Svullen knäled.
Min lilla Pepsi har fått en svullen knäled:( han haltar en del, men visar inte att han har ont direkt, man kan klämma lite runt benet utan att han låter eller sprattlar.
jag har satt han i en låg sjukbur så att han inte ska klättra runt i den stora buren.
finns det något mer jag kan göra? finns det någon speciell mat jag kan ge som är bra?
Bild på vart svullnaden sitter:

Min blogg: SweGizmo.se

har han skadat sig, så han har nåttt sår vid leden eller har han fått en smäll när han hoppat runt eller liknande?? något inflammationsdämpande kan vara bra om de börjar svullna upp ordentligt, men annars brukar vila vara bra=)
Qui dormit, non peccat
Nej, inget sår eller jack. bara svullnad:/
jag har heller ingen aning om hur han fått detta, upptäckte det på kvällen när jag skulle ge dem mat och kolla så dem mådde bra. såg då att han haltade.
Som vanligt då det gäller haltande råttor så brukar det gå över på någon dag bara man väntar .
En av mina råttor hade en rejält svullen framtass som hon inte använde alls för ett tag sedan men det vara bara att ha is i magen och vänta. Nu använder hon den och är precis som vanligt. Det är svårt att se på dem och inte ingripa på de haltar men det går över! Tar det däremot oförsvarbart lång tid och bara förvärras ju längre som går så är det vetten som gäller. Jag skulle dock ha lite is i magen om jag var du och vänta någon dag.
Han kan ha fastnat någonstans och fått panik och försökt vrida sig loss och kanske skadat sitt ben på det sättet?
Går det inte över så kan nåt sånt göra jätteont, och du behöver uppsöka veterinär, rätt fort…
Jag har haft han i en låg sjukbur i ett par dagar, men han blev faktiskt bara deprimerad över att vara själv och benet blev faktikst värre!:(
han fick flytta in hos dem andra igen fast jag har anpassat buren för en halt råtta som inte ska klättra så mycket.
det har ändå inte blivit bättre.
så imon åker Pepsi och jag till veterinären:/
Är mest rädd att det ska visa sej så illa att att det är bättre att avliva:( uch, jag vill inte. Men denna veterinär kan bara råttor till en viss gräns och när han inte kan mer så måste jag åka till blå stjärnan och det har jag inte råd med nu:/ dessutom börjar han ju bli gammal och seg min lilla lilla Pepsi:'(
uch vad jobbigt allt blev.
jag gissar på att du kommer få antinflammatoriskt och smärtstillande till honom. för ska han röntkas går det på massor, jag gav 700 per bild.

oj hoppas de går bra.. du får antagligen antiinflammatorisk antibiotika eller nått sånt.. råttor läker bra, men ibland måste man ha ner svullnaden annars spänner det på det skadade stället.
håller tummarna för dig=)
Qui dormit, non peccat
#6 ja det var något sådant veterinären också sa:/
jag kommer inte gå så långt som till röntken:/ det blir för dyrt och det känns lixom lite "onödigt" (tolka mej inte fel, jag älskar mina råttor och har lagt massa pengar på vetrinärsvård) på ett så gammalt djur:/ hade det vart något av mina yngre så hade jag känt mej tvungen.
hur länge kan en råtta leva på smärtstillande och antiflamatoriskt då?:s

#8 beror väl alldeles på hur pass skadad han är.. personligen så hade jag avlivat stackaren, ett liv med smärtstillande är inget värdigt liv för en gammal råtta! men du kan ju prova om svullnaden går ner och han blir bättre innan du väljer det beslutet.. med lite tur så hjälper medecinerna=)
Qui dormit, non peccat
när jag hade liknande problem så fick jag en kur på 7 dagar och fortsatte ytterligare 2 veckor (under vet inrådan) sen var det borta. Det var nån flytande vätska som man srutade i munnen så det var lätt att ge, hade en klok vet som förstod att piller kan vara svårt att få i en liten råtta.

En bekants råtta fick behandling redan andra dagen efter leden svullnat upp så..och efter 10 dagars kur var hon helt bra igen.
Hoppas det hjälper lika bra på din råttkille för han har ju haft det ett tag nu.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
uch nu känner jag mej dum som väntat ut det:/ men trodde att om han bara fick vila så kanske.. men icke:(
ja, jag får se hur det blir imorgon. jag hoppas att jag slipper avliva, nu innan jul och allt:(
jag tror inte att du behöva avliva, prova en kur innan i alla fall. i o med att det inte va en jättekunnig vet så kanske du inte ska lyssna så mycket om han föreslår det.
#13 ja jag ska pröva med kuren först, absolut. :)
hoppas att det funkar bara.
o kanske sätta honom i den tråkiga buren endå sen, har du många hanar kan du ju ta med en kompis oxå.
det är ett problem:/ jag har bara 3 hanar:( och alla 3 kan inte vara i den lilla sjukburen:/ när han satt i den sisst så satte jag in hans bror till honom i 1 timma varje dag. men pepsi blev deppig ändå över ensamheten.
kanske man kan ställa in den lilla buren i den stor buren? hmm… fast det är kanske taskigt mot pepsi.
det är ju bara ett tag, jag fick ha en hane ensam i två-tre veckor när jag kastrerat honom, hade inget val han var tvungen att sitta där o va deppig. kände mig jätte taskig.

Han kunde ju lika gärna blivit bra av vila ,sådant vet man ju inte i förväg hur illa det är.
Jag tror oxå att det kommer hjälpa bra när han väl får medicin så han kommer snart vara hur bra som helst:-)
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.