Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1593 ggr
Maliceangel
0

Toalätt VS Aspflis

Vad luktar minst, Toa-lätt eller aspflis? Jag tycker toalätt luktar direkt när man öppnar påsen. Aspflis har jag däremot aldrig haft, men funderar på att testa. Och vilket av alternativen luktar minst i längden?

KickanW
0

Toa-lätt luktar mycket mer. Själva toa-lätten luktar mer och så drar den snabbare till sig kisslukt.

Enda nackdelarna med aspflis är att det är svårt att få tag på samt att det sprätter rätt lätt.

hus-musen
0

jag tycker att toa-lätt är bra om påsen får stå och vädra ur sig innan man använder det.

men vad som luktar minst är nog gansak individuellt! jag byter i buren en gång i veckan med toa-lätt. asp-flis har jag bara luktat på, de luktar trä i början o luktar sen mögelaktigt efter ett tag.

problemet med aspflis är att de är dyrt, svårt att få tag på ochinte särskilt miljövänligt egentligen.

toa-lätt är billigare, lättare att få tag på,luktar inte så farligt, o de är ett miljövänligt alternativ.

Qui dormit, non peccat

Maliceangel
0

#2 Oj :O Jag får byta flera gånger i veckan med toalätt. Jag har faktist aldrig testat att vädra ur säcken. Jag ska börja göra det

Maliceangel
0

Jag vill ju gärna ha det miljövänligt. Jag fortsätter nog med Toalätt och börjar vädra ur påsen.

hus-musen
0

#3 ja det är ett måste att vädra ur påsen annars kräks jag av doften=) de blir lättare nu när de är vinter, doften försvinner på ett par dagar om man rör om i påsen då och då=)

Qui dormit, non peccat

idaleck
0

Aspflis lukar mumma! Och man kan ha det i buren i evigheter utan att det luktar illaCool Toalätt luktar pyton tycker jag, har det dock i mina toalådor. Ska prova att vädra ur påsen och se om det blir nån skillnad.

Engagera
0

Vart kan man få tag på aspflis lättast? Obestämd mvh

zickan
0

i det fallet så skulle jag hålla på asp flis.
Toalette, luktar väldigt mycket papper när det blir funktigt. Håller även inte lukten så bra. Men billigare än asp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

#7 ibland kan djuraffärer ta hem åt en=) googla så hittar du djuraffärer!

Qui dormit, non peccat

[FrejaGna]
0

jag har aspflis och tycker det funkar bra, behöver inte byta mer än nån gång i veckan och det luktar inte så mycket. SYnd att det är så dyrt, det billigaste jag har hittat är 400 spänn men rätt dyr frakt, finns här http://www.pwss.se/product.php?productid=1256&cat=132&page=1

SweGizmo
0

har börjat med aspflis nu och är mycket nöjd med detta:) det luktar mindre och ser finaren ut. jag beställde det genom djuraffären här i stan:) 149 kr för 55 liter.. så lite dyrt är det väll.

Min blogg: SweGizmo.se

idaleck
0

#11 Vilket företag beställde djuraffären från? Min säck som räckt i evigheter är typ halvfull nu så jag måste försöka få tag i mer =)

emmeb
0

Gibbon säljer aspflis och min djuraffär kunde ta hem därifrån. (www.gibbon.se) På hemsidan kan du söka på om din butik är återförsäljare av deras produkter.

idaleck
0

Tack:D

SweGizmo
0

Ingen aning:s men jag tror också det är gibbson. men jag kan fråga dem om du vill?

Min blogg: SweGizmo.se

hus-musen
0

mitt problem är att inga djuraffärer vill beställa hem aspflis/aspspån för att de blir så dyrt när de bara är jag som ska ha det.. kan inte vi som bor i sthlm gå ihop o beställa en mängd aspflispåsar från samma ställe? de kanske blir billigare så med=) bara en ide jag fick!

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Jag tycker toa-lätt luktar gott xD

jessi_twini
0

Jag har toa-lätt :) Tycker det är bra faktiskt. Luktar inte såå mycket faktiskt x) Men faktiskt så tycker jag det ser lite hårt ut att gå på ^^ Men toa-lätt är lätt att hitta och billigt :) Precis som vissa säger XD

Engagera
0

Köpte precis ToaLätt till mina råttor jag ska hämta , IMORGON! hihi

jag är underbart lycklig! :D Men jag tycker inte det luktar det minsta med ToaLätt.

Lätt det bästa - ToaLätt

^^

Babbett1
0

#2 Jag är intresserad av vad du menar med att aspflis inte är miljövänligt.

Själv använder jag både och, aspflis i burbotten och toa-lätt i toalådor och på hyllplanen hos killarna.

Toa-lätt har bättre uppsugningsförmåga och hyllorna håller sig torrare. Aspflis som är dränkt av kiss är inte spec. mysigt det heller…

hus-musen
0

#2 aspflis får man från nya färska aspar, visserligen är det en restprodukt, men det krävs ändå att man sågar ner nya träd. de är miljvänligt eftersom de är utan kemikalier osv. toa-lätt är gjort på återvinningsmaterial så de är miljövänligare.

Qui dormit, non peccat

Babbett1
0

#21 Sedan asp växer som ogräs så känns det inte som någon allvarlig miljörisk. Köper man aspflis som producerats och packats lokalt så borde det vara minst lika miljövänligt som toa-lätt som kräver mer behandling innan det blir en färdig produktt. Aspflis körs genom en flismaskin och torkas…sen är det klart.

hus-musen
0

#22 visserligen har du en poäng där de har du. de stora skogsägarna anser att aspen är  ett ogräs, då den inte går att använda till bla byggnadsvirke. därmot används den till massaved. men å andra sidan så är aspen bra för smådjur och fåglar som bygger bo, och löven ger en bördigare jord efter att bladen förmultnat.sen är de fortfarande så att du måste såga ner trädet, förflytta det till sågverket där de ska flisas upp, förpackas o sen köras ut till försäljning.

toa-lätt består av återvunnet papper, av gamla tidningar, kartonger o annat.så jag anser att toa-lätt är mer miljövänligt än vad aspflis är.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

jag kör med varken eller då jag tycker toalätt luktar och aspflis skulle bara sätta sig i heltäcknings mattan. Så jag har trä pellets. Är jätte nöjd med det. Luktar absolut INGET och kommer de på golvet är det bara att dammsuga. Sätter sig inte i mattan. All pets tror jag det heter =3

hus-musen
0

#24 jasså ja jag kollade på ett liknande med träpellets, men jag tyckte de var alldeles för dyrt! men vad kostar det du har då??

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Det är en aning dyrt. En liten påse kostade 79. Den är på 2 kg ca.. 2,39 kg exakt. En stor säck som i alla fall måste vara tio tycker jag, kostade 183. Är dock inte säker men ska iväg och köpa. Är typ det bästa för mig så det får kosta på lite. Dessutom när farsan är lite allergiker av olika slag just i trä sorter. Men nemas problemas med det. Är jätte nöjd. Får kolla på hur många kilon säcken ligger på när jag köper ny.

hus-musen
0

#26 hur länge räcker en stor säck då?? kan ju vara värt det omde funkar bra liksom=) en stor 55 litersäck med toa-lätt räcker ju iaf 6 månader för mig=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Hmm.. ja den lila påsen räcker nog ca 2-4 gånger. beror på hur snål man är. En stor säck.. hmmm.. får undersöka saken!

Molle08
0

Remiss eller toalätt som heter kostat 155 kr för 55 l på Granngården.. Skitbilligt.

AnneN
0

#29 samma pris på foderbilen.se och för hemkörning i hela landet kosta det 19kr

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hus-musen
0

toa-lätt 55 liter på coop kostar 135=)

Qui dormit, non peccat

Ittna
0

Jag köper aldrig toa-lätt i plastsäcken köper jag aldrig den luktar skit . Men den på papperspåsen går bra , Aspflis är bra det oxå tycker jag det luktar fräscht länge , och är enkelt att få tag på i djuraffären ..