Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4642 ggr
Terato
0

Bensvaghet

Ja, ni som vill bli sura nu för att jag startar en ny tråd om ett omtalat ämne får väl bli det ;). Ni behöver inte svara i tråden. Jag gav upp sökningen då iFokus nya sökfunktion inte alls är lika bra som den gamla.

Min lilla mysråtta Klara, Ales Klarinett har börjat bli lite svag i bakbenen. Det är inget man ser med blotta ögat men när jag skulle klippa hennes klor idag märkte jag att bakbenen var slöa. När hon klättrar runt på mig använder hon mest frambenen. Det syns inte heller när hon går än. Har inte sett det förut men antar att det har kommit successivt.

Hon är född i Mars 2007 och är alltså 1 år och 7 månader. Ingen jättehög ålder med andra ord. Hon äter och dricker och är lika älskvärd och vaken som vanligt.

Vad ska man tänka på när man har en bensvag råtta?

Är det en normal ålder för en råtta att bli bensvag? Sizzla är lika gammal och har inga problem.

Kan man träna upp benen på något sätt?

Kan det finnas andra orsaker till bensvaghet än ålderdom? Tänker på hjärntumörer, t.ex. Men då borde väl benen bli helt förlamade. Eller?

Bör man anpassa maten på något vis? Mer Kalcium?

Är det dags redan nu att inreda buren lite mer passande för äldre råttor eller bör jag vänta med det eftersom hon fortfarande (med lite möda) kommer upp överallt?

Vad är era erfarenheter av bensvaghet? Brukar det innebära att slutet är nära eller har de kunnat leva länge och varit goa och lyckliga trots bensvagheten?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Om någon förresten har en länk till en gammal tråd/artikel som besvarar mina frågor så blir jag jätteglad!

teratos.r8or.se

gulzebra
0

Simträning är bra om inte annat.

Jag skulle nog vänta. Så länge hon tar sig fram överallt så är det lugnt. Hon är ju inte rullstolsburen liksom :P

Min Diva förlorade bakbensmusklerna när hon blev gammal och det var inte slutet för henne iaf. Tror det började när hon var lite drygt 2 år men hon var lika pigg och glad som hon alltid varit, först fram till luckan när man kom och nåde mig om hon inte fick sova i sängen varje natt som hon gjort innan! ^^ Bakbenen var till slut så pass förtvinade att hon bara använde frambenen, bakbenen hängde bara efter. Men det var aldrig något hinder för henne, hon tom klättrade in i det sista, om än lite ostadigt och inte riktigt hela vägen till burtaket :P 

Först ett par dagar innan hon skulle fylla 3 år började hon ge upp, hon hade vid det laget dessutom tumörer och starr. Så då avlivades hon dagen innan sin 3-årsdag och hade alltså levt rätt länge ändå :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Glimmersr8or
0

Bakbensvaghet är ett ålderstecken, råttan börjar bli gammal.

Jag tycker det är lite väl tidigt när en råtta får det vid 1 år och 7 månader, men det är ganska så vanligt att råttor får bakbensvaghet efter 2 års ålder.

Råttan kan inte bli bättre i benen igen, utan de försvagas allt eftersom tiden går.

Kanske kan man bromsa upp förloppet en aning, men bättre kan benen inte bli igen, mig veterligen.

Selen sägs vara bra i förebyggande syfte mot bakbensvaghet. Kanske kan det även bromsa förloppet lite om man ger dem selen som bl.a. finns i  skaldjur.

Jag brukar handikappanpassa buren efter råttans förmåga att ta sig fram. Man vill ju underlätta för dem så mycket som möjligt :)

Terato
0

Tack så mycket för era svar!

Haha, att simträna henne vore riktigt elakt, stackarn! Hon hatar vatten! Men jag ska försöka få henne att röra på sig så mkt som möjligt då med andra ord så att hon får använda musklerna och kanske på det sättet bromsa förloppet en aning.

Ja visst känns det lite tidigt. Bör jag kanske hålla extra koll på henne med andra ord? Så att det inte är något annat än ett rent ålderstecken. Men ni kan inte komma att tänka på några andra orsaker såhär på rak arm? En syster till henne dog för en kort tid sedan av okänd anledning. Vet inte om det är värt att nämna.

Då ska de få lite extra med skaldjur nu!

Jag kanske ska hålla koll helt enkelt så att jag ser var hon tar sig fram och underlätta för henne om hon får det svårt.

teratos.r8or.se

Pony
0

Vad bra att jag hittade den här tråden! Hade tänkt att skriva en egen om precis samma sak och fråga om råd..

Min Bart är också runt 1 ½ år gammal, och den senaste månaden så hänger inte riktigt hans bakben med som vanligt, dom verkar vara slöa. Det är alltså ett ålderstecken? Har klämt överallt på honom och kan inte känna ngr knölar eller så.
Han springer runt som vanligt i alla fall, och äter som han ska. Han sover möjligtvis lite mer än förr, är det också ett tecken på att han börjar bli gammal?
Hans bror däremot är lika gammal och verkar helt frisk.