Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 922 ggr
Sach
0

Mentor sökes

Hej,

Har planer på att börja med uppfödning. Har ännu bara två hanar, så det dröjer länge innan det bli ngn uppfödning. Men vill lära mig så mycket jag kan redan innan.

Tillexempel.

Vad ska jag tänka på när jag skaffar honor?

Hur ska parning ske? osv.

Undrar om det finns ngn uppfödare som vill bli mentor till mig. Jag är seriös och vill satsa på det här. Vill föda fram sunda bra råttor. För att kunna göra det måste man veta en massa.

Så jag snokar runt på nätet och här och läser vidare om uppfödning och hoppas ngn vill bli mentor som sagt.

hus-musen
0

hittar du ingen mentor så finns det mycket fakta här på rif=)

men vart ligger karlskrona då? de är nog bra om du har en mentor i närheten så du kan hälsa på o se hur den uppfödaren gör med småbäbisar o råttfödslar=)då kan mentorn lättare hjälpa dig bedöma ditt avelsmaterial oxå=)

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Bra början :-). Lycka till att hitta någon.
Men det går även att läsa på allt själv. Finns massor med bra artiklar som det står väldigt ingående i hur man ska tänka, fundera på och genetik.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sach
0

läser som attan överallt.

tyckte bara det kunde vara vettigt att kunna fråga o disskutera avel, tankar och funderingar med ngn. Jag vill vara påläst, redo och veta vad jag gör, innan jag gör det.

hus-musen
0

#3 annars om de är något du undrar över så kan du ju göra en tråd o fråga=)

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Jag är ju inte uppfödare själv men jag ska starta en musuppfödning i liten skala så småningom så jag är precis i samma sits som du. Har  införskaffat mig en hane på tillväxt och börjar lite smått därifrån! :)

Först och främst skulle det vara skitskoj om du ville berätta lite mer om vad du funderar på att avla på. Är det främst temperament och hälsa eller tänker du dig även något standardmässigt?

Man brukar ju säga att hälsa, temperament och typ är bra att börja med. Mina mål som musuppfödare är att avla fram möss som är:

1. Trygga och framåt (väldigt mycket fokus på det!)
2. Kontaktsökande 
3. Lugna i handen med tassdarr(det är en trivseltecken).
4. Friska!
5. Problemfria i introduktioner

Och hanar ska kunna leva fredligt ihop hela livet.

Jag kommer att ge tusan i färger och teckningar. Däremot vill jag gärna förstå hur det fungerar. Här har du en bra länk om råttgenetik:
Råttgenetik

Typ kan vara bra att ha lite kunskap om. Typen kan säga rätt mycket om råttans välmående. Däremot finns det ju självklart mänskliga uppfattningar om hur en råtta ska se ut som inte enbart har hälsomässig grund. Men det är något jag ska fördjupa mig mer i så det tipsar jag dig om att undersöka djupare!

Val av avelshona är svårt, tycker jag. Det gäller ju att matcha rätt. Tror du först och främst måste fundera ut som sagt vad du vill ha.

Sen om du hittar en intressant hona så kan du ju alltid försöka bolla med någon på forumet om vad de tycker om parningen. Så tänker i alla fall jag göra!

Försök att vara med på träffar och utställnignar så mycket som möjligt, kläm och känn på råttor och fråga om typ osv. Du kanske t.ex kan lägga ut bilder på de tilltänkta avelshanarna så kan du få en liten typbedömning? På det sättet kan du få en inblick i vad du ska leta efter för att kompensera. (Men det är sekundärt)

Temperamentet och hälsan är ju det viktiga, förstås. En mjuk och snäll hane som kanske är lite feg behöver kanske en lite mer framåt hona. En hane som är bra på alla sätt men lite tuff mot burkamrater behöver en riktigt flocksnäll hona(eller så kanske du avskriver honom). Det finns ju även parametrar som hälsa och stresstålighet att ta hänsyn till. Det finns inte så många perfekta råttor här i världen. Det är ju därför man kompletterar för att få fram en! Och det är varje uppfödares egna uppfattning om vilken parning man vill göra. Huvudsaken är att man är medveten om vad man gör.

Utsätt råttorna för många situationer så att du lär dig hur de reagerar. Det kan vara smart att låta dem genomgå minst en introduktion.

Långt svar av Terato som vanligt.. Önskar att jag hade en massa länkar till dig men det har jag inte! Återkommer om jag hittar några! :) Sen är det också så att man lär sig på vägen. Ingen uppfödare är fullärd innan de börjar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Ingen uppfödare är fullärd innan de börjar… eller när dem slutar Flört

tack Terato för ett toppeninlägg!!! Och Sach heder till dig som anstränger dig så Skrattande

Razzo
0

Råttfabriken har också bra grundläggande information om du inte hittat till den redan. :)

Sach
0

tack så mkt för alla svar.  särskillt tack till Terato.

#4. Ang att starta tråd och ställa frågor så har jag sett när andra gjort det här på forumet så svarar folk med, att om man vill avla ska man kunna sånt innan och sök på forumet här finns alla svar osv. Så jag känner mig inte direkt inspirerad till att ställa frågor hur som på forumet.  Ett exempel var en som frågade om hur gamla råttorna ska vara innan man börjar avla. Svar på detta var, detta ska du redan kunna innan du börjar avla. Vad är det för svar. Ställer man en fråga är det väl för att lära sig. Men det verkar inte riktigt så alltid. Så jag försöker hitta befintliga trådar, och andra faktaställen. Så jag är tacksam för alla tips jag får.

Lite tankar om varför jag vill avla.

Jag vill få fram sunda, goa råttor, som går att handskas med. Hälsa och mentalitet går före färger och teckningar. Vad ska vi med råttor som har "häftiga" färger och teckningar om vi ändå inte kan handskas med dem. Jag vill ha lugna stabila råttor. De ska vara framåt, orädda och kontaktsökande.

Lite om pojkarna.

Mina pojkar som jag har nu känner jag mig rätt trygg med för framtiden. De är fortfarande alldeles för unga för att ta beslut om de är lämpliga för avel. Det är födda i juli.

Fritz är en go och nyfiken kille. Han är inte rädd för nåt. Inte ens dammsugaren. =) Han gosar gärna och det bästa han vet är att bli kliad bakom örat. Han är redan en stor kille. Kommer bra överens med sin bror viggo och gillar hunden vi har. Han kommer gärna upp i knät när han får chansen.

Viggo är lite blygare, det tar liksom en stund innan han fattar att saker inte är farliga. Antingen är han blyg eller bara lite trög. Han är lite större än Fritz och älskar mat. Han är en rex, så han vill jag i så fall para med en orexad. Även han gosar gärna. Fast helst äter han. =) Även han går bra ihop med sin bror, det kivades lite ett tag, men nu verkar de ha kommit överens vem som bestämmer. Han tycker det är himla roligt och dra hunden i pälsen.

Om pojkarna fortsätter att utvecklas positivt tror jag på dem båda som avelshanar. Fast om jag märker minsta negativa tendenser i mentalitet eller hälsotillstånd så kommer jag att avstå från att använda dem. Då får det vara sällskapsråttor här hemma och jag får börja se mig om efter andra pojkar att ha i avel.

Razzo
0

Vad har de för bakgrund? På hanar och helst på okända hanar tycker jag att man bör vänta tills de är ungefär 1½ år i alla fall. Men det hindrar såklart inte att man funderar och söker information under tiden.

När det gäller hanar bör du (enligt mig) testa att introducera nya hanar i flocken. En del hanar kan utveckla dominansproblem vid 7-8 månader och det är såklart inget man vill avla på. Därför är det också värdefullt att se hur de reagerar med nya hanar i flocken och vid okända situationer.

Sach
0

Varför jag är igång alla redan o söker information är för att jag vill kunna så mkt som möjligt långt innan det är dags. Lite onödigt och vänta med kunskapen tills de är gamla nog.

Ang att introducera andra hanar lät ju väldigt självklart när du sa det. Skulle tänkt på det innan. Planen är ju att inte bara ha dessa pojkarna utan skaffa fler råttor allt eftersom. Så jag hade ju blivit "tvungen" att introducera för eller senare. Men ärligt talat hade jag inte tänkt att man kan testa om de har dominansproblem på det sättet.

Man känner sig lite dum bland alla råttkunniga här. Men det är ju därför jag håller till här för att lära mig.

Sach
0

Varför jag är igång alla redan o söker information är för att jag vill kunna så mkt som möjligt långt innan det är dags. Lite onödigt och vänta med kunskapen tills de är gamla nog.

Ang att introducera andra hanar lät ju väldigt självklart när du sa det. Skulle tänkt på det innan. Planen är ju att inte bara ha dessa pojkarna utan skaffa fler råttor allt eftersom. Så jag hade ju blivit "tvungen" att introducera för eller senare. Men ärligt talat hade jag inte tänkt att man kan testa om de har dominansproblem på det sättet.

Man känner sig lite dum bland alla råttkunniga här. Men det är ju därför jag håller till här för att lära mig.

Nicciz
0

#11 Det är bara att fråga, jag är glad att det finns människor som faktiskt tar sig tid och svarar.. och inte skriver sarkastiska svar. Det är ju det som är meningen med ett forum.

Vad gäller mig själv är jag alldeles för disträ idag och skulle inte komma med något vettigt därför jag bara flyter med Tyst Men ställ alla frågor du kommer på. Jag uppskattar iaf dem trådarna Skrattande

Sach
0

en dum fråga till.

Pojkar ska vara mkt äldre än flickor. Förutom att flickornas bäcken "låser sig" har det även med mognad att göra? Är det så att råttpojkar är som människopojkar att mognar senare än flickor? =) den här frågan dök upp i min genusdel av hjärnan.

men vad ska jag speciellt tänka på när jag sedan skaffar flickor. Först tänker jag skaffa fler pojkar. Dels för att ha ett större avelsunderlag, men även nu då har jag ju lärt mig att man genom introduktion kan se om de är dominanta.

Kom förresten på at tngn frågade om vad karlskrona ligger. Det ligger i sydöstra Blekinge, så uppfödare i Blekinge, Kalmar, Kronoberg eller östra skåne bor relativt nära mig.

Ladyinred
0

Finns en uppfödare på zoonen som kallar sig bellona (har sällan/aldrig? sett henne här) som bor i karlskrona. kan ju kollas upp :)

Razzo
0

Bellona finns främst på Råttforum och verkar vara en vettig uppfödare (jag har dock ingen egen erfarenhet av henne så jag kan ha fel). Hemsida har hon i alla fall: http://www.bellonas-ratz.tk/