Karantän...
Allmänna förfrågningar:
1. Hur länge ska en råtta sitta i karantän när man får den?
2. Är det viktigt att ta karantän tid med två råttor man ska sätta ihop som redan har suttigt själva i flera veckor vardera?
3. Hur ska man behandla en råtta som sitter i karantän?
Tacksam för alla svar, har frågat en som kallar sig "uppfödare" men begriper mig inte på svaren… men hoppas på att ni kan göra det mer begripligt för mig.

en råtta ska sitta 6 veckor i karantän
om de redan har suttit själva i 6 veckor så borde de gå bra att släppa ihop två nya råttor med varandra.
har man en råtta i karantän så ska man tänka på att inte ha råttan o de vanliga råttorna i samma rum, helst ska de inte vara i samma lägenhet. man byter kläder o tvättar händerna när man gosat med den nya råttan, och man byter kläder o tvättar händerna när man gosat med de gamla innan man tar i den nya. de är väl de stora grejorna antar jag
men jag anser att karantänen är viktigast om man har en råtta med osäker bakgrund eller en som varit på utställning, eller har en burkamrat som varit på utställning osv tidigare.
jag hade två råttor så jag hade karantän på en vecka bara innan jag satte ihop mina. visst, de var en chansning, men karantän är viktigare om man har 20 råttor då de blir dyrt om 20 råttor blir sjuka bla. men de är alltid bra att ha karantän utifall råttan bär på något!
Qui dormit, non peccat

Men hur blir det om man t ex köper en råttunge? Kommer den sitta ensam i 6 veckor?
#2 Bra fråga…
Hur gör man med bebisar som ska in i flocken då? båden när det gäller en och två…
Då brukar man få rådet att "offra" en av sina övriga råttor som får agera fadder åt minstingen, detta då det gäller främst en ensam unge som skall in i flocken. Är det två så har de ju sällskap av varandra.

1 Minsta karantäntid är två veckor. Om råttorna uppvisar några symptom under den tiden förlänger man den ytterligare fyra veckor.
Mycket beror på vart man köper råttan/orna, zoobutik har ju större riskfaktor än en seriös uppfödare. Men vill man vara säker så kör man 6 veckor rakt av.
3 Man "offrar" en vuxen hane eller hona som kan sitta med bebisen.
Dels för att bebisen behöver sällskap och dels för den vuxna honan/hanen blir en trygghet när det är dags att flytta in i den nya flocken. En tredje bra sak med en äldre råtta är att den kan fostra den lilla.

Okej, smart