Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1959 ggr
Emma87
0

Gravad lax?

Jag funderade på en sak nu när jag satt och åt frukost; Kan man ge råttorna gravad lax eller är det bättre att ge kokt?

emmeb
0

Gravad lax är ju ganska salt. En liten smakbit kanske men inte mycket mer skulle jag ge. Kokt fisk däremot är milt och bra så kokt lax fungerar perfa och här i burarna är även ugnsstekt lax en höjdare. :)

Mymlan
0

Rå lax är bättre att ge i så fall.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

KickanW
0

#2: Gravad lax är ju rå… Men med salt typ.

Mymlan
0

#3 Ja men jag pratar om den andra råa som ej är rökt, gravad etc.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

KickanW
0

#4: Jag vill inte vara beserwisser men menar man något annat än rå lax (i det här fallet ohanterad lax, eller något) så ska man väl skriva det? Rökt lax är inte alls rå… Men ja, just gravad lax innebär ju att man ska äta den rå, som sushi ungefär.

Jaja, åter till frågan. Kokt fisk är väldigt bra för magen och ja, rå lax (utan kryddor m.m.) är också nyttigt.

hus-musen
0

all rå fisk kan innehålla bakterier, gravad lax är inte tillagad, dock är den saltad så de mesta har dött pga syrabildningen, men andra bakterier frodas då! ett tipps är att alltid frysa fisken innnan ni gravar den, då dör de mesta=)

men tillbaka till tråden då så är kokt fisk snällast mot magen. gravad lax innehåller mycket salt osv och har en annan bakterieflora men nog kan råttorna äta gravad lax=) kanske inte så mycket pga saltet men nån smakbit är bara nyttigt skulle ja tro=)

Qui dormit, non peccat

Ninja
0

Alla bakterier dör inte vid infrysning om det inte är extremt höga grader, det som däremot är riskabelt med rå fisk är parasiter. Därför bör den vara fryst minst två dygn innan den ges.

Emma87
0

Tack för era snabba svar! Då får det bli kokt lax och inte gravad!