Akut omplacering
Dessa två grabbar är just nu hemma hos mig, och jag ska försöka sätta ihop dem trots att det verkar vara mer komplicerat än vad jag trode från början.
De flyttar till omplaceringshem inom en månad, och de håller just nu på att förbereda deras ankomst genom att söka jourhem.
Mika verkar vist var den som dominerar… trots att Walle har visat tendenser på dominans innan med tanke på att han har jagat ungarna i buren.
Namn: Mika
Kön: Hane
Födelsedatum: I början av 2008 (typ januari-februari)
Färg, teckning och hårslag: Släthårig, dumbo, black untypical
Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning:Okänt, zooråtta
Faderns namn, födelsedatum, vikt: Okänt, zooråtta
Moderns namn, födelsedatum, vikt: Okänt, zooråtta
Köpt: På ett zoo i Kristianstad
Syfte med omplaceringen: Omplaceras eftersom jag har akut har tagit denna grabb eftersom han inte hade det bra i sitt hem. Han satt helt själv, var förkyld, fått hälsa på en katt så att han hade iaf minst 5 sår på kroppen, hade inget sällskap efter att burkompisen dog [som blev mager och nös mycket, så dog antagligen av en rejäl förkylning] samt att människan som tillslut hade hand om den inte hade intresset eller kunskap… så han satt nästan helt själv hela dygnet. Jag har ingen möjlighet att behålla honom eftersom det blir för många råttor i mitt hushåll, både ekonomimässigt och energimässigt. Han kom till mig den 22 nov 2008 då jag även misstänkte ohyra på honom, så de ska badas och behandlas med Stronghold när han blivande burkompis kommer den 1 dec 2008.
Hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Lugn, blyg och lite tillbakadragen, har aldrig bitits och gillar att ligga i tröjan och mysa. Ligger nästan alltid i hängmattan i buren. Osäker på hur rumsren han är, men han har tillgång till bajståda i buren iaf, och är inte rumsren utanför buren.
Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: Ej reggad, och ompalceras utav http://enandrachans.dinstudio.se/gallery1_3.html Se deras hemsida för mer information!
Namn: Walle
Kön: Hane
Födelsedatum: Maj 2008
Färg, teckning o hårslag: slåthårig, toppörad, Blue hooded missmarked
Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning: Okänt, zooråtta
Faderns namn, födelsedatum, vikt: Okänt, zooråtta
Moderns namn, födelsedatum, vikt: Okänt, zooråtta
Köpt: Arken zoo, Ängelholm
Syfte med omplaceringen: Omplaceras eftersom han har bråkat i sin tidigare flock. Han kom till mig den 1 dec 2008 då han ska badas och behandlas med Stronghold eftersom den blivande burkompisen misstänks ha ohyra och att jag inte vill att de ska behöva sitta själva och må dåligt.
Hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Dominant, har jagat andra i flocken. Gillar att följa med på axeln överallt. Gillar inte att bli lyft och tvångskelad, men är väldigt snäll.
Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: Ej reggad, och ompalceras utav http://enandrachans.dinstudio.se/gallery1_3.htmlSe Se deras hemsida för mer information!
Jag lägger ut dom här eftersom de som ska omplacera dem inte har så mycket kunskap om tamråttor. De försöker läsa på så gott de kan, men jag önskar att dessa härliga grabbar finner ett hem hos någon råttvan och råttintresserad som kan ge dem allt de behöver och mycket därtill.
Om hur grabbarna har det hemma hos mig och hur de mår mm. finner du på min hemsida www.pusselbitar.se under rubriken Omplaceras.
Om ni önskar kontakta mig på annat vis än via PM här så kan ni nå mig på betel@pusselbitar.se
Grabbarna kommer att onsdagen den 10 december att flytta till ett jourhem. Jourhemmet har egna råttor utöver dessa grabbar, gott om plats och råttkunskaper. Grabbarna kommer inte att sättas ihop med varandra, utan med en eller två bebisar så att de slipper sitta själv… samt att bråk då med största chans inte kommer att uppstå.
För mer information om dessa härliga grabbar, kontakta "En Andra Chans"!