Slemlösande?
Ja, jag botade ju mina gamla rosselråttor. Men nu hörde jag igår att det lät lite från Klara igen. Och i morse vaknade jag av att hon hostade rätt mycket. Sen kan det vara lugnt ganska länge och sen hostar hon igen. Det låter inte som kaffekokarljudet utan det blir mer att det utbrister i hostattacker ibland.
Det känns hopplöst. Är det ens någon idé att fortsätta ge olika antibiotikapreparat?
Hon känns så gammal och risig just nu. Funderar på om man åtminstone(utöver att ge massvis med nyttomat) kanske kan försöka fokusera på att ge henne mat som är lite slemlösande?
Men jag kan inte komma på något.. Vill inte direkt ge henne en sup! Har ni några förslag?
Sen funderade jag på om veterinär kan skriva ut någon form av slemlösande preparat. Har ni varit med om det någon gång? Jag menar, till människor ger man ju inte antibiotika i första hand men man brukar behöva något slemlösande när man har hosta.
Min lilla skruttunge. Plockade ut henne i morse och lade henne med mig i sängen. Hon kröp upp på min axel och lade sig tätt, tätt intill min hals och jag klappade henne och pratade med henne tills hon somnade. Sen låg hon där i en timme. Jag trodde nästan att hon skulle dö. Min älskade, älskade råtta. Jag och Sizzla vill ju att du ska hänga med länge till.
Älskar mina stora små vänner..
Jag vet inte hur det är med medicin och mat, förutom att mjölk förstås är slembildande så det kan ju vara bra att undvika det.
Ånga brukar ju vara bra för rosselråttor dock. Bara att stoppa in de i badrummet, stänga dörren och spola hett vatten. Ångan underlättar för andningen, men det vete sjutton hur det funkar vid hostattacker? Kan ju vara värt ett försök iaf :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hmm.. honung är ju bra, anis, citron, morot, samt vitlök och ingefära.. de får människor iaf. all det där kan man ju blanda i drickat eller i maten. sen finns de ju kryddor som kanel o peppar osm är slemlösande men de kanske är lite väl starkt.
de finns slemlösande medel som veterinären kan skriva ut oxå, men prova med naturläkemedlen först=)
Qui dormit, non peccat
#2 Ren honung eller blandat i vatten?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#3 ren honung är slemlösande och snorlösande men utblandat i vatten är ju den enklare att få i råttan. man kan ha honung i maten oxå, så länge inte maten är för varm då=)
Qui dormit, non peccat

timjan som kokat tee kan du prova. Dricker själv en blandning av timjan o styvmorsviol nu…
Mia//

salvia är oxå bra förresten, de är inflammationsdämpande.
Qui dormit, non peccat

Gud vad underbart det är att ställa frågor på råttor.ifokus! Man får så mycket svar!
Nu har jag lite ingredienser jag kan använda.
Ånga ska jag verkligen prova. I vårt lilla badrum blir det jätteångigt så fort man tar ett bad.
Men det är alltså ingen som fått slemlösande medicin utskrivet? Jag undrar egentligen varför..
Älskar mina stora små vänner..