Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 420 ggr
Emma87
0

När man precis kommit hem

Om fem dagar ska jag hämta mina flickor (nedräkningen är i full gång) och här kommer ytterligare en fråga:
När jag precis har kommit hem med tjejerna, ska jag då direkt ta dom till ett avgränsat område (typ min säng) så att vi får lära känna varandra alla fyra på en gång, eller ska jag först sätta dom i buren och låta dom bekanta sig med den och varandra i fred ett tag (och isåfall, hur länge)?

Jag har läst olika på en massa olika ställen. Ibland står det att man ska ha dom uppe på en gång och mysa så mycket som möjligt i början, ibland står det att man först ska låta dom bekanta sig med sin nya miljö utan att "störa". Så nu undrar jag hur ni brukar göra och vad som brukar få råttorna att känna sig mest trygga och lyckliga.

Först och främst har jag iaf tänkt erbjuda dom lite mat och vatten (och nåt gott, typ mandel eller en majskolv) :)

Emma87
0

Kanske ska tillägga att det är en vuxen och två bebisar, samtliga från duktiga uppfödare så dom är väl hanterade och verkar trygga

idaleck
0

Avvakta lite och se hur de beter sig första dygnet. Hänger de på luckan och hellre vill vara ute med dig så ta ut dem. Om de hellre verkar vilja utforska sin nya bur så låt dem göra det. Men andra dagen skulle jag i alla fall gulla sönder dem - vare sig de vill eller ejKyss

Steelie
0

jag lät mina undersöka sin bur den första timmen. sedan plockade jag ut dem och hade dem i en låda med höga kanter med lite leksaker och godis. jag hade faktiskt planerat att låta dem komma till mig … men det misslyckades eftersom de var så söta. hrusomhelst jag rörde vid dem, lät de nosa och bekanta sig med mig. sedan en dag så klättrade den första råttan upp på min axel.  det tog bara några dagar. såklart ska du inte tvinga dem att vara ute om de är LIVRÄDDA

hus-musen
0

beror alldeles på hur väl hanterade de är sedan innan och hur de reagerar på dig. jag har tagit hem bebbar som varit med mig i flera timmar innan de fått gå in i sin nya bur, och jag har tagit hem bebbar som relativt snabbt kommit in i buren.du får göra som du känner är bäst, finns inget rätt eller fel egentligen. men du borde hälsa på dem ordenligt iaf innan  du sätter in dem i buren, de dem lite godis o så tycker jag=)

känner bebbarna ch den vuxne varandra redan?

Qui dormit, non peccat

idaleck
0

Livrädda bör de ju såklart inte vara:P

Mina killar var ganska avvaktande mot det mesta när de var nya. De var inte speciellt sugna på att utforska världen utan tryckte helst i nacken på mig eller Elias. På så sätt så blev ju vi deras trygghet och när de till slut vågade sig ut på rövarstråk kom de skuttandes tillbaka till oss så fort något var läskigt.

Eftersom dina råttor kommer från uppfödare så kommer de vara handtama och väldigt vana vid människor. Så jag skulle plocka upp dem som vanligt redan andra dagen och som sagt - gulla sönder dem Glad

Sen är det klart att de kan reagera på miljoooooner sett och det kan bli si och så och bla bla bla. Men det visar sig då;) Jag tror du kommer märka vad du kan göra och inte med dem. Fega inte för mycket bara ;)

Emma87
0

#4 Dom har inte träffat varandra innan, är från tre olika uppfödare. Jag ska hämta dom på Luciautställningen och då ska vi sätta ihop dom och uppfödarna ska få kolla att allt verkar gå bra innan jag åker hem.

idaleck
0

#6 Den vuxna kommer från olydias va? Varifrån kommer bebisarna? :) Nyfiken :)

[Driva]
0

En av bebisarna kommer från mig :D

Jag kan säga att känner jag min bebis rätt så spelar det nog ingen roll om du tar ut henne direkt eller inte. Dock kommer hon nog hänga på gallret och vilja ut och pussas så fort du är i närheten ;)

hus-musen
0

#6 aha okej=) va skoj=) då hade jag låtit råttorna springa runt på tex sängen först så jag ser hur de reagerar i hemmamiljön utan fd ägare innan jag släppt in dem i buren=)

Qui dormit, non peccat

Emma87
0

#5 Vad gulligt att dom kom skuttande till er :D Jag ser fram emot att gulla sönder tjejerna! Precis, dom är ju handtama så dom lär inte vara livrädda, men allt kommer ju kännas nytt för dom, både jag och buren och råttkompisarna. Jag ska försöka känna av den första dagen vad dom känner för, kommer nog sitta vid buren och glo hela tiden och hoppas på att dom vill ut ;)

#7 Ja, det är Olydia's Kahlo som är en vuxna tjejen :) Jag hälsade på i mitten av oktober och föll pladask för den snälla och nyfikna tjejen som klättrade upp i mitt knä med nosen i vädret :) Bebisarna är Quantum of solace från Tezzlans bondkull och Baronessan från Lindas titelkull. Verkar underbara!

Emma87
0

#8 Ååååh <3 Då kommer hon bli världens mest sönderpussade bebis! ;)

Emma87
0

#6 Tack, det låter klokt :)

idaleck
0

Vad spännande! Jag tror nog det kommer gå jättebra för dig och tjejerna! :) Ser fram emot ordentlig rapportering när de kommit hem! ;)

Emma87
0

#13 Ja, det känns så himla bra, jag har letat länge men det känns verkligen som att jag har hittat rätt uppfödare och rätt råttor för mig :) Jag lovar att det blir rapportering och så småningom även foton :D

[Aremea]
0

Första timmarna/natten skulle jag låta dem utforska sin bur och sova.

Sen brukar jag börja med att sätta mig och låta dem komma till mig (i typ badrummet eller nått annat tråkigt).

När de väl ha upptäckt mig en stund så börjar jag konka runt dem under tröjan. De lär känna min doft, sover och blir trygga i min närhet utan att kunna smita in och gömma sig under soffan. (gäller väl främst ohanterade råttor). Funkar kanon!

/migo

med nyadopterade tösen Sixten(himalaya dumbo rex) under tröjjan