Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1103 ggr
Nicciz
0

Kostartikeln

Jag lovade ju Terato för ett tag sedan att fixa en kostartikel och jobbar på den för fullt.. men skulle behöva ha lite feed back på hur den ska läggas upp för att inte bli för lång eller komplicerad.

Jag har några förslag som ni kan fundera på och diskutera för och nackdelar med ;)

Första förslaget är en att man behandlar alla fetter, proteiner, vitaminer, osv osv kortfattat i en och samma.

Andra förslaget är att man gör en längre mer ingående och längre artikel fortfarande om alla saker som i förslag ett. Detta kan bli hårdsmält, för jag tycker om att fördjupa mig ;)

Tredje förslaget är att det kommer en artikelserie för varje sak där ni kan gå vidare och fördjupa er själva eller be om ytterligare artiklar i delar av ämnet.

Det skulle då se ut så här: Första delen; Fetter 2a delen; Proteiner. 3e delen Vitaminer och mineraler och 4e delen Spårämnen. Problemet som jag ser det är att det kan vara svårt att få själva helthetskonceptet. Men jag skulle gilla uppläggningen av flera själ. Men det kan ju vara för att jag redan är lite insatt i det…

Så hjälp mig nu… hur ska vi göra Skrattande

Nicciz
0

Eller så kan ni komma med helt egna förslag :P

KickanW
0

Jag tycker att man kan skriva en lång artikel med tillhörande sammanfattning…

Nicciz
0

#2 Men du är oxå lite insatt i vad man ska äta och varför eller hur..? Jag tänker på att dem som inte är så insatta lätt ska kunna orka ta sig igenom artikeln och förstå den…

Terato
0

Jag gillar artikelserier. På mus.ifokus har vi flera såna och de har hjälpt mig förstå saker lite bättre. Det har också fördelen att man kanske orkar läsa igenom varje artikel för sig och slipper plöja igenom allt på en gång(även om man ändå gör det). Detär samma sak som styckeindelning. Det gör att man hellre läser.

Orkar du, så kan du även göra en kort sammanfattning. Mat "for dummies" om du förstår. Annars kan kanske jag skriva sammanfattningen efter att ha läst dina artiklar. Det är ju också en pekpinne för om jag har förstått allt eller inte! ;).

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

AnneN
0

Jag skrev en artikel om detta fast för hundar inne på blandrashundar.ifokus, kika gärna på upplägget i den.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

idaleck
0

Jag tycker nog att en artikelserie är en bra idé, men en sammanfattning behövs som sista artikel ändå =) Gärna med ett fungerande recept för dom som inte kan sitta och räkna ut alla värden och sånt Oskyldig *visslar*

hus-musen
0

ingen ide att göra saker o ting för komplicerade då det finns väldigt unga medlemmar här på rif oxå. en 12 åring kommer inte förstå lika lätt som en 30 åring liksom. personligen gillar jag ditt upplägg med att gå igenom alla delar för sig i en artikelserie men jag tror oxå att det kan bli svårbegripligt för en del som inte är insatta=)

jag tycker att du borde göra en sammanfattning, med bara ren ordförklaring till artiklarna så att man kan ha en lathund=)

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Ok jag tror det blir så här då.. skrik för all del om det låter dumt Tungan ute

Artikelserie, ex. Första delen;

Dem tre huvudfettgrupperna och transfetter. Vad händer när man ger sin råtta fett och varför måste dem ha det. Vilka fetter är bra, vilka är dåliga. I vilka produkter finns dessa fetter. Och en kort sammanställning av det viktigaste att komma ihåg på slutet.

Andra delen;

Proteiner och aminosyror. Vad är proteiner och aminosyror? I vilka produkter finns proteiner. Vad händer när man får för mycket/för lite proteiner. Och en kort sammanställning av det viktigaste att komma ihåg på slutet.

Tredje delen:

Kolhydrater. Snabba och långsamma. Vilken är att föredra och varför. Behöver råttan kolhydrater? I vilka produkter finns dem. Sammanställning.

Fjärde delen:

Vitaminer, mineraler och antioxidanter. Vad är vitaminer o mineraler. Varför behöver man dem. Och varför är övrig kost viktig för vitaminer och mineraler. Vilka gör vad. I vilka produkter finns dem. Sammanställning.

Varför jag vill lägga upp artikel på det här sättet ;)? Jo för jag vill att ni ska få en förståelse över varför råttan behöver en välbalanserad kost. Jag tror det är viktigt att man förstår vilka saker som gör vad i deras kroppar. Och jag tror man blir mer medveten om man får en grund i kostlära, än om jag skulle stapla upp ett antal recept på torrfoderblandningar när ingen egentligen förstår varför man har dem ingredienserna man har. Jag hoppas att man ska börja tycka det är kul att ge råttan bra mat. Istället för bara ge den något att äta. Ibland kan man tex ge något som motverkar en viktig del som den hade haft ett större behov av. Vilket kan göra den illa. Därför är grunderna viktiga :D

AnneN
0

#8 jag tycker det ser ut som ett bra upplägg =)

_**/Mvh Anne

Nicciz
0

Åh jag glömde säga tack AnneN för artikeln du länkade till Skrattande

AnneN
0

#10 så lite så =)

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#8 kör på!! de där gillar jag=)

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#12 Du har första delen på mailen förr korrläsning Glad

hus-musen
0

#13 ja sitter o ögnar igenom texten nu=) de är mest småsaker som jag vill ändra på, lite stavfel o sådär=) överlag så känns all info rätt bra just nu=) du är duktig på att sammanfatta=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

skriv kanske då en lätt fattad artikel och en större artikel?

För då får man en som kortfattat förklarar allt så man fattar och får kunskapen lätt. Sedan kanske en om man vill gå djupare in på det?

Nicciz
0

haha kan tänka mig det Tungan ute jag är bäst på att felstava och sär-skriva jag pmade dig min msn så du kan ta frågor direkt om du vill

Terato
0

Blir skitbra det här! Jag vill verkligen lära mig mer om detta!

Jag kan hjälpa till med stavning osv också om det behövs. (Den fd. blivande svensklärarinnan saknar sina gamla uppgifter)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se