Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1662 ggr
Nicciz
0

Råttpellets

Här har ni en tråd som ni kan diskutera råttpellets i?

Vet ni vad dem innehåller? Har ni som är emot någon aning om vart argumententet till att man inte ska ge dem det kommer ifrån? Varsågoda… diskutera Glad

hus-musen
0

de jag hört om råttpellets är att de är framtagna för möss och därför inte kan fylla råttans näringsbehov. men det finns ju olika sorters råttpellets, de finns de där pressade wellpappbitarna som de kallar för labbpellets tex.

kollade upp mus och råttpellets för avel, de innehåller spannmål, soja och andra vegetabiliska biprodukter samt vitaminer och mineraler.
Protein 19%, råfett 2,5%, råfiber 6,5%, kolhydrater 36,5%.
Vitamin A 25000 IE, vitain D3 5000 IE, vitamin E 80 mg, vattenhalt 13%.

har ingen aning om de är bra eller inte, men de ser så tråkigt o äckligt ut att mina råttor aldrig skulle få det.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#1 Vilket märke kollade du?

hus-musen
0

sen nu när jag tänker på det så innehåller pellets väldigt lite vatten..  pelletsen tar så pass mycket fukt att det blir en stor ansträngning för njurarna.har oxå hört att råttor kan inte bryta ner cellulosa, stämmer det?

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#2ehmm.. vänta lite, jag tappade bort länken..

bello heter det, finns på pwss hemsida.http ://www.pwss.nu/product.php?productid=1064&cat=81&page=1

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#3 Hur hög tror du vattenhalten i ditt Torrfoder är?

hus-musen
0

#5 de får ju aldrig bara Torrfoder, de får ju färskfoder oxå eller nån bit frukt i torrfodret. de där pelletsarna är ju utformade så man inte ska ge något annat än just pelletsarna.

Qui dormit, non peccat

Emma87
0

# 3 & 4 Var precis inne på samma sida :) Siffrorna säger inte mig heller så mycket, men det där med att tära på njurarna låter iaf mycket logiskt efter vad jag har läst på patologin, iaf om de inte får blötmat också.

Jag har som sagt inte så stor koll på råttpellets. Vet bara att det känns mycket bättre att blanda eget Torrfoder så har man koll på exakt vad man har i, kan se till att man får med de 4 sädesslagen och alla näringsämnen som råttor behöver, men utan för mycket fett och socker. Jag tror även att sädesslagsprodukter för människor har bättre kvalité än de som finns förpackade i djuraffärer och på lager för djurföda, så det känns färskare att köpa från mataffär.. Det har jag förvisso inga belägg för, men det känns så :) Jag gissar att labbråttor inte får färskmat varje dag med potatis, fisk, grönsaker och allt annat gott och nyttigt som finns att erbjuda, så ska deras råttpellets täcka hela behovet? Isåfall är det inte bara tråkigt, otillräckligt och kanske skadligt, isåfall är det helt befängt!

Amoz
0

Jag skulle inte ge det om jag hade råttor… varför har jag inte så stor anledning på, ungefär samma som att jag inte skulle ge marsvin som är friska o.s.v (tänker inte dra igenom det nu) pellets, det verkar inte ha något syfte.

De råttorna i skolan har mus/rått pellets, inte för att de äter det (de rör inte mus/rått pelletsen) utan för att hon i djurhuset har blivit tillsagd att ge dom det. Egentligen tycker jag att det skulle kunna tas bort… mössen verkar gilla det så dom kan väl få ha det själva? Ingen behöver ju veta att råttorna inte får det… Aja, nu spårar jag ur X''D Jag borde inte sitta vid datorn när jag är trött…

Ladyinred
0

jag har testat att ge råttorna det en tid för längesen. självklart inte enbart det. i början gillade de dom men det slutade med att jag fick slänga påsen då råttorna aldrig åt det utan fick slängas varje gång man bytte i buren. onödigt och dyrt projekt.

LenoreH
0

Jag hade råttor för ca tio år se, var inte så påläst men de fick inte just råttpellets men nåt för gnagare, fick även människomat, favorit var pasta, glass med chokladsås och varmt te. Är numera mer påläst och jag kan lova att mina flickor får det bästa av det bästa!

Mischa
0

Har samma erfarenhet som #9

≧◔◡◔≦