Nya råttisar! Tips?
Hej! Nu har jag köpt nya råttisar. Debbie (Debb) och Daisy. De är bara 3 och en halv vecka gamla och supersnälla! Ngn som har tips på vad man kan göra med dom? Daisy är lite mindre än Debb så jag ger henne välling, Mumms!
3 VECKOR ?? :O

Vem/vilka sålde så unga råttor? Finns mamman kvar där du köpte dom?

Såhär var det : De är 3 och en hlv vecka gammla och de var såpass stora så jag fick ta dem :) Supersöta. Ska jag lägga en bild?

hur mycket väger ungarna? mata dem med välling o fet god mat,3½ veckors ungar är itne tillräckligt stora eller mogna för att skiljs från mamman ännu.
Qui dormit, non peccat

Om mamman finns kvar hos den du köpte råttorna av kanske det går att lämna tillbaka dom och hämta dom om två veckor?

de sa att de kunde lämna mamman när de var 4 veckor

Enligt L80 får dem säljas redan vid tre veckor..
#7: Vilket inte betyder att det är lämpligt..

#6 man brukar räkna på 5 veckor och de ska väga minst 80 gram. 3½ vecka är för tidigt. små råttungar lär sig mycket av mamman under den tiden, hur man äter, tvättar sig, uppför sig osv och så handlar de om trygghet
precis som för kattungar och valpar. vid 4 veckor bör man separera hanar från honor då de kan bli könsmogna då, kanske var det uppfödaren tänkte på? men ge dem mycket kärlek o mycket nyttig mat o välling så går de nog bra ändå
Qui dormit, non peccat

#7 jovisst men de är lite för tidigt tycker jag iaf.. de rju bara att kolla på när råttungar kommer hem till en, ju äldre desto mindre rädda (om de är väl hanterade), de hanterar stress bättre. samma sak med hundvalpar som tas för tidigt från mamman även om de är laglig tid, vissa hundar skulle ha mått bättre om de fått stanna nån vecka till hos mamman.
Qui dormit, non peccat

Jag köpte dem inte från uppfödare utan från djuraffär.. Tack för tipsen :) Ska ta lite kort nu

#11 jaha det förklarar ju saken.

Mmm de förklarar ju verkligen saken …
Zoo lämnar de typ alltid för tidigt.. Försök att köpa från uppfödaren direkt, för att de är inte så noga på zooaffärer, de som kommer in säljer dem om de är brist på "råttsesång" har dem själv sagt.. Tyvärr!
Men lycka till med dina bebisar;) Har själv några bebisar här hemma;)

Tack Tammy
Hur gammla är dina bebisar?

Dom är jättesöta! 
Ge dem en massa nyttig mat så ska du se att de växer ordentligt och att det kommer gå bra trots att de är så unga. Välling, gröt, barnmat osv. Nyttiga fetter också, typ riktigt smör, olivolja osv kan du blanda ner i maten.
Lycka till =)

Tack Ida