HJÄLP
Har ju skrivit här förut angående mina töser med snedskalle.. nu är det så att den som är mest akut är Eos och jag behandlar dem båda. Trots att jag inte har något större hopp om att bota Lillan, men hon har det inte alls lika svårt som Eos.
Eos.. om hon efter behandlingen på tio dagar fortfarande är lika grovt sne som hon är nu.. vad gör jag då? Ska jag fortsätta att behandla eller avliva henne? Hon blev diagnostiserad som öroninflammation och började behandlas en vecka efter att vi varit hos vett. Avlivning är ju inget jag vill, men hon lider av detta och snubblar ofta.. det skär i hjärtat att se det och jag vill hennes bästa!
Snälla hjälp!!
Det är den blue dumbotösen på bilden.. vacker som få!
Jag är inte så jätteinsatt i behandlingar av snedskalle eller hur sjukdomen utvecklar sig/går tillbaka efter behandling så jag är absolut ingen expert på denna fråga men jag kan ju försöka svara lite ändå.
Jag har en råtta här hemma som har snedskalle och den kommer hon få leva med resten av livet. Hon är en Råtthjälpenråtta och jag fick veta då jag hämtade henne att hon varit till vetten och de där sagt att det inte var ngt att göra åt. Jag ringde även till "min" veterinär för råd och han sade samma sak, att det inte är ngt som han tyckte vi skall behandla. Min råtta lever alltså med sitt sneda huvud och det är inget som förvärras på henne så hon får leva så länge hon ser ut att fortsätta må så bra som nu.
Nu kan ju snedskalle bero på olika saker så behandla din råtta så som din veterinär föreskrivit men bli inte förkrossad om hennes sneda huvud kvarstår. Öroninflammationen kan ha påverkat hennes balansorgan och därav kanske det inte går tillbaka helt. Råttor som har snedskalle och lever med det är ofta lite höjdrädda, det beror på att de får lite svårare med avståndsbedömningen iom snedskallen. Du får hålla koll på din råtta om hon verkar repa sig i snubblandet. Råttor kan leva bra liv med sneda huvud och vara pigga och alerta som sina friska vänner så hon kan leva ett bra liv trots sin snedskalle. Tycker du dock att hon fortsätter att snubbla och verkar må dåligt så vet du bäst själv om det är dags för henne att få somna. Jag personligen tycker dock att du ska behandla som din veterinär föreskrivit innan du tar några vidare beslut.
Öroninflammation kan ibland vara besvärlig att bli av med beroende på råttans immunförsvar och orsaken till den, så ibland räcker det inte med t.ex. en behandling på 10 dagar för att öroninflammationen ska gå över.
Så du måste vara säker på att behandlingen har hjälp och att råttan är frisk från öroninflammationen innan du avslutar behandlingen.
Därefter kan du bedömma vilket liv din råtta kommer att få med ett snett huvud. Om hon får problem med vardagliga saker så kanske det vore bäst för henne att få somna in.
Men först och främst måste hon bli av med sin öroninflammation.

Och hur ser/vet jag att hon har blivit av med den? Måste jag åka till vetten igen?

-PUTT-
Medicinera färdigt efter veterinärens inrådan, är du osäker när behandlingstiden börjar bli slut så ring din veterinär och fråga. En del råttor håller huvudet snett för resten av livet sen, trots att dom är friska.
Om du går hela medicintiden ut och problemen fortfarande är kvar så kan ju en tripp till vet. hjälpa. Kanske han kan komma på något mer eller se om hon fortfarande är drabbad.
Om du vill hjälpa mott snubblandet så är det ju en idé att handikappsanpassa däe hon här mest.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Om hon kliar sig ofta med foten i örat/öronen, och/eller ruskar på huvudet, och det fortfarande luktar illa från örat/öronen, då är hon inte färdigbehandlad utan behöver behöver behandlas yttligare en tid.
Om hon ser "sjuk" ut på något sätt är hon inte heller färdigbehandlad.

Ninja, att hon håller huvudet snett eller att hon är sne? Alltså att hon fortfarande har problem?
Allamej okej, då börjar jag med att ringa och ifall jag inte kan döma efter egna ögon får jag åka dit.. det skulle innebära att handikappanpassa hela buren… men jag kan visserligen sätta tillbaka steger o dy.
Glimmers8, det är just det att hon inte ser sjuk ut alls, man ser det bara på att hon kliar sig i örat.. Om hon behöver behandlas ytterliggare så borde det väl innebära ännu en tio dagars behandling?
Tack för alla svar, behöver verkligen dem!
Lilla vackra Eos…

putt?
Får jag bara fråga vad "snedskalle" är? (Försöker få reda på allt jag inte kan och kan tyvärr inte så mycket om sjukdomar för något djur då jag inte börjat med djursjukvård än) Vad kommer det ifrån typ/hur får dom det? (Förlåt om jag går ifrån ämnet lite och du inte vill detta trådskaparen)
#10 Jaa som det heter snedskalle .. huvudet e e snett.
Jag funderade lite på hur snett ungefär? Eller varijerar det?
#11 det varijerar tror jag.. jag 'r ju inte s[ erfaren av just snedskalle .. men jag tror det.
snedskalle p[v'rkar oxo ofta balansen!
Att det kan påverka balansen tror jag med, kan inte vara lätt att gå omkring med en sne skalle (om den blir väldigt sne)
#14 precis!
Snedskalle är ett symtom på någon sjukdom, öroninflammation t.ex. Det är oftast en bakterie som kan botas med antibiotika :)