Vattenmängd?
Ungefär hur mycket vatten bör en råtta dricka per dag?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hmm vilka krångliga frågor du ställer! skulle tro att mina stora vuxna hanar dricker kanske 10-15 ml om dagen.. beroende på mat och hur varmt det är=)
Qui dormit, non peccat

Haha ja visst är jag besvärlig med alla mina knepiga frågor 
Vart lite orolig då den råtta jag hade sist för många år sedan utan problem drack upp emot 0,5-1 dl/dygn och lilla Pandora tycks "bara" dricka ca 10ml/dygn.
Fast å andra sidan så var inte min sista råtta så frisk utan han hade epilepsi som bara blev värre och värre, så att den råtta jag har nu inte beter sig likadant (äter/dricker lika mkt, mm) kanske jag ska ta som ett gott tecken =)
_**/Mvh Anne

#2 ärligt talat om jag hade en råtta som drack så mycket så hade jag trott att den har diabetes! diabetes kan framkalla epelepsiliknande anfall oxå=)
jag tror att pandora dricker helt normalt=)
Qui dormit, non peccat

#3 enligt veterinären så led han "bara" av epilepsi (sagt både vid vet.besök och senare vid obduktion) fast även veterinärer kan ju ha fel
_**/Mvh Anne

#4 hmm ja man borde ha sett något vid obduktionen om råttan hade diabetes.. men å andra sidan så syns det inte alltid, utan de visar sig bara vid blodprov. oftast om man har diabetes (obehandlad) så brukar det ge skador på hjärta, blodkärl och lever, hade råttan bara skador på tex hjärtat så kan de ha orsakats av kramperna när man har epelepsi oxå. beror väl lite på vilken dag de var för vetten kan jag tänka mig=)
Qui dormit, non peccat

#5 jag har tyvärr inte kvar obduktionsrapporten men jag kommer ihåg att det var en ytterst liten skada på hjärtat och att de hittat skador på hjärnan som de inte kunde avgöra vad det var eller berodde på (ej tumör)
_**/Mvh Anne

#6 aha okej=) ja råttsjukdomar kan vara luriga ibland..skador på hjärnan kan bero på många saker så de är svårt..
men nu med lilla pandora så blir de säkert bra
Qui dormit, non peccat

#7 jo det tror jag också… hon verkar pigg och frisk förutom att hon nyser, men jag har inte sett nått rött/blod inget rossel eller annat så jag har gett henne lite roobioste med vitlök & honung.
_**/Mvh Anne

aha ja de brukar hjälpa=) lite värme är oxå bra!
Qui dormit, non peccat

#9 värme är definitivt inte en bristvara här då vi har över 22 grader inne
_**/Mvh Anne

#10 åh vad skönt! min värd vägrar skruva på värmen så vi har 18-19 grader som bäst.. skitjobbigt!
Qui dormit, non peccat

#11 här satte de igång värmen för fullt redan innan det blev minusgrader ute.
Ett tips om ni vill ha varmare inne trots att hyres värden inte vill höja värmen är att skaffa extra el-element och sätta igång. Om elen ingår i hyran så brukar det bli fart på hyresvärden för dessa el-element kan göra att elräkningen tickar snabbt uppåt. (har själv testat då jag förut hade en hyresvärd som inte tyckte att 13grader inne i lägenheten var tillräckligt kallt för att sätta igång värmen)
_**/Mvh Anne

aha ja jag har funderat på att köpa ett extra element, förra vintern hade vi 15-16 grader på kvällarna! gick inte att sitta still framför tv utan duntäcke.. men nej då inte var de för kallt inte
tyvärr så ingår elen inte i hyran, de är lite jobbigt! men nått måste göras, annars fryser jag o råttorna ihjäl!har redan en förkyld pojk som behandlas, de är inte billigt.. han blir ju aldrig helt frisk heller i den här "värmen"
Qui dormit, non peccat

#13 om du är medlem i hyresgästföreningen så kan du kontakta dem för att få hjälp med att sätta fart på hyresvärden
_**/Mvh Anne
Mina två dricker ungefär 40 ml om dagen ;)! Ibland mer ibland mindre. Brys vad de har fått för mat och värme :)