Introduceringsfundering
Sitter här och funderar på hur det egentligen går för oss här hemma, ska försöka sammanfatta så mycket som möjligt.
Dag 1:
Mina grabbar Dex och Björn visar inget överdrivet stort intresse för Ture under den första timmen, men sedan börjar Björn att härja. Han burrar upp sig och ser ut som en igelkott, viftar på svansen och går i sidled vid Ture. Försöker vända Ture på rygg men möts av höga pip och protester. Blir inget ryggliggande för Tures del. Då och då när Björn "ger sig på" Ture så bara lägger sig Ture helt stilla och blundar. Särar sedan på grabbarna för natten.
Dag2:
Björn börjar mötet med att burra upp sig och förvöka vända Ture på rygg, samma visa som igår. Efter en stund lägger Björn av med uppburrandet och försöker istället åla sig in under Ture, för att komma åt och sniffa på genitalierna, verkar det som. Här någonstans verkar det som att det vänder. Vissa stunder ligger Björn och Ture alldeles stilla brevid varandra, för att nästa stund stå på bakbenen mot varandra. Nu är det istället Björn som står för dom ljudliga protesterna och är den som hamnar på rygg av dom två. Björn burrar inte längre upp sig. Ture fortsätter dock då och då att lägga sig blick stilla och blunda när Björn kommer fram.
Ture början även sedan att "jaga" Björn. Björn går liksom omkring med Ture hack i häl som liksom knuffar och puttar på Björn rumpa. Ibland vänder sig Björn om, båda ställer sig på bakbenen och Björn piper. Särade på dom sedan för natten.
Dag 3, idag:
Samma visa som under dage 2, Ture springer efter Björn, dom ställer sig på bakbenen och vevar, Björn piper.
Just nu ligger Ture halvt på rygg inne i den öppna transportburen och Björn ligger alldeles framför honom och chillar. Jag förstår ingenting.
Är dom kompisar? Kan dom sova tillsammans inatt?(Rengör buren först) Inget blodvite har uppstått under mötena, endast Björn som under första dagen ryckte en liten tus päls ur Ture. Jag har tidigare skrivit en tråd om min råtta Björn och hans "dominansproblem" som jag antog att han hade, den finner ni här.
Björn och min andra råtta Dex brottas och piper dagligen, men det antar jag är vanligt ungdomsbeteende och har därför inte sett det som något egentligt strörre problem. Både Dex och Björn är för övrigt som pipleksaker båda två så när dom piper tar jag dom inte riktigt på allvar.

hmm jadu, har aldrig introducerat en så pass gammal hane så jag vet inte om de är normalt.. men en råtta ska väl inte springa efter den andre? de har inte mina gjort iaf.. men de kanske blir så när de är så pass gamla vid introducering? de verkar som att ture har fått en mera dominant ledarroll, om han kan lägga över björn på rygg iaf.
brottas de dagligen o piper så tycker inte jag att de låter som nått vanligt ungdomsbeteende iaf.. låter snarare som att de gör upp vem som ska vara ledare! hur gamla är de?
Qui dormit, non peccat

#1, med springer efter menar jag mer att han följer Björn hack i häl i gångtempo liksom. Björn gjorde samma sak som liten bäbis på mina äldre råttor jag hade då.
Angående det dagliga brottandet så har de råttmänniskor jag pratat med sagt att det är en ungdomsgrej, mer som lek, men jag har definitivt gått i samma tankar som det du nu skriver här. Björn är ~8 månader, Dex ~5 månader.

#2 hmm ok jag trodde han jagade runt honom för att provocera.. jag skulle nog ha väntat med att sätta ihop dem i buren, när de slutar att följa efter varandra o ställa sig på bakbenen så hade jag provat. när de inte ens visar intresse för varandra så brukar de vara bra=) men jag är lite feg när de gäller mina råttor oxå=)
okii ja de kan vara en ungdomsgrej om dex börjar komma in i tonåren o har blivit kaxigare mot björn! ja trodde dex var yngre=) men de låter inte hälsosamt ändå om de gör det varje dag liksom.. min överdominante hane gjorde så med sin bror, så jag har dåliga erfarenheter.. men de behöver inte vara så naturligtvis=)
Qui dormit, non peccat

Det är ju lycket möjligt att han går efter för att provocera, han liksom knuffar Björn på baken och så när han följer efter.
Jag vet inte alls vart jag ska dra gränsen mellan lek, bus och bråk, och speciellt inte nu när jag inte riktigt fattar vem av dom som försöker bestämma.
Dex visar inget större intresse för Ture utan håller sig snarare borta från honom. När Ture närmar sig brukar Dex börja pipa lite svagt. Dessa två har inte hållt på och brottats utan Dex hamnade på rygg dag 1 och sedan har det varit fine.
Björn har jag som sagt länge misstänkt har "attitydproblem". Åh, om jag bara visste hur vi ska göra!

Jag skulle övervaka dem ett par dagar till.. men det går ju framåt med stormsteg..
dem skulle inte frivilligt lägga sig nära varandra om deminte accepterade den andra :) Att Dex piper kan ha att göra med allmän osäkerhet kring att rollerna slängs om lite. Och gör han det vanligtvis oxå är det inte så mycket att tänka på.
Du får däremot vara vaksam på Björn men jag tror det går över. Min gissning är att han var ledaren och så sakteliga ger upp rollen till Ture som förhoppningsvis axlar rollen som alfa och styr upp ynglingarna. Det är ju jobbiga åldrar alla befiner sig i så jag tycker du ska vara ToppenNöjd med att det går såhär pass bra
jag är lite trött och skriver säkert svamligt men hoppas det går att förstå iaf *fniss
Man ska vara försiktig med sina hanar, att introducera en vuxen hane med okänd bakgrund är rätt dumt. Det är ju bra om det fungerar. Ledaren i en flock är aldrig den som ställer till liv med nykomlingar, det är dom som är lägre i rang som har den uppgiften.
Dessutom hittades väl Ture ganska nyligen? Och du tar en enormt stor risk som tar in honom till dina djur utan karantän osv.

#6 Att introducera en vuxen hane är inte -rätt dumt, ibland måste man tänka på hur man uttrycker sig.
Och en "flock" på två fungerar inte som en normal flock. Och även i stora normala flockar försvarar ledaren sin roll om den utmanas. Du har väl bara haft hanar i drygt två år. Och hade bara två väldigt länge. Kan du tillräckligt om flockstruktur och beteende? Vad jag vet är dina äldsta hanar inte snälla mot bebisar. Att ta den lilla erfarenhet man har och applicera den på ett annat alternativ är missvisande. Alla vuxna hanar är inte disfunktionella. Att ditt inlägg är skrivet bara för att provocera är uppenbart. Så jag tänker inte ens bemöta det mer än så här.

#6 nja de håller jag inte med om. varför skulle de vara dumt? om en äldre råtthane fungerar i grupp, ska han inte då få komma in i en ny flock? dessutom så har hon bara två hanar sen innan, de fungerar inte riktigt på samma sätt som i en stor flock, men naturligtvis så vill den dominante av de två tidigare hävda sin plats som ledare.
Qui dormit, non peccat

#8 Tack du formulerade dig bättre 
Lancia, Hur går det idag??

ja få höra nu lancia, hur går det med sötnosen??
Qui dormit, non peccat

Idag har vi inte hunnit med alls mycket pga vet-besök osv. Återkommer! :)

Naaaw… 

perfekt=) de verkar trivas=)
Qui dormit, non peccat