Mamig?
Är lite orolig. KOm hem en snabbis ifrån skolan för å pussa på bebarna lite. Men snarf min ene hanne tyckte tydligen de var roligare att sova. Men stå stuttsade de i råttan lite och lätt lågt som en kyckling. Ryckte äna till i han varje gång han gjorde det. Vad beror detta ljudet på? Tänker mer välmående eller om det var att han nös eller något.

hur menar du? låg han och ryckte o pep i sömnen? kan de inte vara för att han drömde då?
Qui dormit, non peccat
Nej han var vaken och tittade på mig.. De var inte pipningar heller utan mycket tystare. Han lät precis som en kyckling fast jätte jätte svagt. Ryckte lite i han när han gjorde de med. Men han var vaken om jag inte har en super råtta som sover med öppna ögon Ô_o

låter som att han eventuellt kan ha en förkylning på gång.. du får ha uppsikt på honom om han gör så mer! de låter så diffust så jag vet inte riktigt vad det är han gör!
Qui dormit, non peccat
Min ena kille gjorde också sådär när han var förkyld. det ser ut som om råttan hickar va??
vad för dem rycker/hickar vet jag dock inte.
I värsta fall kan det ju vara början till rossel också.
Min blogg: SweGizmo.se
Från din beskrivning så antingen någon rosselattack i o m att han låter, eller hicka. Dock vet jag inte om någon av mina har låtit när dom hickat, minns inte..
#4 ja ungefär. Men lite påminner mig om en katt när den nyser. inte s våldsamt dock. Rosslar vet jag inte. För om han rosslade borde jag väl höra det? I andning och så.
Men det får mig att tänka på hicka fast med kyckling ljud. Sound effects.
Men om han nu är förkyld finns det något bra jag bör ge dem. Ungefär som människor eller? Honung, te, vitlök?

#6 rooibos te med lite honung o vitlök är bra=) men mina pojkar hatar vitlöksmaken så du får nog prova dig fram! men bara så du vet så får inte vattnet vara kokhett när du lägger i honungen för då förlorar du honungens bra egenskaper=) ett tips bara, men de vet du säket redan=)
Qui dormit, non peccat
mjo. Brukar köra på honungs vatten själv när jag e förkyld. Borde jag dra upp värmen i själva rummet med? Jag är allmänt underlig och stängt av mitt element för JAG fryser inte. Men nu tänker jag på grabbarna. Så jag kanske behlver sätta på det igen? Eller är det min hjärna som bara tror de ska vara bra för råttorna..
Nu började den andre med men han knastrar samtidigt så det hela känns mest komiskt.

#8 ja värme är bra för råttor så försök hålla en temp på 22 grader iaf=) har sj problem med värmen i min lägenhet, snåljåpen till värd vägrar skruva på värmen innan de är minst 10 minus ute..märks på en gång att min ena pojk blir förkyld när de är kallt i lägenheten!
Qui dormit, non peccat
Ok.. byebye suround sound ståendes på elementet. Det är inte det som är problemet här. Är bara jag osm har väldigt svårt att frysa! :P

#10 förstår dig, jag brukade ha 16 grader i mitt rum o jag frös aldrig! men råttorna blir itne överlyckliga tyvärr=)
Qui dormit, non peccat

Förlåt om jag kidnappar tråden lite nu, men jag var tvungen att sno ihop ett par termometrar efter att ha läst denna tråd för att kolla om det är tillräckligt varmt där mina råttors blivande hem står.. Har kollat dom några gånger varje dygn och den en ena pendlar mellan 18-20 grader och den andra pendlar mellan 19-22 grader (vet inte vilken som är mest pålitlig). Jag har satt termometrarna högst upp längst ut på buren, men det borde vara varmare längst ner längst in eftersom den står vid ett element (ville mäta där det nog är som kallast). Låter detta ok eller borde jag göra nåt för att det ska bli bättre? Är det bra att buren står vid ett element så de kan gå ner om de vill ha värme och upp när de vill ha det svalt? (varm luft stiger väl iofs men jag har inte stenkoll på fysik :P) eller är det dåligt för dem att det är varmare på vissa ställen? Högst upp finns en minifångst och korgar mm med fleecefiltar i för att boa varmt och mysigt.

jo varm luft stiger=) men de lpmmer vara varmast närmast elementet=) mellan 18-20 grader tycker jag är lite för kallt faktiskt, så lite varmare skulle inte skada! ha en temp på ca 22 grader, en grad mer gör inget. jag brukar ha min avid ett element, de älskar att ligga o mysa i värmen så jag tror de är bra=) så länge som de har vatten och kan gå ifrån värmen när de blir för mycket!
Qui dormit, non peccat
nu fick jag igång värmen. ironiskt nog sitter vi alla här men förkylning. osså jag med feber. dock verkar nu råttorna tycka om värmen och springer runt om galningar.
Blir kissad på som aldrig förr. tycker nästan FÖR mycket men e la det att man inte är van vid att bli kisad på. Hur många timmar om dan bör man ha ute råttorna föresten?

#14 beror lite på hur de är som personligheter o om de har mycket plats att springa på i buren! men ett par timmar om dagen tycker jag är bra! å så slipper man få dåligt samvete om de bara blir en halvtimme en dag=)
Qui dormit, non peccat
just nu har de tyvär lite liten bur. Ska köpa en nny bur förhoppnings fullt i december. En stor fin hornbach bur.
Vanligt vis blir det tyvärr bara 30 min per dag för jag har fått så himla mycket studier. Men idag har de fått vara ute lite över en timme iaf. Får försöka lära mig att ta med mig dem oftare å köpa mer kissa-på-kläder som dom får kissa på

# 13 Tack! Idag har jag köpt en ny termometer så jag är säker på att den visar rätt, ska försöka ha temperaturen kring 22 grader :)
är fortfarande orolig. Den ene nyser inte då han gillade vitlök plus honung. slängde pegnar jag egentligen inte hade och köpte roiboos te. inte dyrt men, ändå. Detta var ingen höjdare. Sydde även sveriges fulaste tunnel åt dem så dom skulle kunna värma sig bättre. Men han envisas med att nysa den lilla Snarf.
Ska jag bara fortsätta envisas med värmen samt ge dem te?