Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 614 ggr
KickiEk
0

sjukling??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min råtta daisy brukar nysa ungefär 7 gånger på raken väldigt ofta och det börjar oroa mig,hon nös så väldigt länge tills vi tog bort höet som hon och hennes syster smulan hade i buren,så nu har dom ingeting i buren.men hon nyser fortfarande.har någon svaret så skriv gärna så hon slipper besväret…Gråter 

[tiiia]
0

råttor skall ju helst inte ha hö, då det kan finnas ohyra i det. Glad så det var bra att ni tog bort det. vad har ni för bottenmatrial annars?

KickiEk
0

ingenting just nu

zimzon
0

Har ni inget bottenmaterial? (Tipsar om aspflis som är bra)

Höet kan nog bidra till nysningar tror jag, så dte var bra att ni tog bort det. Hon kanske bara är lite förkyld, då brukar man även kunna se lite röd vätska runt nosen eller ögonen. Förkylning går oftast över av sig självt, men blir hon dålig så bör ni kontakta veterinär.

Annars kan råttor nysa en del även om de är friska, särkilt om det är mycket spännande nya lukter.

Beckah82
0

#2 hade ni inget bottenmaterial alls eller hö som bottenmaterial?

Det finns många olika varianter:

Spån: Kutterspån naturligtvis. Väldigt bra. Billigt, suger upp fukt bra och håller lukt borta bra. Kanske inte det bästa till en råtta som redan är "nysig" men det kan funka. När jag köpte Svea så var hon nysig de första två dagarna. Började fundera över om hon var sjuk men så slutade nysningarna och jag har spån som bottenmaterial.

Tidningspapper: Blir blött fort, trycksvärtan kan lämna färg på råttan, billigt, mjukt.

Kattsand: Måste vara icke klumpbildande. Något hårt och torkar ut fossingarna på råttor. Det kan också innehålla medel som inte är bra.

Toa Lätt: Ett ganska bra bottenmaterial, något hårt och svårt att boa med. Suger upp fukt relativt bra.

Tyg: Blir blött och luktar ganska fort. Måste bytas, helst kastas och bytas till helt nytt men går även tvätta även om lukten då till viss del kan finnas kvar. Mjukt och trivsamt. Ska vara otrådigt helst, typ fleece.

Halm: Har aldrig hört någon använda men det skulle nog funka jättebra när det gäller mjukhet och sådanan saker. Dock kan det finnas risk för ohyra precis som med hö.

zimzon
0

Läs gärna tråden Spån-diskussion här på iFokus och denna tråden: http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=6143&highlight=sp%E5n

Själv tycker jag inet att spån är bra pga anledningarna som näms i trådarna.

Beckah82
0
rattmamman
0

Nu snackas det spån igen… fastän det var HÖ i buren för höge farao! I detta fall upphörde inte heller nysningarna efter att bottenmaterialet avlägsnats. Hallåååå?! Skulle det kanske kunna bero på något annat då???!!!!

Enligt min veterinär är nysningar ofta tidiga symptom på  en luftvägsinfektion. Mitt tips är därför att du genast tar dig till veterinären och kolla upp din gosråtta. Ju tidigare en eventuell luftvägsinfektion behandlas, desto större chans att hon blir bra igen. Annars brukar det så småningom ta sig ner i lungorna och då är det betydligt svårare att behandla med bestående resultat!

Om veterinären (förhoppningsvis) inte hittar några luftvägsproblem, ja då får du väl fortsätta att söka orsaken till nysningarna. Lycka till!

zimzon
0

Så bråttom är dte inte. Mina råttor har varit förkylda några gånger och nysit och snorat, men det har alltid gått över av sig självt. Så länge råttan är pigg och det inte håller i sig för länge så behöver man inte åka till veterinär.

Är dte luftvägsinfektion så brukar råttan få rossel också.

zimzon
0

#7 Anledningen till att vi snackade om spån är att Beckah82 skrev om spån och jag tyckte inte att spån är bra, därför gav vi länkar till spåndiskusionerna, för att hon ska kunna bestämma sig för vilket bottenmaterial hon ska ha. Inget att bli upprörd över. ;)

rattmamman
0

Jag talar naturligtvis också utifrån egen erfarenhet. Ett par luftvägsinfektioner och sedan kommer rosslet som ett paket på posten. Och råttorna har fram till detta sett både glada och pigga ut. Har ätit, druckit och busat. Så har det åtminstone varit för mig. Hellre ett besök för mycket hos veterinären, än ett för lite.

#7 Nej, ursäkta "utbrottet", men ibland tycks vi snöa in alldeles här på forumet.Flört

Jag tycker att denna tråd är jätteviktig, eftersom jag själv har haft problem med nysande råttor, som i och för sig klarat sig ganska länge (1,5-2 år) innan rosslet tagit dem till andra sidan. Själv känner jag mig handfallen över detta. Så fortsätt gärna tråden med att fokusera på nysnigarna. Jag vill också lära mig mer. Vad har ni övriga för erfarenheter av detta?

zimzon
0
zimzon
0

Okej, ja jag håller med om att det är bättre att åka till vetten för många gånger. :) Men ofta är nysningar inte så farligt, så där fån man ju tänka efter lite vad man vill göra. Mina har aldrig blivit allvarligt sjuka av att nysa iaf. :)

Men

jag

zimzon
0
zimzon
0

Det blev visst hur många inlägg som helst. Förvånad

zimzon
0
zimzon
0

Blev fel ;)

zimzon
0
zimzon
0

Okej, ja jag håller med om att det är bättre att åka till vetten för många gånger. :) Men ofta är nysningar inte så farligt, så där får man ju tänka efter lite vad man vill göra. Mina har aldrig blivit allvarligt sjuka av att nysa iaf. :)

Men jag kom på en sak nu, angående rosslet. Rossel brukar ju oftast bero på Mycoplasma. Mycoplasma bär de flesta råttor på, men kan bryta ut när råttan har dåligt immunförsvar, som tex vid förkylning eller andra sjukdomar. Det kanske är det dina råttor har råkat ut för?

rattmamman
0

Ja, det är möjligt, kanske till och med troligt. Men det började med nysningar…

Eller nös de av någon annan anledning först? Det är det jag funderar på. Tycker att det verkar hänga ihop tyvärr. Men jag är idel öra!

KickiEk
0

de började nysa lite ibörjan när vi hade spån,så då skaffade vi hö och då blev det bättre och sen kommer det här och då tog vi ju bort det då,och hon nyser blod mycket

Rubicon
0

Det är inte blod… Råttors kroppsvätskor är rött.. alltså är snoret samt saliven rödpigmenterat.

KickiEk
0

aha…okej

KickiEk
0

Hon nyser fortfarande men ínte lika mycket tycker jag, intressant det inlägget om luftvägsinfektion. Ingen annan som upplevt det ?

Då känns det kanske befogat med ett vett besök eller?