Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 556 ggr
Emma87
0

Lite nojig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla råttmänniskor! Om en vecka flyttar tre små underverk hem till mig och lyckan är STOR! När jag var 9 år (alltså för över 10 år sedan) träffade jag min coola storkusins råttor Arne och Bruno och gissa om jag blev förälskad! Då bestämde jag mig för att "när jag blir vuxen ska jag skaffa råttor". I somras började slutspurten och jag kan knappt fatta att det bara är en vecka kvar! När man går och väntar så länge har man gott om tid att bli nojig kan jag lova!

Nu känner jag mig lite överdrivet nojig och vill att allt ska vara perfekt när flickorna kommer. Så jag har en hönsmamma-fråga till er erfarna; Hålen på hyllplanen (där man kan fästa krokarna på stegar), har ni varit med om att tassar har slunkit ner där så att råttorna har gjort sig illa? Borde man täppa till dom på nåt sätt och isåfall hur? Jag har även själv borrat nya hål för att matcha stegarnas bredd och är rädd att dom är vassa. Har visserligen filat till dom med sandpapper men ändå.. Jag har mattor på hyllplanen (dom som säljs som underlägg till hundmatskålar på IKEA) som täcker hålen till viss del men dom lär ju bli massakerade av rått-tänder snart ;) Men hur duktiga är era råttor på att fastna här och var?

Bifogar en bild på buren så att ni kan ge feedback på den också.. Nu har det även tillkommit ett klätterrep flätat av en benvärmare som hänger ner från trappan upp till översta planet..

Nåt mer jag ska tänka på nu när det är en vecka kvar?

KickanW
0

Mina råttor har aldrig fastnat någonstans.

Alltså, självklart ska man vara försiktig men ibland tror jag lite på ödet. Man kan inte förhindra alla olyckor. Hur försiktig man än är finns det alltid en risk för att någonting händer.

Det enda jag tänker på med din bur (men där är jag inte perfekt heller) är att du har stora matskålar högt upp i buren. Om råttorna är hemskt livliga kan de nog råka putta ner en sådan och då riskerar en annan råtta att få den i huvudet. Som sagt, jag har också skålar högt i buren ibland… Men när jag kommer på det flyttar jag ner dem.

Jag tror iaf dina råttor kommer stormtrivas i buren :)

[Driva]
0

Tips är att skaffa såna matsklar man hänger på gallret, då kan de inte putta ned dem. våra var också mästare på att putta ned matskålar och spilla mat överallt, men sen skaffade vi sån man händer på gallret och det är så mycket bättre, mindre spill, mindre kladd :D

Emma87
0

#1 Vad skönt att höra! Ok, då ska jag flytta skålarna, låter inte alls skönt att få en sån i huvet! Den högst upp är tänkt som toalåda men det kan få räcka med den som står på bottenvåningen.

#2 Tack för tipset, jag ska kika efter såna, låter som en jättebra lösning!

hus-musen
0

råttor fastnar sällan, mina har aldrig fastnat nånstans i buren. hålen som stegen brukar sättas i är ingen fara=)

men ett tips är att inte ha stora tunga matskålar uppe på hyllorna för de kommer att ramla ner, tro mig! mina gjorde de till en sport att så fort de var något äckligt kvar i skålen eller när den var tom så buttade de runt den och ner den för att få påfyllning.. jag har matskålar som hänger på gallret nu, mycket bättre, maten buttas inte ur och skålarn ahänger kvar där jag lämnade dem=)

Qui dormit, non peccat