Hus - mått?
Hur stort bör ett hus för råttor vara? Måste man ha ett hus till varje råtta i buren?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

huset bör vara tillräckligt stort för att alla ska få plats, med en rejäl öppning utan små fönster. de finns råttor som fastnat i de mindre fönsterhålen o strypts! man måste inte ha hus alls egentligen, de är upp till var och en men råttor gillar krypin=) jag har två hus till 4 stora hanar o de räcker bra i min bur med hängmattor o korgar till=)
Qui dormit, non peccat
Jag har inga hus till mina råttor, har lite andra krypin i stället.
Det är bra att låta råttorna ha lite olika valmöjligheter, de är ju olika precis som vi och föredrar olika ställen att sova.
Mina vill dock sova tillsammans i någon tunnel, hängmatta, eller någon av de ikea-prylarna jag har i buren.
Man bör ju tänka på att det bör få plats några stycken i huset, men råttor tycker om när det är trångt och mysigt också så det behöver inte vara jätetstort.

Ok tack =) Ska åka å kika på saker till råttburen idag och räkna ut vad all inredning kommer att kosta så vi vet hur mycket vi kommer att lägga ut direkt vid nästa löning.
_**/Mvh Anne
jag försöker se till att jag har ett sovställe till varje råtta om de mot all förmodan skulle vilja sova ensamma på samma gång. Allt från hus, korgar, filtar, rör, hängmattor mm. Det är inte helt ovanligt att de sprider ut sig heller.

Ok men då kan jag med gott samvete ha bara ett hus om jag har en massa andra krypin, hängmattor mm…
_**/Mvh Anne

jajamen de kan du=) de är just krypinnen som är viktiga, se till så att varje råtta har ett eget krypin istället=)
Qui dormit, non peccat

#6 det kommer de absolut att ha, minst 1/råtta
_**/Mvh Anne