Orolig
Jag är lite orolig för en av mina råttor. Det är ju ingenting sådär jätte allvarligt tror jag för då skulle jag ha åkt till veterinären.
Mina råttor har varit hos en råttvakt i 1 ½ månad. När jag lämnade dom var dom lite förkylda, bra i hullet enligt mej dock kanske lite tjocka
(Inget jag anser utan det är väl mer vad folk säger.) När jag fick tillbaka dom hade dom magrat mycket. På min ena råtta känner jag varenda revben och kota, och så var det inte innan. Då kände jag nån kota längst bak på ryggen/rumpan, inget mer. Han har fortfarande kvar en liten mage. Men annars är han jätte mager! Om jag jämnför med innan. Min andra råtta har också magrat, fast inte alls lika mycket. Jag pratade med råttvakten och hon ger ungefär samma sorts mat som jag och samma mängd. Alltid tillgång till Torrfoder och sen färskmat varje dag.
Hanen som magrat sådär mycket andas jätte ansträngt. Han sitter ner och hela hans kropp rör sej överdrivet mycket för varje andetag, som att han tar djupa andetag varje gång. Han verkar vara uttorkad också för när jag "drar" i skinnet så glider det inte tillbaka sådär som det brukar göra.
I övrigt mår dom bra, dom älskade att få komma tillbaka till sin egna bur, sprang direkt till matskålen och gick sen och la sej på sin favorit plats för att sova nån timma. Senare var dom jätte ivriga att få komma ut & gosa med mej.
Hon som haft dom säger att dom ätit som dom ska. Kan dom ha magrat pga stressen att komma till ett helt nytt hem, nya dofter, ny människa? Det ska tydligen ha bott honor i rummet brevid. Kan dom ha magrat pga det? Dock tror jag inte det för dom har bott i samma rum som honor förut och då gick dom inte ner någonting. Jag är orolig att dom kan ha magrat pga något allvarligt. Därför undrar jag nu om det är normalt att det blir såhär när råttor kommer till ett nytt hem med ny bur och allt det där? Och vad ska jag tänka på nu i matväg för att dom ska lägga på sej igen i en bra takt?
Jag har låtit folk som träffat dom innan titta på dom så att det inte bara är något jag inbillar mej och dom blir också oroliga med tanke på hur mycket dom magrat på den här korta tiden. Dom komenterade också deras över tänder, att dom blivit längre, vilket jag la märke till redan i bilen men sen släppte tankarna på. Trodde liksom jag hade blivit lite nojjig nu när jag lämnat bort dom så länge.

det borde väl inte vara några problem att lämna bort råttorna, även om de var ganska länge.. då skulle de vara omöjligt att omplacera liksom=)
men de är möjligt att de saknat dig, men de låter konstigt om hon som passat dem inte har sett att de magrat och att den ena har vätskebrist.. har tänderna blivit långa så har de ju inte slipat dem, verkar konstigt att de bara skulle ha slutat helt plötsligt om de skött sina tänder innan!
vet inte om honorna har något med saken att göra, de kanske har varit stressande på hanarna, men på 1½ månad så borde de ju ha vant sig tycker jag.. o har de stått med honor utan problem innan så bör de ju inte vara honorna nu heller.
jag hade gett mycket fet mat, fisk och kött o grönsaker, gärna med en klick osaltat smör i eller olivolja=) för den som verkar ha vätskebrist så hade jag nog lagt in tex gurka åt honom.
Qui dormit, non peccat

Jag är ju inte säker på att det är vätskebrist. Men det verkar ju som det eftersom att skinnet inte glider tillbaka som det ska. Dock hade dom inte fått vatten på ca 2 timmar när jag hämtade dom. Fast jag vet ju inte om dom blir så uttorkade på bara 2 timmar. Därför börjar jag oroa mej för att det kanske är något allvarligare med dom.
Jag antydde lite att dom magrat till henne, hon svarade (som jag skrev ovan) att dom ätit som dom ska och berättade sen vad hon gett dom för mat och så. allt verkar ju stämma där iallafall. Möjligt att hon inte sett att dom magrat eftersom att hon har träffat dom varje dag. Men jag som varit utan dom i 1 ½ månad ser ju förändringen direkt.
Okej! Tack för tipsen :)

råttan kan ha en infektion i kroppen som höjer kroppsvärmen, är han varm? de borde inte bli uttorkade på 2 timmar om de inte har feber eller om de är jättevarmt. om han ligger och andas ansträngt så skulle jag tippa på att något kanske har satt sig på lungorna? en sjukdom alltså.. men prova att ha en skål med vatten eller liknande så ser du ju om han går till den o är törstig, annars så peka i han gurka o melon eller liknande.. enda jag kommer på just nu! är han kall så ta en värmelampa eller varmvattensflaska åt honom så piggnar han nog på sig=)
Qui dormit, non peccat

Och min ena hane hade massor av sår över hela kroppen också. Efter min andra råtta enligt vakten. Han är dubbelrex så han har ju lättare för att bli riven och så. men under det året jag har haft dom så har min dubbelrex fått ca 3 rivsår totalt, varav 2 av dom kommer ifrån min väns råtta under samma rått träff. Och nu på 1 ½ månad så har han lyckats få jätte många. Enligt henne har dom inte bråkat något, fast legat på varandra (vilket dom typ alltid gör när dom sover). Är det möjligt att dom har börjat bråka med varandra när hon kanske inte ser? Att det kanske också har med förändringen att göra?
Jag känner att jag behöver kolla med andra råttfolk för att lugna mej själv. Jag vill ju bara att dom ska må så bra som möjligt. Och jag har hört om andra fall där folk har fått tillbaka sina råttor efter ett tag och då helt plötsligt kommer inte råttorna överens med varandra längre. Och det vore en katastrof om det hände mej. För som det ser ut just nu kan jag inte skaffa fler råttor om jag skulle behöva sära på dom här 2. (Nu gick jag ju händelserna i förväg, men jag har ändå tänkt på hur jag ska lösa situationen isåfall). kanske är det så att han bara har blivit lite extra riven nu utan att det behöver betyda att dom har bråkat. Och det är ju det bästa isåfall.

#3 han är varm. Men inte mer varm än vanligt. Jag har alltid upplevt det så att min dubbelrex är varmare än min släta, men det är ju för att man kommer i kontakt med huden på ett annat sätt när dom är utan päls. Han har druckit vatten. Han har ju varit förkyld, det kan ju vara det som gör att han andas såhär ansträngt nu?

råttor brukar inte börja bråka bara sådär helt plötsligt, men hur gamla är de? det kan ju bli lite mera bråk när de kommer i tonåren, men har de en gång gjort upp om platsen som ledare så brukar de inte bråka nå mer..
jag blir lite fundersam på vem de har varit hos, tror du hanarna har träffat eller bott med nån annan tillfällig råtta? då kan de ju ha blivit slagsmål.. har då aldrig haft några problem när mina har fått bytt bur o bott hos mina bröder osv de har aldrig blivit bråk fast jag inte har varit där. men om de inte bråkar nånting alls nu när de är hemma hos dig igen så borde de ju inte ha bråkat innan heller..
bästa vore ju en temp-mätare men de kan vara lurigt på råttor=) ja jag tänkte oxå på om förkylnngen satt sig på lungorna i form av någon sjukdom elelr kanske som en bakterie. han måste vara rejält utmattad iaf om han låter sådär, visa djur är ju mer stresskänsliga än andra.
Qui dormit, non peccat
Den magra råttan som andas ansträngt och med buken (bukandas) är sjuk, och behöver sannolikt antibiotika för att tillfriskna. Så beställ tid snarast hos veterinären.
Råttor som inte är vana vid andra könet kan faktiskt magra, men den avmagring som du verkar uppleva på dina råttor låter som att det beror på sjukdom och/eller matbrist. Det kan vara både ock.
Att tänderna har växt onormalt mycket låter också oroväckande.
De kan mycket väl ha bråkat med varandra pga flytten till nytt ställe, nya dofter mm. Förhoppningsvis slutar de med bråken nu när de har kommit hem igen till sin gamla trygga hemmiljö.

#6 Nej, jag tror inte att dom har bott med någon annan. Jag hoppas iallafall att dom inte har gjort det eftersom att vakten inte meddelat mej om det. Hon sa att såren kom ifrån min andra råtta så. Båda är lite över året.
Jag vill inte riktigt säga vem som passat dom, den personen får själv bestämma om den vill uppge sitt namn eller inte.

#7 Mina råttor är vana med andra honor sen innan. Dom har bott veckor i samma rum som honor och då har det aldrig varit några problem.
Jag ringde veterinären tidigare idag. Hon sa att jag skulle vänta några dagar med att komma in. Eftersom att dom nyss kommit hem och att det kan bero på flytten. Att han kanske är stressad för att ha varit borta. Hon trodde att han kanske skulle bli bättre om han fick vara hemma och ta det lugnt några dagar. men att jag definitivt ska ringa igen om det fortsätter en längre tid.
jag skrev aldrig att dom har bråkat utan att jag oroade mej för det. Enligt vakten har han fått rivsåren när dom legat på varandra. Dock blev jag tveksam över det eftersom att det aldrig hänt förut, att han fått rivsår av det alltså. Men det hade också varit min första gissning om jag var henne.
#9 En råtta som bukandas är inte frisk.
En råtta börjar inte bukandas för att den är stressad, utan för att den är sjuk. Dessutom har den magrat ganska mycket enligt dig, vilket också tyder på att den är sjuk.
Det kan dessvärre gå riktigt illa om råttan inte behandlas i tid.