VARNING för Handukar!!
Vi hittade en av våra bebisar död när vi kom hem i kväll.
De har hängmattor av handdukar och ena handduken hade fransat uppsig och bebisen hade fastnat med huvudet och strypts.
Det känns jättehemskt, och dessutom hade jag städat buren tidigare på dagen och satt upp nya hängmattor.
Jag vet att man inte ska sätta upp hängmattor i tyg då de kan tråda upp sig, men jag har aldrig hört om någon som haft problem med hängmattor.
Så jag har inte ens reflekterat över att den var uppfransad…
De andra bebisarna verkar i alla fall må bra, och nu har alla handdukar åkt ur burarna och i fortsättningen blir det endast fleece som kommer in i burarna… Det är så typiskt, aldrig har vi haft problem med hängmattor förut, varför kunde hon inte fastnat med ett ben eller liknande, utan just huvudet.
Ville berätta för er så att inget händer era råttor
Åh fy så hemskt! Jag beklagar..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag beklagar det som hänt och tackar för varningen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Beklagar verkligen!
Så tråkigt, tack för varningen!
Nej vad tråkigt :( Beklagar.. Tack för varningen.
Mvh Nathalie

Åh gud så hemskt!! :'(
*puttar upp så alla ser varningen*

beklagar..
Qui dormit, non peccat
Det känns på ett sätt som det är en sån tragisk olycka som händer, och att eftersom jag aldrig hört om någon råtta som fastnat så illa, så är det antagligen inte vanligt
Men jag vill i alla fall berätta så andra vet att det kan hända… :(
Först hade jag för mig att jag hört att man inte ska ha trådigt tyg, men nu när jag tänker efter har jag för mig att det är för att de kan få i sig trådarna, inte för att de fastnar (tror möjligtvis att jag hört någon som fastnar med en klo som slitits av).
Efter att ha prtat med pojkvännen som tog ner henne (själv fick man typ panik), så var det tydligen ett stort hål som hon trasslat in sig i, och ara runt halsen. Alltså inte som jag trodde, ett litet hål som hon stoppat in huvudet i och sen inte kommit ut…Så jag förstår inte hur hon lyckades fastna på det sättet hon gjorde…

#7 tror att de är vanligare att bebisar fastnar av nån okänd anledning! kanske är det för att de är så pass små att de lätt fastnar i trådiga saker o kommer inte lös för att de är för svaga! har hört att man aldrig ska ha tex frotte eller andra tyger just för att de lätt kan remsa upp sig eller tråda upp sig. vuxna råttor fastnar nog mest med klorna, vilket inte är livshotande men såklart smärtsamt för dem!
hoppas dina andra bebbar blir friska o stora
Qui dormit, non peccat
Jag får hem två bebisar vilken dag som helst… fungerar jeanstyg då? Funkar det, eller ska jag akut skaffa något annat tyg till hängmattan?

#9 demin trådar inte upp sig direkt tycker jag iaf.. men de får ju ine finnas några lösa trådar de kan fastna i osv! bästa är fleecetyg egentligen=) men jag har denim till åt mina pojkar o de går bra, tyget är ganska tjockt oxå=)
Qui dormit, non peccat
Jag har under alla mina år haft handdukar till mina råttor och det har aldrig varit något problem förut. Här hemma kommer det i fortsättning endast komma in fleece i burarna :(

Linda, hoppas du inte tar på dig nån skuld bara, du har ju verkligen gjort allt enligt konstens alla regler eftersom handdukar är en av de sorters hängmattor som ofta rekommenderas till råttor. Det var en olycka som du inte kunde förutspå och det är verkligen jättesorgligt :( Bra av dig att skriva en tråd och varna så att alla hädanefter kan ha fleece till sina hängmattor! Hoppas alla andra bebisar och Embla mår bra!

*puttar upp varningen så ingen missar den*

*putt*

Jag vet hu hämskt det är… Kolla även mitt gamla inlägg Varning för hamsterhus
Mia//
Åh Beklagar gumman :(
#18 usch vad hemskt!
Det var verkligen hemskt att hitta henne, för hon var liksom hängd, det satt bara runt nacken, stenhårt.
Jag det var liksom inte snurrar heller utan hon hade liksom trätt det flera varv runt huvudet… det var så makabert… 

#20 Kan tänka mig det!
Hade ju 3 honor som trätt in huvudet i de små hålen… som hade blivit kalla. Medans lille Ull lyckades jag rädda!
Mia//