Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3030 ggr
Chippers
0

Larver m.m

Hej hej
Upptäckte idag att det finns små mini-larver som är gul-brunaktiga i fodret samt små svarta äckliga "saker"! Jag gör det själv, och har haft det ett par månader, har bara lagt på locket oftast då det räckt. Men hur kan de komma in?? Ska jag stänga helt så att det verkligen inte kommer in luft? Fick död på en del men det finns kvar, kan råttorna äta fodret ändå, eller är det bara att slänga? Det är ju inte gammalt eller så, vad jag vet.. köpte massa från början och har fyllt på när det "gamla" börjar ta slut.

idaleck
0

Usch vad äckligt :S Ingen aning om hur de tagit sig dit, det kan inte bero på någon ingrediens du har i fodret?

Jag vet inte om det är farligt att fortsätta ge av maten, men jag hade definitivt slängt den. Om inte annat så för att jag tycker larver är äckliga och vill inte ha sånna inomhus öht. Skrikandes

Chippers
0

Ja, blev verkligen förvånad måste jag säga!

Ingen aning, men det jag har är ju bara:

Rispuffar
Vetegroddar
Musli
Havregryn
Bovete
Havrekross
Vetekross
Kornkross
Lite gnagarblandning
Sesamfrö

Tycker det verkar skumt, kan det vara som jag misstänker att det är för att jag inte stängt foderlådan ordentligt??

Jo, iofs! Men iih, känns så dumt, upptäkte det idag EFTER jag lagt i ny fräsch mat som jag köpte idag, som torkade morötter, valsade ärtor, solrosfrön osv … =( Slänger jag maten får dom ju bara färskfoder på några dagar.. men men, kanske inte är så bra för dom ändå…

silverorm
0

Sanera för guds skull!! Vi har haft samma problem, baggarna kan flyga och tar sig till ditt egna skafferi. Till alla mjölprodukter, men även vår hunds levergodis var gott tydligen…Rynkar på näsan Du kan ta död på dem genom att stoppa in torrfodret i frysen, då dör äggen o larverna.

Chippers
0

#3 Oj, shit…. okej, ska göra det direkt! Tack för tipset.

AnneN
0

Huvva såna där hittar jag ibland i hundgodiset då jag köpt leversnittar på lösvikt… Jag kastar det alltid! Huvva jag gillar inte småkryp! *ryser*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

skruttfia
0

Köper du något av fodret i lösvikt? För isåfall kan du vara rätt säker på att du känner till smittkällan… Butiker, och då speciellt icke livsmedelsbutiker utan andra som djuraffärer exempelvis, har itne alltid så stor hygienkontroll. Risken är stor att fodret stått utan skydd eller itne kontrollerats tillräckligt. Hade fullt med kryp i nyinköpt torrofder från butik som hade öppna lådor där man fick plocka…

[kalelo]
0

Ha inte så mycket mat uppe åt gången, även om det är Torrfoder! Lägg resten i frysen!

När jag hade undulater hade jag krypproblem, så då blev jag tipsad om att frysa all mat… och det fungerar alldeles utmärkt och maten håller sig fräch längre dessutom. Jag tog upp mat för 1-1 1/2vecka i taget och det fungerade alldeles utmärkt även på sommaren då det är högsesong för kryp mm. i maten.

Om där var larver i så skulle jag ha släng alltihopa, skulle där bara ha varit de små svarta krypen så hade jag bara fryst det så att de dör, och sedan sett det som extra protein för råttorna med döda kryp i maten [precis som jag gjorde med undulaterna när jag hade dem].

Nicciz
0

Det är med största sannolikhet mott larver du fått. Dem blir som små flugor/fjärilar sen och förökar sig i faslig takt :S Hemska att bli av med.. man brukar se om dem tagit sig in i varor/foder för det blir som ett tunt spindelnät. Eller så hittar man bara dem äckliga larverna

Jag fryser oxå maten.. Tur att det snart är vinter. Då kan man ha fodret på balkongen.

Mymlan
0

På hamster.ifokus.se finns det en artikel skriven ang Mott, kvarnmott..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Chippers
0

Tack för tipset Mymlan, läste artikeln. Motten ser inte ut som de larver jag har i mitt foder. Det finns inga såna där flygande saker, utan larverna är ljusa. Dom svarta sakerna ser mer ut som små miniflugor, mer skalbagg lika.. fast väldigt små då.. som bananflugor också, fast lite "tjockare" och mer svarta… har iaf fryst allt foder.

zickan
0

kan komma ifrån zoo affärer. kan varit något som lagt ägg i lösfodret. kläkts och krupit in i eran påse.
gammalt foder brukar få ohyra. Samt om det har slarvats på packitering/tillverkgningen med råvarorna eller något. Väldigt vanligt.

Fryser du det så dödar du alla smådjur. Behåll maten i frysen tills det är slut så du inte får över allt. borde inte vara någon fara att ge djuren.
Låter som vanliga foderbaggar som kommer när maten börjar bli gammal.
Kanske någon som märkt om din påse :-/
Min kompis som jobbar på zoo gav sin hund foder som innehöll lite baggar. han åt runt baggarna. Lite illa men dom baggarna var inget farligt. spred sig inte.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Engagera
0

Det lär ju inte vara farligt i alla fall. De äckliga små sakerna lever ju bara på fodret så det är nog det enda de smakar ;)

silverorm
0

#12 De små äckliga sakerna äter inte bara råttmat utan går på din mat med!! Lägger ägg i mjöl produkter där larverna kan kläckas o käka gott! Mums!GladFlört (kan säga att vi har fått sanera hela vårt skafferi o kasta allt som innehöll mjöl.)

Chippers
0

#13 Du menar att de kan gå från mitt rum till köket upp till hyllor osv?! :O Nu har jag iofs fryst fodret, men ändå.. vet ju inte hur länge krypen funnits där -.-'

Engagera
0

#13 haha :P mmm jag vet. Jobbar på bageri så man vet om allt sånt >.< & de är ju inte så fräsht.

Men innehåller nog liten mängd proteiner… haha! ^^'

#14 Jag skulle i alla fall leta igenom skafferiet direkt och försäkra mig om att de inte "flyttat in" någon annan stans ;)

silverorm
0

#15 Jaha…där försvann ju mitt sug på att gå till ett bageri o fika!FörvånadSkrattande

(proteinrika bullar o bakelser…)Tungan ute mumma!Flört

Engagera
0

#16 äsch ta det lugnt. små bageri är inge prob. med. Tänk dig stora bageri! Många maskiner o shit… ;) har själv städat bort larver!
Haha aaah >.<