Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2084 ggr
fannsan
0

Hjälp!!

Min råtta elsa håller på att föda ungar och det är blod i hela buren. Det var runt 12 timmar sen hon börgade blöda och jag är jette orolig tar det värkligen så lång tid för en råtta att föda eller är det något fel??

SweGizmo
0

Blod i hela buren?? hur menar du då?

12 timmar sen?:/ det låter ganska länge… jag tror du måste ta henne till en vetrinär.

Min blogg: SweGizmo.se

SweGizmo
0

putt

Hjälp henne! 12 timmar utan att någon unge kommit ut är väll alldeles för länge??

Nicciz
0

Hej

Har hon fött några ungar, eller kommer det bara blod? Är hon gammal?

Nicciz
0

Åh glömde fråga är hon kall och medtagen?

SweGizmo
0

putt…

fannsan
0

det är blod lite här och där och hons rygg käns jette tydligt. Hon är inte kall och hon är ett halvår fast hon äter närman ger henne mat det stod i boken att man skulle ge dem mjölk och bröd så jag har gett henne det

Nicciz
0

Det är ju bra att hon inte är kall :) har det kommit någon bebis?

fannsan
0

nej inte en…. vad kan det va för fel har hon förmånga ungar?? eller är det för att det är första gången hon får ungar??

SweGizmo
0

Jag tror tyvärr att du måste åka till en vetrinär:/ där kan dem ge en spruta så att värkarna sätts igång igen.

fannsan
0

men mamma är i sthlm och jag är ensam hemma och närmsta vetrinär är flera mil bort finns det inge annat jag kan göra som hjälper henne???

SweGizmo
0

Nej, jag tror inte det. Om värkarna slutat och hon inte kan få ut dem så kommer ungarna dö och även mamman kommer dö till slut av likförgiftning….

Ring till en vätrinär också fråga lite vet jag, dem kommer antagligen säga det samma.

fannsan
0

Gråter jag får ringa mamma och säga att hon ska skynda sig hem men jag vet inte om hon vill skjusa mig till en vetrinär kan du något numer till en vetrinär??Gråter

SweGizmo
0

Vart bor du?? du kan ifs ringa till djurvårdsupplysningen på blå stjärnan här i göteborg, även fast du inte bor i närheten.

jag kan försöka leta upp nummret.

fannsan
0

är det inte för riskabelt att flytta henne och om jag försöker lyfta henne så piper hon och biter migGråter

Nicciz
0

Får du klämma på hennes mage? Känns det som det finns bebisar kvar? Om det är det måste du till veterinären, för som swegizmo säger kan mamman dö annars.

SweGizmo
0

här är nummret.

031-65 35 35

fannsan
0

jag vill helre att Elsa ska överleva en ungarna mamma kommer om en kvart och hon sa att hon kan skjusa mig till vetrinären men hur får jag upp henne hon bara biter mig

fannsan
0

gör det ont på henne om jag lyfter henne??

Nicciz
0

Vet du när hon parades? Och hur många dagar sen det är? Jag tänkte om det är för tidigt och hon har ett missfall.

SweGizmo
0

Jag kan berätta en liknande händelse som hände med en bekant till mej.

Honan fick inte ut sina ungar, hon låg säkert lika många timmar, kommer inte ihåg, men iaf, dem kom inte ut, det var totalt stopp!

Till slut så fick dem åka till en vätrinär, tyvärr var detta blå stjärnan och självklart på en fredag eller lördag kväll, så kostnaden var inte att leka med… jag tror det var 20.000 kr för att snitta mamman och ta ut ungarna som ändå inte skulle klara sej.

Om man åker in i ett tidigt skede kan mammaråttan få en spruta som gör att värkarna kommer igång igen och om jag inte mins fel, bryter ner ungarna… allstå dem kommer inte att aklar sej, men just nu är mamman det viktigaste.

fannsan
0

det är exakt för 19 dagar sen och i boken står det att dom går dräktiga mellan 18 till 22 dagar

Nicciz
0

Det kan göra ont, om hon precis haft en jättejobbig förlossning som gått galet. Dessutom kan dem bli stressade av att det inte kommer några ungar. Och det kan påverka henne.

SweGizmo
0

för att ta upp henna kan du ta på dej hanskar och ta henne med en handuk, lägg henne med handuk och allt i en transportbur/låda som är varm!

låter lite brutalt kanske, men kan inte komma på något annat just nu.

zickan
0

veterinären skulle jag säga. 12 timmar är lång tid. Kanske har döda ungar eller död unge som stoppar för de andra att komma ut.
Risken är ju att honan dör med om de inte kommer ut snart :-/
jag skulle inte tveka efter 12 tim. Endast direkt till veterinären.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan
0

Hon kan ha en unge som ligger på tvären och blockerar, hade ett marsvin som hade unge på tvären.

Så snabbt in till veterinären eller Öppet djursjukhus.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

fannsan
0

jag har en till hona som parades samma dag borde inte hon föda också?? tänck om  det händer samma sak med henne?? kan det va ngt fel på hanen för att han är naken råtta med rödaögon??

SweGizmo
0

#26 får jag fråga varför du parade honorna?? du vet att en hona kan få upp till 20 ungar i en kull, du skulle med andra ord kunna stå där med 40 ungar. vad ska du göra av alla dem??

Jag tror du är för ung och oerfaren för att syssla med detta:/ är dina föräldrar med på detta?

hoppas jag inte låter för hård, men jag blir lite frustrerad:/

bobbs
0

#27 Tack för att någon äntligen påpekade!

Ush, "hobby parningar" kan ju gå såå fel. Hoppas att det går bra för denna stackar lilla råtta och ägare. Håller tummarna för att allt går så bra som det kan.

Mymlan
0

#26 Varför anv nakenråtta i avel de har ju en försämrat immunförsvar och har lättare att bli sjuka, sedan ska naken råttor alltid sitta med pälsade kompisar så dekan hålla värmen.

Håller även med #27 om du ej får dem sålda har du plats med 20 råttungar?

Anser ej heller bara för man tar en kull ungar så inser man efteråt det är svårt att sälja, jag dumpar dem på en zoo butik där de får en mkt osäker framtid hos.

SweGizmo
0

En nakenråtta ska inte spela någon roll på själva födseln så att säga, men sen finns ju risk att ungarna inte blir friska och då speciellt om honorna inte har några bra gener från sina föräldrar. hur gammla blev tex föräldrarna, fanns det några sjukdommar i släkten?? vet du om det fanns andra honor i släkten som haft prblem med att föda??

ja mycket spelar roll i en råttavel:/

fannsan
0

det var inte mitt fel att de blev gravida jag har 2 nakna han råttor och 2 släthåriga hon råttor jag lät min kompis vakta dem medans jag var i norge och hon rastade alla ihop och nu har hon fått en döfödd unge är det bra eller dåligt??

SweGizmo
0

att det kom ut en unge är bra, hoppas dem andra kan komma ut nu med så kanske du slipper att åka, men var berädd på det ändå. jag tror inte att du kan räkna med att ungarna kommer överleva.

okey, har du sagt till din kompis att du är besviken på vad hon har gjort, din hona kan faktisk dö pga detta:/

Nicciz
0

#31 Det är bra att det kommer ut något, då är det inte stopp längre. Men hon är troligtvis för utmattad för att få ur sig dem andra om det nu finns kvar. Så du måste iaf till veterinären.

Glimmersr8or
0

En hona ska föda mellan dag 21-24.

Att hon föder dag 19 är alltså en för tidig födsel och visar på att något är fel.

Det kan dröja innan nästa bebis kommer ut eftersom det egentligen inte är dags för förlossning.

Se till att hon får i sig mat och dryck,  ha t.ex. en låg skål med välling blandat med rått vispat ägg intill sig så hon får ork till att föda de andra som troligen är kvar.

Ring och rådfråga en veterinär vad ni ska göra.

wintermynta
0

Hur går det?
Det är tyvärr inte så mycket man kan göra när det går snett. Försök få henne att röra på sig det kan underlätta.

mizzive
0

Hur gick det???

fannsan
0

det kom bara en döfödd och inge annat hon är fortfarande fet men hon busar äter och vandrar om kring som vanligt nu

fannsan
0

det kommer väl att komma fler ungar för hon ser fortfarande ut som en balong??

fannsan
0

är det någon som vet vart man kan hitta en rymlig bur som är ganska så billig så att jag får plats med alla sen??

Volrath
0

Det finns en jättefin, billig bur på Hornbach, det kostar 995 och är rymlig och bra.

Här är en länk med två bilder på den:

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3def1fed-e55d-42aa-b6b2-0ad01b6ecaed&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

SweGizmo
0

du kommer behöver 2 stora burar! en för hanar och en för honor.. räkna med att du kan ha ganska många ungar kvar från varje hona.

kolla på blocket.se också, dem har en del burar och ibland har man turen att stöta på billiga och bra burar med massa utrymme:)

Glimmersr8or
0

Du ska nog inte räkna med att hon kommer få en massa bebisar som lever.

Möjligen kan hon föda några bebisar till, någon/några kanske överlever, någon/några kanske är dödfödda.

Risken att hon resorberar dem är nog ganska stor. Magens omfång kommer i så fall att minska om några dagar.

Du får ha noga koll på honan så att hon mår bra. Märker du att hon blir sjuk behöver hon antibiotika så hon inte får likförgiftning och dör.

[FrejaGna]
0

men herregud… Ska du verkligen tänka på vart du kan hitta den billigaste buren just nu, när din råtthona och eventuella råttungar är i fara för livet? Och är du och din familj beredda på att ha kanske 20 råtthonor och 20 råtthanar i varsin bur att ta hand om? (OM det nu skulle ha överlevt så pass många, men det skulle ju kunna hända, och det lät på dig som att du ville ha en bur för "alla" ungarna) Det skulle iaf inte jag vilja ha helt plötsligt… Det verkar inte direkt så seriöst, synd att det måste gå ut över den stackars råttan…

Men hoppas verkligen att allt går bra för hennes skull :(

Allamej
0

Far till veterinären om du inte redan har gjort det. Annars finns det risk att honan dör. Och låt aldrig din kompis passa dina råttor igen

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

Vad är problemet. ÅK TILL VETERINÄREN!
Tänk inte på att köpa burar. Se till så din hona få vård och undersökning så allt är bra. In genast så det inte blir något värre och du förlorar allt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

emmeb
0

Kom ihåg att det är lag på att ta dåliga djur till veterinären. Drar ni er för att åka dit och honan får gå och bli sämre, och sämre brukar det dessutom resultera i att råttans vård blir dyrare då råttans åkomma kan kräva mer intensiv vård ju längre den får gå. Ett telefonsamtal till en veterinär är dessutom nästan helt gratis. RING för att i alla fall få rådgivning.

Är det så att råttan är FÖR sjuk och dålig så kan man alltid avliva som en utväg. 300 kr någonstans brukar priset på en avlivning ligga och det är inte mycket för att, om pengar till vård inte finns, låta råttan få sluta lida.

Mymlan
0

Ja finns det ej pengar till veterinärvård så finns det INTE pengar till burar heller.

CamillaS
0

hur har det gått?

fannsan
0

HON HAR FÅTT SINA UNGAR tror jag det piper som jag vet inte va från boet (huset) men jag vågar inte riktigt kolla just nu hon fick de i natt tror jag och jag vill inte störa direkt då.

RatLover
0

Du måste kolla så hon inte har kvar några ungar i magen, och plocka bort om det ligger några döda ungar. Om hon har kvar nån död unge i magen är det inte säkert hon orkar trycka ut den/dom, och då kan hon få likförgiftning.

RatLover
0

- Dubbepostl -

fannsan
0

Jag försökte kolla nu men huset har någrahål här och där och de har propat fullt med tyger och allt de kan ha hittat i buren och sen så attakerar de mig om jag sträker ner handen till de. jag ska försöka igen om ett litet tag

Tezzlan
0

Har du båda honorna i samma bur? Kan det inte vara så att den honan som inte fått komplikationer har fött och den andra fortfarande inte har fått sina? Var inte rädd att kolla. Du måste ju göra det för råttans skull. Sätt på dej ett reälla par handskar och plocka upp henne och känn igen magen och se hur ungarna mår!

fannsan
0

jag har kollat nu jag tror det är runt 10st och ingen döfödd men guu va små de är och så söta

idaleck
0

Vad sa veterinären då?

fannsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi har inte vart hos en veterinär hon är frisk som en nötkärna hon går runt i buren men ligger också oftast hos ungarnaSkrattande

fixade en liten bild på rått mamman

idaleck
0

Vad är det i matskålen?

SweGizmo
0

nu när bebbarna är ute så är det dags att ge massa näringsrik mat till mamman så hon orkar dia alla.

zrcoowl
0

Har hon sår under örat eller är det bara jag som ser konstigt?

Glimmersr8or
0

Skönt att höra att mamman nu mår bra. Hon behöver massor med mat, hon ser väldigt smal ut på bilden för att vara nyförlöst.  Se till att det finns färsk mat i buren hela tiden.

Om det är tyg som kan tråda sig i boet, byt ut det i såna fall till hushållspapper eller tidningspapper, annars kan bebisarna skada sig.

Köp en ny bur till din andra hona och hennes ev. blivande bebisar så fort du kan.

Är den andra honan fortfarande stor och väntar bebisar?

fannsan
0

ja den där bilden är väldigt gammal jag köpte henne från en zooaffär. hon var så mager att man såg revbena och så hade hon typ loppor men det behandlade jag andra dagen och nu är hon tjokare de fodret jag ger de är

vanligt trofoder (tillgång hela tiden) 

sen får de något gott morgon och kväll det brukar va lite olika te.x kokt ägg, bröd, majs, falukorv, vanligt råttgodis, ost, gurka och massa annat jag tar gärna imot andra förslag vad man kan ge demGlad

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bullerbytjejen
0

dom måste ha mycket mer mat, ordentlig mat, kött potatis grönsaker, välling är bra, varje dag, typ välling på morgonen ordeltlig mat på dagen och sen på kvällen..kyckling, fisk pasta potatis ris, ägg

Bullerbytjejen
0

dom kan i stort sätt äta preis vad vi själva äter så länge det inte är kryddat, så ge dom rester av frukost, lunch, middag, kvällsmat typ..bara att blanda ihop och pytsa in :)

fannsan
0

#63 potatis och pasta ger jag de också och kött: falukorv, prickigkorv och sen gör jag havregryns gröt och välling kan jag sno lite från lillebrorsan och så hårdbröd ligger alltid i buren

fannsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild på kompisen och honOskyldig

Bullerbytjejen
0

ge dom kyckling, fisk, ägg, broccoli, utöver det du ger idag.

Mymlan
0

Hyvla *med osthyvel* går bra med kniv oxå.. Lite osaltat smör OBS smör inte margariin.

Risgrynsgröt, blodpudding, leverpastej, barnmat på burk för 2 benta bebisar, välling, äggskal *de får i sig kalk där*. Frukt, grönsaker, avocado *akta så ej få med skal o bit av kärnan dessa innehåller blåsyra ej bra*, rå lax där har du omega 3 o omega 6, hela räkor med skal där har du selen.

Ge mat ofta det gör jag med kadabra o hennes småttingar..

Rå nötfärs, rå kyckling, rå kalv/gris/lamm hjärta. Bönor som är förvällda och kokta..

Nötter osaltade ej rostade..

Glimmersr8or
0

Jag skulle aldrig våga ge mina rått kött.

Så mycket bakterier i omlopp, som bäddat för matförgiftning.

Det bästa är att koka köttet.

Hantering av rått kött, fisk och kyckling

Mymlan
0

#69 Mina har fått rått och ingen har blivit sjuk, dött..

Råttor har en helt annan bakterieflora än vad vi har.

Skulle vilja se den råtta ute i naturen som står kokar sin mat innan de kan äta den.

Glimmersr8or
0

Vilda råttor har andra bakterier än våra tamråttor, och mina tamråttor bor inte ute i naturen ;) :)

Bullerbytjejen
0

Hahahaha, men har man aldrig gett sin råtta rått kött så är dom kanske inte heller vana vid den floran eller? jag vet inte, men jag har inte gett mina rått kött vad jag vet, har alltid tillagat den, men kan hunden äta rått så kan nog råttorna äta det också..Men man kanske inte ska köpa nötfärs på ICA Tungan ute

Mymlan
0

Jag till o med ger mina katter + hunden rå grishjärta alt lammhjärta, rå nötfärs. Även mössen får utav min gegga jag ger råttorna rått..

mizzive
0

Hur gick det? Bilder på ungarna?

Tusss
0

vill inte låta elak här men.. det låter misstänkt likt ett troll detta :/

Denna kommentar har tagits bort.
KickanW
0

Man ska inte anta något som har med troll att göra, bättre att vara seriös och ge riktiga råd om man är osäker.

Enda gången man kan aklaga folk eller "leka med" är om man är 110% säker på att någon är ett troll.

Love-
0

jag undrar också när vi får se bilder på dem vore kul och se

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

idisen95
0

ja bilder vill vi ha så marsipangrisarna

fannsan
0

jag har gjort en ny tråd som heter sötnosarna där finns bilder på alla

twiggy123
0

mymlan har du alltid råd att vaccinera och ta alla dina cirka 30djur till veterinären.man ska inte kasta sten i glashus.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.