Dräktig
Jag tror Doris e dräktig .. hon gillar inte när man tar upp henne och har boat med grenar och så är hon ganska fet.. vad ska jag göra ??? Jag har inte tid med att få 15 ungar :(… Hur ska jag göra med bella ?
elin
Kan ta en bild på henne sen.
Asså jag vet inte ett dugg om dräktighet :(..

Om du söker lite så kommer det upp bra trådar. Om du väger henne dagligen så borde du märka ganska snart om hon är dräktig eller ej. Sen är det jätteviktit för henne att hon får rätt mat. Eftersom du inte vet om hon är dräktig eller ej så måste du ge henne bra mat i förebyggande syfte.
hur gammal är honan då?
#4 ingen aning :/ köppte ju henne från zooaffär men jag skulle tro runt 3-4 mån
Okej så jag ska väga henne varje dag alltså? .. OM det nu kommer ungar kan bella då endå vara tillsammans med doris ? vad ska jag ge för någon mat ? behöver så mycket information som möjligt.
Kan tyvär inte söka på dom här ifokussajterna .. så om någon skulle kunna putta upp ngn bra tråd så vore det super bra :).

Du kan sätta den dräktiga honan ensam i en lägre bur, en bebisbur, när det är dags för henne att föda. Exakt dag blir ju kanske lite svårt för dig att veta. När hämtade du dem från zoo?
matråd får någon annan ge.
Men typ välling, barnmat osv osv. Massor med näring!!
har du en tillräckligt stor bur och bara två råttor så kan det fungera att ha dom ihop. men du får ha två hus. ha koll och se hur störd mamman verkar av att den andra råttan är där. ha en extra bur i närheten ut i fall att.
och då flyttar du givetvis på honan som inte är gravid om det verkar vara nära nedkomst.
Okk Jag har en sån har lagos bur. Skulle kunna dela av den på mitten på något sätt sålänge .. tror ni det skulle funka ifall att ? ha nämligen ingen extra bur :(
vet inte hur en lagos ser ut tyvär

som jag har fattat det så ska man inte ha en hög bur till en mamma med ungar för ungarna kan ramla ner o slå sig/ dö om mamman bygger bo långt upp… så de kanske vore bra om du kunde hålla mamman på nedervåningen eller nått??
Qui dormit, non peccat
#13 det var det jag tänkte :)

jag har en lagos, vet inte riktigt hur du ska kunna dela av den.. kanske går med två stora plastbrickor som du skruvar fast i gallret eller nått? annars när du ser att hon är definitivt dräktig, kolla efter en billig bur på blocket då! hon här en privatperson på blocket som har en massa burar till salu billigt! www.verra.se
Qui dormit, non peccat
okk
Hur länge har du haft henne? Om du ska dela av lagosen så måste du ha henne där det inte finns några hyllplan, då ungarna kan ramla ner och rent utsagt dö. Spelar ingen roll om du sätter huset på det lägre planet, hon kan få för sig att flytta dom nån natt, så kravlar ungarna ut och ramlar.
Hoppas att hon inte är dräktig, för isf så är hon väl antagligen det med sina brorsor som hon bott med på djuraffären… :/