNA köper japan godis.. mina råttor har tydligen något för starka saker. Så dom har fått lite wasabi ärtor och några ärt snacks med wasabi och nori smak. Bara små mumsbitar. håller dom rätt lugna. Dock endast vid speciella tillfällen. annars fåre hundkex eller russin å så.
#33: Ge dem inte det. Människor får lätt ont i magen av för stark mat, kan du då tänka dig hur en liten stackars råttmage känner av det? :/

Personligen tycker jag att det i allmänhet känns onödigt att ge djur människogodis, även om djuren verkar älska det. Man kan ju inte sakna nåt man aldrig har fått smaka, så en råtta som aldrig har fått smaka choklad eller läsk lär ju inte sakna det heller. Den blir nog minst lika glad för lite nötter eller majs om det är sånt man brukar ge som godis. Allt är ju relativt och står i förhållande till vad man har fått för referensramar, vare sig det gäller barn eller djur. Sen ska man självklart ge mat som djuren tycker om, det finns ju alltid möjligheter att välja mellan olika sorters nyttig mat och så är även fallet med godis. Men som sagt, alla är vi olika och känner olika inför detta.
#34 lätt när råttorna praktiskt taget snor nudlar ur munnen ur dem ibland. Men wasabi nötter är ju som tur vara inte stark eller så

ok