Nyser?
Jag har precis fått hem mina två ungar, och eftersom jag är nybörjare så är jag ganska nojjig för minsta grej.
För den lite mindre råttan typ "nyser" (jag lyssna och ljuder kom inte ifrån lungorna utan nosen) och eftersom jag läst sida upp och sida ner med sjukdommar är jag lite orolig. Han nyser inte direkt men det är det närmaste ljud jag kan jämföra med.
Inget "snor" har jag sett och han gör det bara ibland. Typ efter jag haft honom uppe. Kan det vara att han låter så för att han är nervös? Eller är han kanske bara lite förkyld? Vad ska jag göra? 
(är själv ganska hypokondrisk så därav min oro)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Dels blir råttor ganska lätt förkylda, så det kan vara det. Ge honom lite rooibos-te med honung och vitlök i för säkerhets skull :)
Men råttor nyser dessutom när de är på nya platser. De nyser ut gammal lukt för att kunna nosa in ny lukt :)
Åh tack! Ska köpa rooibos te i morgon. Tror nämligen mitt är slut (är te-narkoman:P) Men läst lite överallt att det kan vara bra att ha.
Okey, men han "nyser" fortfarande? (iofs bara varit här i ett dygn) men kanske därför han "nyser" när han är på mig också?
Greetings.
Legacy Mwari.

Vill gärna höra mer åsikter. Är ganska orolig. Pratade dock med en tjej vars råtta lät likadant, hon hade avrit hos vetrinären och han hittade inget. Men…. Ja..
Greetings.
Legacy Mwari.

Jag håller med kicna, men se bara till att teet är teinfritt! :) Jag hade ett recept som du skulle ha fått, men min dator har varit död ett tag så det försvann men jag ska försöka komma ihåg det.
Du gör rooibos-te, sen ploppar du i ca två vitlöksbitar i teet och låt verka i 7-8 minuter. gör gärna lite hack i vitlöken så det får bättre verkan. Sen pressar du ner 1-2 apelsinklyftor i teet och sätter i en ca tesked honung som får smälta. :) Tror det var allt. ettt tips bara: Vänta till teet har svalnat, annars blir vattenflaskan äcklig, och ha alltid en flaska med vatten i buren också.
Krya på råttan! :D
#4 Åh tack! Detta ska jag skriva upp! Men då är det bara ett problem, och det är att jag bara har en vattenflaska 
För alla mina pengar gick till råttorna, toa-lett, vatteflaska, saltsten osv.
Men kanske kan ställa in en låg lite "tyngre" mugg?
Greetings.
Legacy Mwari.
Har du ett vanligt blomfat eller en annan stadig skål kan du ha teet där!
#6 okey :) Vet dock inte hur det är med det men tror jag ska hitta något.
Föresten, heh, jag är lite osäker på om lillen vet hur man dricker ur flaska. Har aldrig sett honom göra det. Men han borde väl förstå när den andra dricker ur flaksan? Ställde in en skål med vatten under dagen för säkerhetens skull.
Greetings.
Legacy Mwari.